Kejadian 2.30 petang Selasa, bot ekspres "Liang Yu" yang dipercayai membawa kira-kira 30 penumpang itu terbalik dan karam selepas berlanggar dengan tongkang balak harus disiasat dengan adil tanapa melindungi mana-mana pihak. setelah Sungai Rajang dikejutkan dengan banjir besar kayu balak yang menyebabkan kerosakan harta benda mencecah 3 juta;kini 13 nyawa terkorban dalam kejadian kelmarin.

PAS Miri kesalkejadian ini berlaku dan sepertiada sesuatu yang tidak kena dengan kerja kerja pembalakan yang semakin giat di sarawak ini. Siapa yang tidak tahu penglibatan ahli politik BN dalam mempertahankan sumber kewangan mereka ini. Dek kerana pembalakan tidak terkawal dan bertebarannya tongkang balak yang pasti mengganggu perjalan bot rakyat marhaen yang boleh mengundang bencana bila bila masa.

PAS Miri mengucapkan takziah pada semua keluarga yang terlibat dan selaku kerajaan yang bertanggungjawab ;maka Taib Mahmud dan James Masing harus segera siasatan terperinci dilakukan bagi memastikan pihak bertanggungjawab tidak terlepas. Bantuan yang sewajarnya harus diberikan dan janganlah keluarga mangsa diabaikan.