Tahun Naga Tahun Untuk Berubah
Saya bagi pihak PAS Sarawak ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat menyambut tahun baru kepada semua masyarakat cina. Semoga dengan kedatangan tahun baru ini, kita akan melihat suatu perubahan yang lebih baik dari tahun yang lalu.

Menurut kepercayaan Cina, Naga adalah salah satu daripada 12 haiwan dalam zodiak Cina yang digunakan untuk menetapkan tahun dalam kalendar Cina. Ianya berpendapat bahawa setiap haiwan dikaitkan dengan personaliti tertentu. Tahun Naga biasanya yang paling popular untuk melahirkan bayi.Terdapat lebih banyak bayi yang dilahirkan pada tahun-tahun Naga daripada mana-mana binatang yang lain dalam tahun Zodiak.

Walau apapun kepercayaan masyarakat kita, sebagai rakyat Malaysia kita harus saling hormat menghormati antara kaum agar kita dapat hidup dalam rukun damai tanpa ada perasaan prejudis diantara satu sama lain. Kita juga seharusnya menghormati adat dan pantang larang agama masing-masing agar tidak timbul salah faham dalam pergaulan kita seharian dalam masyarakat yang berbilang bangsa.

Semoga dengan kerjasama dan kesepakatan dalam memperjuangkan keadilan, kita mampu mengubah system pentadbiran negara ke arah yang lebih baik dan adil untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Kepada mereka yang balik kampung, hati-hati di jalanraya agar selamat sampai ke destinasi masing-masing. Semoga kita dapat merayakan tahun baru ini dengan perasaan harmoni antara kaum.

Gong Xi Fa Cai kepada semua masyarakat Cina

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
Year of the Dragon Year for change
On behalf of the PAS Sarawak, I would like to take this opportunity to say Happy New Year to all Chinese communities. May the coming New Year, we will see a change that is better than last year.

According to the Chinese belief, the dragon is one of the 12 animals in the Chinese zodiac which is used to designate years in the Chinese calendar. It is thought that each animal is associated with certain personality traits. Dragon years are usually the most popular to have babies. There are more babies born in Dragon years than in any other animal years of the Zodiac.

Whatever belief of our society, as Malaysians, we should respect one another among the races so that we can live peacefully without any feeling of prejudice among one another. We should also respect the customs and religious restrictions respectively to avoid misunderstandings arise in our daily interactions in a multi-racial society.

Hopefully, with the cooperation and unity in fighting for justice, we can change the administrative system of the country towards a better and fair to all regardless of race, religion and political belief.

For those who return home, be careful on the roads to reach safely to their respective destination. Hopefully we can celebrate the New Year with a sense of harmony between the races.

Gong Xi Fa Cai to all Chinese communities.