Pembayaran RM100 kepada Pelajar Masih Dalam Persoalan

Gambar hiasan Pelajar Sekolah Luar Bandar Menaiki Kenderaan Ke Sekolah





Merujuk kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam akhbar tempatan tentang masalah pembayaran wang sebanyak RM100 kepada setiap keluarga yang anaknya belajar di sekolah rendah dan menengah kini masih lagi menjadi persoalan kepada ibubapa pelajar.
Diantara persoalan yang timbul adalah seperti berikut.

1. Adakah setiap anak yang belajar di sekolah kerajaan akan dapat diberi bantuan sebanyak RM100 setiap seorang?
2. Adakah hanya satu pelajar saja yang akan mendapat RM100 untuk setiap keluarga dan bagaimana dengan keluarga yang mempunyai ramai anak yang masih belajar?
3. Adakah maksud wang RM100 tersebut akan diberi kepada semua golongan termasuk keluarga yang kaya dan yang berkemampuan?
4. Bagaimana dengan cara pengagihan wang tersebut nanti agar pihak yang benar-benar memerlukan tidak tercicir?
5. Bagaimana dengan pelajar yang tinggal jauh di pendalaman adakah kerajaan akan menanggung kos perjalanan mereka untuk mendapatkan RM100 sebab menurut kenyataan dari Presiden persatuan guru-guru Sarawak William Ghani Bina seperti katanya “adalah sukar bagi pelajar untuk pergi ke bandar untuk mengambil wang tetapi dengan kos belanja yang tinggi.”

Inilah beberapa persoalan yang di timbulkan oleh ibubapa pelajar yang ingin mendapat kepastian dari pihak kementerian pelajaran agar masalah tidak timbul disaat mereka hendak mengambil wang tersebut nanti sebelum berakhir tahun 2011.

Kita tidak mahu pihak kerajaan hanya menghebohkan perkara ini kepada rakyat tetapi apabila tiba masanya nanti berlaku pengagihan yang tidak adil dimana hanya golongan tertentu saja yang akan menikmati sedangkan ramai lagi golongan sasaran yang memerlukan bantuan tersebut diabaikan disebabkan mereka kurang pengetahuan tentang masalah tersebut.

Kita mendesak agar pihak kerajaan telus dalam pengagihan wang tersebut kepada pelajar yang benar-benar memerlukan terutama sekali kepada golongan yang mempunyai pendapatan yang rendah dan mereka yang tidak ada punca pendapatan tetap. Kita juga mendesak agar pihak kerajaan yang bertanggungjawab dalam urusan ini memberi jawaban yang jelas dan segera agar ibubapa pelajar dapat membuat persediaan untuk anak-anak mereka untuk ke sekolah pada tahun hadapan. Sebarang kekeliruan tentang pengagihan wang tersebut mesti diatasi dengan segera sebelum bermulanya persekolahan tahun 2012.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
Disbursement of RM100 to students still in question

Referring to the statement by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin in a local newspaper about the problem of disbursement of RM100 to all families with children studying in primary and secondary schools is still a question to the parents. Among the questions that arise are as follows.
1. Does each child studying in government schools will be given a grant of RM100 per person?
2. Is it only one student who will receive RM100 for each family and how about the families with many children who are still studying?
3. Did you mean the money of RM100 will be given to all people, including a rich family and who can afford?
4. How about the way of the distribution of monies to those who are really need so not left out?
5. What about students who live far away in the interior of whether the government will pay for their trip just to get RM100 just like the statement from Sarawak Teachers’ Union president William Ghani Bina said it was not only inconvenient for the students to go to the town to collect the money but also costly for them to do so.

Here are some of the questions raised by student’s parents to get the confirmation from the ministry of education so that the problem does not arise later during the disbursement before the end of 2011.

We do not want the government just horrendous things to people, but when the time comes there is not a fair distribution in which only certain groups that will be enjoyed whereas many other target groups who need aid can be neglected because they lack of knowledge.

We urge the government to be transparent in the distribution of money to the students who really need especially to those people with low incomes and those with no fixed income. We also urge that the government is responsible for this affair gives a clear and immediate answer to the parents so they can prepare for their children to school next year. Any confusion about the distribution of funds must be addressed urgently before school started in 2012.