Mengapa Tanah Melayu menggunakan Perlembagaan Suruhanjaya Reid?


Suruhanjaya reid merupakan sebuah suruhanjaya bebas yang berperanan merangka Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan daripada Britain pada 31 Ogos 1957. Suruhanjaya ini telah dinamakan sempena nama pengerusinya iaitu seorang hakim Mahkamah Rayuan England, Lord William Reid.

Ahli Suruhanjaya Reid


Lord William Reid - Pengerusi

Sir Ivor Jennings - Britain

Sir William McKell - Australia

Hakim B Malik - India

Hakim Abdul Hamid - Pakistan



Petikan Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas



Sekarang kita hendak tanya kepada profesor Zainal Kling dan pimpinan Umno kalau Tanah Melayu tidak pernah dijajah British buat apa perlembagaan tanah Melayu mesti di bincang di Parlimen British dan tidak diputus sendiri oleh kerajaan tanah Melayu pada masa tersebut? Kalau benar tanah Melayu tidak dijajah sudah tentu kita tidak perlu kerajaan British merangka perlembagaan tanah Melayu.



Kalau negara yang bebas dari penjajah sudah tentu mereka akan merangka perlembagaan sendiri tanpa perlu campur tangan atau kelulusan dari negara luar. Mengapa tanah Melayu dan Malaysia sekarang masih mengguna pakai perlembagaan Suruhanjaya Reid? Mengapa tidak dihapus sama sekali perlembagaan Reid dan kita rangka dan gunakan perlembagaan yang sesuai dengan adat resam dan budaya tanah Melayu/Malaysia sendiri atau sekarang kita rangka perlembagaan menurut syariah. Semua ahli Suruhanjaya Reid dari negara luar tidak ada yang dari kerajaan tempatan atau tanah Melayu.



Inilah beberapa persoalan yang perlu dijawab dan difikir bersama kalau benar tanah Melayu tidak dijajah seharusnya kita sudah bebas menggunakan perlembagaan sendiri dan tidak bergantung dengan negara luar untuk merangka perlembagaan kita. Jadi pemimpin Umno kena bersedia untuk menerima kenyataan yang negara ini memang pernah dijajah oleh British dan yang berjuang melawan kerajaan sebelum merdeka memang pejuang kemerdekaan.



Jofri Jaraiee



PAS Miri



Why Malayan Using Reid Commission Constitution?



The Reid Commission was an independent commission responsible for drafting the Constitution of the Federation of Malaya prior to Malayan independence from Britain on 31 August 1957.



Members of Reid Commission



Lord William Reid - Chairman



Sir Ivor Jennings - Britain



Sir William McKell - Australia



Hakim B. Malik - India



Hakim Abdul Hamid - Pakistan



Excerpt From Wikipedia, the free encyclopedia.



Now we want to ask the professor Zainal Kling and Umno leaders if the Malaya never been colonized by British why do the our constitution must be discussed in the British Parliament and not decided by the Malaya government at the time? If the Malaya were not colonized we should not get any permission from the British government and we do have our own constitutional drafting.



If the country free from occupation they would draw up its own constitution without interference or approval from another country. Why are the Malaya and Malaysia still adopting the constitution of the Reid Commission and was not removed completely from our constitutional framework and use the constitution to suit with the customs and culture of the Malay land / Malaysia or use constitutional framework in accordance with sharia law. All the Members of Reid Commission is from others countries not even one from local government or Malayan government.

Here are some questions to be answered, and thought with, if true Malay land (Malaya) is not occupied we should have free use of its own constitution and is not dependent on other countries to draft our constitution. So Umno leaders to be prepared to accept the fact that this country was never been colonized by the British and fought against the government before independence was a freedom fighter.