Anak-anak Tidak Bersekolah Sebab Tidak Memiliki Surat Beranak
MIRI - Isu penduduk asal yang tidak memiliki kad pengenalan atau MyKad dan surat beranak yang tidak mendapat taraf kerakyatan berlaku di bandaraya Miri, Sarawak.

PAS Miri telah berkunjung ke rumah sebuah keluarga di Pujut yang anak-anaknya tidak dapat belajar di sekolah disebabkan tidak memiliki surat beranak. Anak yang sulung berumur 11 tahun dan juga adik-adiknya yang lain juga tidak bersekolah disebabkan masalah yang sama.

Keluarga ini yang berasal dari pendalaman Sabah yang merantau mencari pekerjaan di Sarawak sudah lama menetap di Miri, Sarawak lebih daripada 20 tahun. Kedua ibu bapa kanak-kanak tersebut memiliki kad pengenalan lama tetapi apabila berlaku pertukaran kepada Mykad, kad pengenalan lama mereka tidak dikembalikan oleh JPN disebabkan nombor kad pengenalan lama mereka mempunyai persamaan dengan kad pengenalan orang lain.

Mereka yang memang penduduk asal dari pendalaman Sabah menceritakan kepada kami keadaan hidup mereka yang sukar untuk mendaftar kelahiran dan mendapat surat beranak disebabkan oleh keadaan muka bumi Sabah yang berbukit bukau dan jauh terpencil dari arus pembangunan.

Begitu juga keadaan jalanraya yang teruk dan sukar bagi mereka turun ke bandar untuk mendaftarkan kelahiran atau membuat surat beranak di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Kebanyakan mereka yang lahir secara tradisional mengunakan khidmat bidan kampung di pendalaman Sabah dan Sarawak masih lagi tidak memiliki surat beranak dan kad pengenalan. Mereka hanya menulis tarikh kelahiran anak mereka menggunakan tanda seperti menulis di dinding atau menanam pokok kelapa di tempat kelahiran mereka.

Mereka ini adalah penduduk asal bukannya pendatang asing, sepatutnya JPN jangan biarkan mereka hidup tanpa ada status kerakyatan yang sah. Mereka sudah memohon kepada JPN agar diberi sedikit kelonggaran untuk mendapat taraf kerakyatan. Oleh kerana mereka berasal dari tempat yang jauh di pendalaman dan sukar untuk mendaftar dengan JPN sudah tentu mereka tidak memiliki surat beranak seperti mereka yang tinggal di Bandar.

Mereka memohon bantuan PAS untuk menyelesaikan masalah anak-anak mereka yang masih belum dapat bersekolah, mereka memohon agar pihak kerajaan dapat memberi sedikit kelonggaran untuk anak mereka belajar di sekolah macam kanak-kanak lain. Kita akan mengunakan khidmat guaman jika diperlukan, agar kanak-kanak ini dapat bersekolah seperti kanak-kanak yang seusia dengan mereka.

Kita sungguh simpati akan nasib anak-anak kecil yang sepatutnya pergi belajar di sekolah tetapi terhalang disebabkan oleh sistem persekolahan yang memerlukan surat beranak atau MyKad untuk membolehkan mereka belajar.

Sampai bila pihak kerajaan atau JPN membiarkan perkara ini terus berlaku? Adakah sehingga mereka dewasa dan terus meminggirkan mereka tanpa memberi mereka taraf kerakyatan. Apa akan jadi pada nasib anak-anak ini nanti apabila mereka sudah dewasa dan masih lagi belum diiktiraf sebagai rakyat Malaysia?

Mengapa JPN tidak mahu mendaftar anak-anak kecil ini? Kalau ibubapa mereka tidak mempunyai Mykad atau surat beranak adalah disebabkan oleh infrastrutur dan jalan penghubungan yang masih lagi sukar di Sabah dan Sarawak.

Apa salahnya mereka ini didaftarkan sebagai warganegara sedangkan mereka juga penduduk asal Malaysia dan lahir di Sarawak. Mereka semua adalah rakyat Malaysia yang membezakan mereka cuma mereka ini datang dari pendalaman yang masih lagi ketinggalan dari arus pembangunan.

Kesemua kanak-kanak ini lahir di Miri dan mereka perlu diberi perhatian oleh pihak berwajib, agar pihak kerajaan dapat membenarkan mereka bersekolah agar mereka tidak ketinggalan dalam pelajaran. Mereka perlu diberi ilmu pengetahuan dan pelajaran agar mereka tidak jadi golongan buta huruf.

Mereka inilah akan jadi asset yang berguna dan akan memimpin Negara di masa hadapan tetapi kalau mereka tidak mempunyai pelajaran macam mana mereka hendak jadi asset atau pemimpin yang bertanggungjawab di kemudian hari.

Kita mendesak pihak kerajaan dan JPN agar jangan membiarkan perkara ini terus berlaku kerana kita tidak mahu nasib anak-anak kecil yang tidak bersekolah dan tidak memiliki surat beranak dan MyKad ini dikemudian hari akan terpinggir begitu saja tanpa ada sebarang pembelaan disebabkan mereka tidak memiliki surat beranak dan juga taraf kerakyatan yang sah. Mereka ini tidak bersalah dan sepatutnya pihak JPN memberi sedikit kelonggaran terhadap anak-anak kecil ini agar mereka juga dapat pembelaan dan pengiktirafan sebagai warganegara yang sah.

Jika pihak kerajaan dan JPN gagal mengatasi masalah ini sudah pasti Negara kita dikemudian hari akan menjadi kucar kacir disebabkan penduduk asal yang ingin menuntut kerakyatan mereka pasti akan bangun dan menentang kerajaan yang merampas hak tanah adat datuk nenek moyang mereka dulu.

Penduduk asal berhak untuk menuntut hak kerakyatan mereka walaupun mereka ini tidak memiliki surat beranak kerana datuk nenek moyang mereka sudah lama menetap di bumi Sarawak maka mereka seharusnya diberi sedikit kelonggaran untuk mendapat MyKad dan juga surat beranak.

Mungkin pihak JPN ada cara terbaik untuk mengatasi masalah ini dan apa yang penting selesaikan secara adil untuk semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Sekali lagi kita mendesak pihak kerajaan dan JPN memberi sedikit kelonggaran kepada nasib anak-anak kecil yang kurang bernasib baik ini supaya mereka dapat belajar dan bersekolah seperti anak-anak lain walaupun mereka tidak memiliki surat beranak, apa yang penting beri mereka pelajaran daripada membiarkan mereka hidup terbiar tanpa mendapat sebarang ilmu yang berguna dan memberi menafaat kepada mereka di kemudian hari.

Golongan ini perlu diberi bantuan dan janganlah menghukum mereka disebabkan oleh keadaan yang menimpa mereka. Mereka juga rakyat Malaysia walaupun mereka tidak memiliki surat beranak bukan bermakna mereka mesti terus dipinggirkan dan diabaikan begitu saja.

Kita PAS dan Pakatan Rakyat akan sentiasa membantu serta menyuarakan masalah rakyat yang kurang bernasib baik tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
Young children do not attend school because they do not have Birth Certificate
MIRI - The issue of indigenous residents who does not have identity cards or MyKad and birth certificate which are stateless happening in Miri city, Sarawak.

PAS Miri had visited a family in Pujut whose children could not studied at school due to not having a birth certificate. The eldest child was 11 years old and the other siblings also are not in school due to the same reasons.

This family originated from the interior of Sabah, who had travelled to seek employment in Sarawak had been living in Miri, Sarawak for more than 20 years. Both parents of the child have the old identity cards, but when there is a change to MyKad, their old identity card is not returned by the NRD due to their old identity card numbers has a similarities with other persons identification card.

They are the original inhabitants of the interior of Sabah told us their living conditions are difficult to register births and obtain birth certificates due to the conditions of Sabah's land, mountain passes and remote from the mainstream of development.

Similarly, poor road conditions and difficult for them to go down to town to register a birth or make a birth certificate at the National Registration Department (NRD). Most of those who use the services of traditional birth midwives in rural villages in Sabah and Sarawak still do not have birth certificates and identity cards. They just write the chronicle of their child's birth using signs such as writing on the wall or coconut trees planted at the their birthplace.

These natives are not illegal immigrants; NRD should not leave them without legal citizenship status.
They have been applied to the NRD, to be given some flexibility to get the status of citizenship.
Since they come from far in the interior and difficult to register with the NRD of course they do not have birth certificates, such as those who live in City.

They seek assistance from PAS to solve their children which have yet to go to school; they request that the government can give some flexibility for their children to school like other children. We will use legal services if needed, so that the children can go to school as a child of the same age with them.

We are very sympathetic to the fate of these small children which they should go to school, but is barred due to the school system that requires a birth certificate or identification card to enable them to study.

Until when the government or the NRD let this matter continue to happen? Do until they become adults and continue to marginalize them without giving them the status of citizenship. What will be the fate of these children later when they have grown up and have yet to be recognized as citizens of Malaysia?

Why the NRD did not want to register these children? If their parents do not have birth certificates or MyKad is due to the infrastructures and road connections are still difficult in Sabah and Sarawak.

What is wrong with these people to be registered as citizens although they are the original inhabitants of Malaysia and born in the state? They are all Malaysians which distinguish them only thing they may come from the interior of which is still lagging in development.

All the children are born in Miri, and they should be given attention by the authorities, that the government would have allowed them to school so that they are not left behind in their studies. They should be given knowledge and education so that they are not illiterates.

These are assets that will be useful and will lead the country in the future but if they do not have education how they want to be the asset or be a responsible leader in the future.

We urge the government and the NRD so that do not let these things continue to happen because we do not want the fate of young children who do not attend school and does not have a birth certificates and MyKad in the future will be left out without any justification because they does not have a birth certificates and the status of legal citizenship.

They are not guilty and the NRD should provide some flexibility for small children so that they get support and recognition as legitimate citizens.

If the government and the NRD failed to overcome this problem is certainly the future of our country will be chaos because the original inhabitants who wish to claim their citizenship will wake up and oppose the government for confiscated their ancestors of customary land rights.

The original population is entitled to claim their citizenship rights, even if they do not have birth certificates because their fathers ancestors had long lived in the land of Sarawak, they should be given some flexibility to get the identification card and birth certificate.

Perhaps the NRD have the best way to overcome this problem and what is important is to resolve fairly to all regardless of race or religion.

Once again we urge the government and the NRD to give some flexibility to the plight of young children who are less fortunate so that they can learn and go to school like other children even if they do not have a birth certificate, what is important to give them lessons from letting them living left without getting any useful knowledge and give benefits to them in the future.

These groups need to be given help and do not punish them caused by circumstances that befall on them. They are also the people of Malaysia, although they do not have a birth certificate is not meaning that they must continue to be marginalized and ignored.

We PAS and Pakatan Rakyat will always help and voice problems for the less fortunate people irrespective of race, religion and political belief.