One law for the Taibs and another for everyone else?
Saturday, February 12th, 2011 GMT - From Sarawak Report


Elia (right) is clearly confident that she can get away with behaving (and dressing) how she likes!
Cheers to Elia Geneid the niece of Chief Minister Abdul Taib Mahmud and daughter of his favourite sister Raziah Geneid. Except, of course, any other Muslim girl shown publicly waving a pint of beer or enjoying champagne such a fashion would risk a public lashing these days!
For this reason Sarawak Report, which does not condemn the consumption of alcohol, wonders why Elia and her friends would dare to behave in such a fashion, flaunting their drinking habits for the cameras? We can only conclude that such behaviour is tolerated by their families, who nevertheless demand that other girls behave in a far more modest fashion or risk punishment and humiliation.
Contrast Elia’s brazen, bare-chested style to the demure dress and behaviour expected of other Muslim women by the men who run the BN government, including her uncle Taib Mahumud. The story last year of a young model who narrowly escaped a public lashing for drinking a beer in a hotel bar should have been enough to strike fear into thousands of young ladies, but not Elia. But then members of Taib’s family have been known to make it clear that they consider themselves to be above the law, which is only meant to apply to others and not those who actually make the laws.

Kartika Sari Dewi Shukarno, who narrowly escaped a flogging but only after a wave of national and international outrage

We suggest that Taib thinks a bit more carefully about how he allows his family to behave, given the way women like Kartika Sari Dewi Shukarno are treated by his government. Elia is, as we have already exposed, the beneficiary of millions and millions of ringgit handed to her by Taib in the form of lands, which he had taken from indigenous people, despite their native customary rights. Therefore, she is breaking the law in more ways than one.

More champagne, bare chests and fabulous expensive jewelry - time to 'lead by example'?
Alternatively, her new husband might decide to have a word in her ear….. but he still appears so dazzled by his own luck in marrying such wealth he probably has yet to find his tongue in such matters!
Uncle Taib, there are so many more pictures of your feckless family flaunting their bodies, their jewels and their drink, that you preaching purist Muslim behaviour at everyone else is going to start making them very angry indeed.

UNDANG-UNDANG KHAS UNTUK TAIB SEKELUARGA, DAN LAIN PULA UNTUK ORANG KEBANYAKAN?

Sunday, February 13th, 2011 GMT - This post is also available in: English


Syabas! Untuk Elia Geneid, anak saudara Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud yang juga anak perempuan kepada Raziah Mahmud. Elia kelihatan berani menampilkan diri di khalayak ramai, walaupun dia seorang Muslimin, bergambar sambil memegang segelas bir atau menikmati champagne, di mana Muslimin yang lain pula pasti akan dikenakan hukuman sebatan jika berbuat demikian!
Sarawak Report tidak menyalahkan pengambilan alcohol, tetapi meragui kenapa Elia dan rakan-rakan seagamanya berani beraksi untuk juru-juru gambar? Kita dapat simpulkan bahawa keberanian seperti itu wujud dari dalam keluarga mereka, di mana keluarga-keluarga Islam dari golongan kebanyakannya tetap mendidik anak-anak mereka untuk hidup dan bertindak sebagaimana dituntut oleh agama Islam.
Selain bergelumang dengan alcohol, Elia juga berani berpakaian menjolok mata di khalayak ramai dan bukannya berpakaian menutup aurat seperti yang diharapkan oleh wanita-wanita Islam yang lain dan juga golongan lelaki yang mentadbir kerajaan BN, termasuk juga bapa saudaranya, Taib Mahmud. Umat Islam, khasnya kaum Muslimin di Malaysia pernah dikejutkan oleh suatu kes di mana seorang model Muslim yang pernah ditahan kerana meminum bir di sebuah restoran hotel tetapi kemudian telah dikecualikan dari hukuman sebatan, tetapi, sebaliknya tidak bagi Elia. Mungkin Taib sekeluarga selalu memikirkan bahawa mereka berada di atas undang-undang, di mana mereka menggubal undang-undang hanya untuk dikenakan ke atas orang lain.
Kami ingin mencadangkan kepada Taib untuk membuat pertimbangan sewajarnya bagaimana beliau harus mendidik ahli-ahli keluarganya, meneladani kes Kartika Sari Dewi Shukarno. Elia, seperti mana yang kita ketahui pada entri terdahulu merupakan pewaris kepada harta yang bernilai berjuta-juta ringgit yang diterimanya daripada bapa saudaranya Taib, dalam bentuk tanah-tanah yang dirampas dari orang-orang asal. Justeru itu, Elia sudah pastinya telah melanggar undang-undang.
Pakcik Taib, kami ada menyimpan banyak lagi gambar yang menunjukkan ahli-ahli keluarga pakcik yang menunjukkan mereka berpakaian menjolok mata, gelas-gelas alkohol, barangan-barangan kemas mereka, walaupun pakcik sering berkhutbah sebagai seorang Muslim (mengalahkan seorang imam), tetapi akan menyebabkan mereka merasa marah terhadap pakcik.

PS: Undang-undang Satu Malaysia memang sesuai hanya untuk golongan tertentu saja. Apabila terkena pada pemimpin atau keluarga pemimpin BN maka ada undang-undang tersebut akan terkecuali tetapi apabila terkena pada orang awam sudah pasti akan diambik tindakan dengan kadar segera. Kita dapat melihat sendiri apabila mereka berkuasa penuh maka sukar sekali pihak yang berkenaan mengambil tindakan terhadap mereka walaupun sudah ada bukti-bukti tetapi apabila orang awam yang buat kesalahan atau pihak pembangkang yang kena tuduh maka dengan cepat-cepat mereka bertindak, dimana keadilan yang orang awam dapat? Apakah ini dikatakan "Rakyat yang kena dulu, Pemimpin BN diberi keutamaan". Kita berharap perkara semacam ini dapat dihapuskan atau dielakkan apabila PAS dan PAKATAN Rakyat memerintah nanti. Biar semua dilakukan secara adil bukan hanya untuk SATU golongan saja. Konsep SATU Malaysia sangat mengelirukan jadi yang sesuai adalah keadilan untuk SEMUA tanpa mengira bangsa,agama dan warna kulit. Bah sokonglah PAS untuk SEMUA. Mari kita ubah dari kerajaan BN kepada kerajaan baru PAS dan PAKATAN Rakyat. Insya-Allah sudah pasti ada perubahan.