Billion Ringgit Bride
Monday, December 20th, 2010 GMT
This post is also available in: Iban, Malay

Did she marry for his money or his morals? All we know of the bride is she is around 29 and from Lebanon We have an exclusive picture of Sarawak Chief Minister, Taib Mahmud’s, new young bride. Kuching has been aflame with interest and amusement at the leaked information that the 74 year old has found himself a second wife who is apparently still in her 20s. However, the government has refused to issue official confirmation of the wedding ceremony, which was celebrated at the weekend in the Chief Minister’s vast mansion (the financing of which remains a mystery, like the rest of his properties). Even senior Government Ministers have been scouring the web for details of the new “Thief Lady”, who has yet even to be announced by name. In desperation calls were even going out to Sarawak Report. We feel honoured to oblige.

Sarawak’s wealth around her neck
Sarawakians will not fail to notice that several thousand hectares of irreplaceable jungle must have been felled and turned to oil palm to adorn this lady’s neck.

Addiction to gaudy baubles is a notable foible of Taib's female family members - Jamilah his daughter shows off these diamonds
One top London jeweller today gave the opinion that the rubies in her diamond tiara, necklace, ring and broach are “likely to be fake glass”. His reason was that if they were genuine cabochon rubies, like they appear to be, then they would be “priceless at such a size as that”. When pressed the jeweller hazarded that they would be worth at least RM150 million.
Since the Chief Minister has yet to release details about his bride we will leave Sarawakians to decide amongst themselves whether the Chief Minister has adorned his new wife in glass or cabochon ruby.



Christmas is a time for sharing
As they depart for their Christmas honeymoon, doubtless utilising one of the Hornbill jets funded by Sarawak’s hard-pressed taxpayers, we hope the happy couple spare a thought for the many hungry children in the longhouses who are hoping for a nice present this year. However, times are hard because more and more land has been snatched away from these communities by the Chief Minister’s BN government, so their parents will have already told them not to expect too much.

Showing off daughter Jamilah, nieice Anita and pals

As ever, these parents will have to remind their children that the Chief Minister’s favourite advice to the rural folks is that they “must learn to wait”. Apparently, Taib is promising that at some stage he will begin to share his wealth with the people he took it from!

Low cut - sister and daughters










Reminder about posting comments: Your views are valuable to us, but Sarawak Report kindly requests that comments be deposited in suitable language and do not support racism or violence or we will be forced to withdraw them from the site.
Pengantin perempuan bernilai berbillion-billion dollar
Tuesday, December 21st, 2010 GMT
This post is also available in: English, Iban

Sarawak Report telah menjadi sasaran serangan siber, yang telah menyebabkannya berstatus off-line buat sementara waktu. Kejadian ini juga telah diikuti oleh beberapa ancaman bunuh menerusi email, dan ada yang akan mengancam untuk menggunakan format ilmu hitam terhadap kami. Merosakkan laman-laman web dengan jutaan serangan adalah proses yang mahal, lebih mahal dari mengupah peguam-peguam yang sangat berkaliber. Dengan ini kami boleh menjangkakan dan mengesyaki perkara ini hanya dilaku oleh seseorang yang tersangat kaya dan berhasrat untuk mengaibkan kami, tetapi tidak berani berhadapan dengan kami di mana-mana mahkamah terbuka. Kami membiarkan para pembaca kami untuk memikir siapakah yang sanggup melakukan perkara ini ke atas Sarawak Report.
Pengantin perempuan bernilai berbillion-billion dollar
Sementara itu, kami mempunyai beberapa gambar ekslusif isteri baru Ketua Menteri. Bandaraya Kuching telah diselubungi rasa riang dan geli pada berita yang dibocorkan mengenai orang tua yang berusia 74 tahun itu yang menikahi isteri keduanya yang berusi dalam lingkungan 20an. Walau bagaimana pun, kerajaan Negeri Sarawak enggan mengeluarkan pengesahan rasmi berita-berita mengenai majlis perkahwinan tersebut yang berlangsung di kediaman mewah Ketua Menteri (yang dibina secara misteri, sama seperti harta-hartanya yang lain). Kami juga mendapati ada di kalangan menteri-menteri senior yang menggunakan internet untuk cuba mendapatkan beberapa maklumat peribadi si pengantin perempuan, yang belum diumumkan namanya.

Kekayaan negeri Sarawak menghiasi badannya
Rakyat Sarawak telah menyaksi beribu-ribu hektar hutan yang telah ditebang dan kemudian dijadikan ladang-ladang kelapa sawit untuk menghiasi pengantin perempuan tersebut. Salah seorang ahli peniaga barangan kemas terkemuka di London menjangkakan kesemua barangan kemas yang dipakai oleh pengantin perempuan itu adalah diperbuat dari “kaca”. Alasannya, jika barangan tersebut adalah tulen, maka ianya nampak tidak bernilai kerana saiznya yang besar. Apabila kami ‘memaksa’ peniaga tersebut untuk meneka nilai sebenarnya, dia mengatakan bahawa nilai semua barangan kemas mungkin mencecah RM150 juta. Memandangkan Ketua Menteri belum lagi mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai isteri barunya itu, terpulanglah kepada rakyat Sarawak untuk meneka sama ada isterinya itu dihiasi dengan kaca atau pun intan berlian cabochon.

Hari Krismas adalah hari untuk berkongsi
Ketika pasangan tersebut berbulan-madu meraikan perkahwinan mereka, yang sudah pastinya terbang menggunakan salah sebuah pesawat Hornbill yang dibiayai dengan wang pembayar cukai kerajaan, kami berharap mereka meluangkan sedikit masa mereka untuk memikirkan dan mengingati kanak-kanak yang kelaparan di rumah-rumah panjang yang mengharapkan buah tangan Krismas tahun ini. Walau bagaimana pun, semakin banyak tanah dirampas daripada masyarakat orang asli ini, justeru, ibu bapa kanak-kanak ini memberitahu mereka untuk tidak mengharapkan lebih dari apa yang ada. Seperti kebiasaannya, ibu bapa ini perlu mengingatkan anak-anak mereka, bahawa nasihat Ketua Menteri kepada orang-orang kampung supaya mereka “belajar menunggu”. Nampaknya, kemewahan hasil dari apa yang telah dirampas Taib akan dikongsikannya dengan rakyatnya!

PS: Tengoklah bertapa mewahnya pembelanjaan pengantin orang yang kaya raya, demi harga erti sebuah perkahwinan bagi seorang pemimpin BN yang kaya raya sanggup buat apa ajak asal bergaya dan biar ajak rakyat marhaen bawahan yang miskin melopong melihat kemewahan tersebut. Walaupun dikatakan nilai perkahwinan tersebut sehingga mencecah berjuta-juta ringgit bukan ruppiah ya tapi bagi si kaya semua itu umpama belanja dua tiga puluh ringgit ajak bagi rakyat marhaen yang miskin lagi papa kedana (lebih kurang macam x ada dana). Kata perumpamaan orang melayu "biar miskin asal bergaya" tapi apalah gaya dan daya kita kalau kita terus memberi kekayaan dan kekuasaan kita kepada mereka yang tidak amanah dan menyalahgunakan kekuasaan mereka hanya untuk kepentingan diri sendiri. Kalau masih lagik rakyat Sarawak tok sik sedar diri sik tau apa lagik mau dipadah dengan orang Sarawak tok...Bah mari kita sama2 rebahkan Bn dalam PR Swak ke 10 tok. Pakat2lah kita beri sokongan pada PAS dan PAKATAN RAKYAT demi kebajikan rakyat semua.

"Sekali lagik kita ucapkan selamat pengantin baru pada CM dan pasangannya, semoga kitak jangan lupa jua bagi2lah kebajikan dan bagi balit harta rakyat nok yang kena ambik ya kat orang2 debah (bawah) yang susah menderita tok. Kasian sidak mulut tergangak liat kitak org syuk2 kat atas sia,Bukan jeles tapi ada lagik rakyat kita tok miskin lagik susah mau cari makan"