MIRI, 10 Jan: Malam 9 Januari lalu menjadi detik bersejarah politik Malaysia khususnya di Sarawak apabila pemimpin PAS, PKR, DAP dan SNAP telah bersatu di bawah payung Pakatan Rakyat.

Perkara itu dibuktikan dengan berlangsungnya Majlis Makan Malam Pakatan Rakyat di sini yang dihadiri kira-kira 500 orang.

Ini merupakan kali pertama para pemimpin keempat-empat parti di Sarawak itu bersama di dalam majlis seumpama itu.

Pengarah Strategi PKR yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V Sivakumar turut sama hadir bagi menyemarakkan gelombang perubahan yang bakal berlaku di negeri ini.

Di dalam ucapannya, Tian Chua menegaskan kini merupakan masa terbaik untuk rakyat melakukan perubahan untuk menyelamatkan negara daripada masalah-masalah yang telah melanda akibat daripada kezaliman kerajaan BN.

Semua wakil daripada parti-parti yang menyertai majlis itu turut menyampaikan ucapan.

PAS Sarawak diwakili oleh Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Abang Addy Allyanni dan Yang Dipertua PAS Kawasan Miri, Haji Jofri Jaraiee.

Mereka senada untuk bersatu di bawah Pakatan Rakyat bagi menjadi juara rakyat dan menyelamatkan mereka daripada kezaliman BN.

Ini juga menjadi petanda baik bagi Pakatan Rakyat menghadapi BN di dalam pilihan raya negeri yang akan diadakan pada bila-bila masa.

Untuk rekod, Sarawak mempunyai 31 kerusi parlimen dan 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Sekiranya Pakatan Rakyat dapat menggugat BN di dalam pilihan raya negeri, ia menjadi petanda bahawa gelombang rakyat berterusan untuk menumbangkan BN di dalam Pilihan raya Umum ke-13 nanti.