Bertitik dari roh semangat kehadiran pimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat sepanjang dua hari di Miri bermula sabtu;dengan pengisian program rakyat seperti "Orang Muda Geng Kamek",Jom Sertai PAS;Jejak Faqir dan Pentas Pemuda bertemakan "Sarawak:Kearah Kerajaan Rakyat dan Berkebajikan",PAS Miri meneruskan usaha membawa intipati perjuangan PAS iaitu berkebajikan ;lantas telah turun padang sekali lagi di sekitar Miri. Destinasi terbaru ialah di Tudan dan sekali lagi kita menyaksikan kezaliman kerajaan Barisan Nasional yang mengabaikan nasib rakyat Sarawak;biarpun kononnya pelaburan asing (FDI)di bumi kenyalang dikatakan teringgi di Malaysia. Apalah erti angka tersebut kalau rakyat terus dicengkam kemiskinan.Saksikan sekitar program Jejak Fakir di Tudan pada Ahad ;4 April 2010. Seramai 15 buah keluarga disantuni dengan bantuan keperluan hidup. Sebuah keluarga yang ditemui jelas terharu dengan kehadiran rombongan Dewan Pemuda PAS Miri ;tambah lagi diketuai sendiri oleh YDP Kawasan;Tuan Haji Jofri Jaraiee.

Sementara itu;berikut antara intipati ucapan Ketua Pemuda PAS Pusat sewaktu lawatan kerja beliau di Sarawak.


"Semangat anak - anak muda yang ingin melihat perubahan besar berlaku di negeri Sarawak cukup meyakinkan bahawa Sarawak adalah bumi yang subur buat perjuangan Islam yang kita dokong ini .Sarawak sebagai sebuah negeri yang mempunyai banyak hasil bumi seperti minyak , gas , balak dan lainnya adalah sebuah negeri yang berpotensi besar untuk menjadi negeri yang paling maju di Malaysia dan rakyatnya pula adalah rakyat yang paling selesa dan bahagia . Bertolak dari kemajuan dan keselesaan itu pula , Sarawak sewajarnya mampu membekalkan ilmu dan pendidikan yang baik malah bertaraf dunia kepada seluruh rakyatnya .Namun malang sejuta kali malang apabila rakyat Sarawak disenaraikan antara rakyat yang paling miskin dalam negara kita . Inilah musibah besar yang terpaksa dihadapi oleh rakyat negara ini ekoran penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dana negara yang sangat ketara . Lihat sahaja negeri Terengganu yang turut mendapat jolokan sebagai Kuwait Malaysia seketika dulu lantaran minyak yang melimpah dikurniakan Allah swt , tetapi dukanya Rakyat Terengganu juga antara rakyat termiskin dalam negara ini .

Sarawak yang hanya mempunyai 2.4 juta penduduk berbanding pendapatan kerajaan negeri Sarawak yang sedemikian banyak , selayaknya sejak 47 tahun negeri ini merdeka tiada lagi rakyat yang hidup miskin dan berada di bawah paras kemiskinan yang bisa meluluh sanubari insaniah .Lebih malang 37% ummat Islam [ 888.000 orang ] Sarawak tidak mendapat pendidikan agama yang sewajarnya sebagai seorang muslim terutama kepada muslim yang berada di kawasan pendalaman . Mereka terus terhimpit atau terperangkap dalam kemiskinan dan kejahilan yang parah . Jurang perbedaan tahap upaya ekonomi keluarga juga sangat ketara antara golongan kaya dan miskin . Pemandangan di Sarawak jelas dapat dilihat secara mata kasar bagaimana jurang perbedaan kaya miskin itu selebar jarak "langit dan bumi" .

Peningkatan 78 buah perkampungan baru Islam si seluruh negeri Sarawak juga mestilah diberi perhatian serius oleh pihak kerajaan negeri agar kebajikan dan pendidikan mereka dijamin sebaik mungkin . Bukan sahaja kaum dan bangsa yang menganut ajaran Islam tetapi jua kepada seluruh rakyat negeri Sarawak selayaknya diberikan tumpuan oleh kerajaan agar taraf hidup mereka ditingkatkan sekaligus memberi harapan dan sinar baru buat masa depan mereka.Setakat ini , apa yang berlaku di Sarawak ialah pengaruh dan penguasaan ekonomi negeri hanya dibolot oleh golongan pemimpin dan kroni parti pemerintah . Segala projek dari serendah nilai seperti projek angkut sampah hinggalah kepada projek mewah setinggi nilai dikaut dan dikuasai oleh individu dan golongan [ elit ] tertentu sahaja."