PAS Sarawak Tidak Pernah Putus Asa Untuk Mencapai Kejayaan
Merujuk Kepada kenyataan akhbar pembantu menteri belia Abdul Karim Rahman Hamzah dan timbalan speaker parlimen Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, kami mengucapkan terima kasih di atas perhatian dan kenyataan anda terhadap PAS Sarawak dengan mengatakan “Lihatlah diri anda di cermin,PAS diberitahu” dalam Borneo Post.
Walaupun mereka memberi pandangan negatif terhadap PAS Sarawak namun secara tidak langsung mereka mengaku PAS Sarawak ada kekuatan dan pengaruh terhadap penduduk di Sarawak.
Kita ingin mengulas sedikit tentang perkara yang disentuh oleh kedua pemimpin BN (Barisan Nasional) ini yang mengatakan PAS hanya memecahbelahkan umat islam di Sarawak dan kurang pengalaman dalam mentadbir negara. Atas dasar itu, kita tidak boleh bergantung kepada mereka untuk menjaga kebajikan rakyat.
Kenyataan kedua-dua pemimpin BN tersebut kurang tepat dan ini menunjukkan yang mereka takut akan kedudukan mereka terancam dengan kedatangan PAS di Sarawak. Kenyataan mereka ini hanya sesuai digunakan dalam tahun 50an dan 30 tahun yang lalu, sebab masa itu rakyat tidak mendapat maklumat tambahan selain dari media kerajaan yang dikawal sepenuhnya oleh parti pemerintah sehingga ke hari ini.
Sekarang orang ramai sudah boleh mendapat maklumat tambahan melalui internet dan juga lain-lain media massa yang bebas dari cengkaman parti pemerintah.
Kita ingin bertanya pada mereka yang selalu mengeluarkan alasan yang sama untuk menyingkirkan PAS bertapak di Sarawak. Apakah sebelum kedatangan PAS, umat Islam di Sarawak bersatu padu dan tidak berpecah belah? Adakah selama BN memerintah Sarawak, rakyat Sarawak hidup dalam keselesaan dan tidak memerlukan subsidi kerajaan?
Kalau pemimpin PBB/BN tidak mahu ada perpecahan umat Islam di Sarawak, kita sarankan mereka sama-sama menyertai PAS agar tidak ada lagi perpecahan berlaku dikalangan umat islam di Sarawak.
Mengenai masalah kurang pengalaman dalam pentabiran, kita mengaku memang PAS dan Pakatan tidak memiliki pengalaman dalam merampas hak rakyat, menipu rakyat dan beri rasuah kepada rakyat dengan janji-janji kosong pembangunan.
Kalau difikirkan semua ini, pemimpin BN tidak akan mampu memberi segala kemudahan tanpa adanya kerjasama dengan pengawai dan petugas yang bekerja dengan kerajaan.
Mereka inilah yang sebenarnya yang bekerja keras untuk membangunkan Negara bukannya pemimpin BN. Pemimpin BN hanya pandai bercakap dan mengarah saja bukannya pandai mentadbir negara tanpa mereka ini.
Kita tidak perlu mengatakan negeri yang diperintah oleh PAS mundur dan tidak ada pembangunan, lihatlah sendiri di Sarawak yang kaya dengan sumber hasil tetapi Sarawak adalah antara negeri yang termiskin di Malaysia.
Banyak kemudahan asas untuk penduduk luar Bandar belum lagi dilaksanakan sepenuhnya walaupun sudah berpuluh-puluh tahun BN memerintah Sarawak.
Banyak isu-isu rakyat seperti penduduk asal yang tidak memiliki surat beranak dan juga tidak memiliki kad pengenalan atau Mykad masih belum dapat diatasi sehingga ke hari ini.

Mengenai kenyataan pemimpin BN yang mengatakan Kelantan dan Kedah mundur dan tidak ada pembangunan dibawah pemerintahan PAS, jawaban ada diatas tidak perlu dihurai panjang lebar sebab mereka yang mempunyai maklumat pasti akan dapat jawabannya.
Semua perkara diatas adalah sebahagian daripada masalah rakyat yang patut diberi perhatian oleh pihak parti yang memerintah bukannya sibuk menghalang aktiviti parti Pakatan dari terus menyuarakan masalah rakyat.
Sepatutnya kerajaan parti yang memerintah berterima kasih atas usaha pakatan menyuarakan masalah rakyat agar rakyat di Sarawak dapat menikmati kehidupan yang baik dan kita akan sama-sama memajukan Sarawak sehingga mencapai kemajuan yang boleh dibanggakan.
Sikap sesetengah pemimpin BN yang tidak mahu ditegur dan mendengar masalah rakyat akhirnya akan menjadikan rakyat terus terpinggir dari arus pembangunan dan rakyat akan terus hidup dalam kemiskinan.
Kita yakin apabila Pakatan mengambil alih kuasa dari kerajaan yang memerintah sekarang, perkara utama yang akan diberi perhatian adalah, memberi kemudahan asas dan infrastruktur kepada semua penduduk di pedalaman agar mereka boleh menjual hasil mereka dan dapat menikmati kehidupan yang lebih selesa.
Disebabkan Sarawak menghadapi masalah jalan penghubungan yang teruk, maka perkara inilah yang patut beri perhatian. Kita yakin apabila rakyat dapat melihat sendiri usaha yang dijalankan oleh Pakatan tidak mustahil rakyat akan beralih kepada Pakatan disebabkan BN gagal menjalankan amanah serta melaksanakan tugas mereka sebagai wakil rakyat setelah diberi peluang memerintah lebih dari 50 tahun.
Kita mesti ada impian untuk mencapai sesuatu perkara maka segala impian rakyat ini akan menjadi kenyataan sekiranya rakyat mendapat maklumat yang tepat mengenai usaha dan perancangan yang dilakukan oleh PAS dan Pakatan.
PAS dan Pakatan rakyat berjuang untuk rakyat bukan untuk kepentingan peribadi seperti apa yang berlaku sekarang dimana orang kaya bertambah kaya, orang miskin semakin susah dan menderita.
Kita berjuang untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik, apabila kita mengambil alih kuasa nanti, kita akan mengambil semula hak-hak rakyat yang dirampas dan mereka yang bersalah akan menerima hukuman setimpal dengan kesalahan mereka.
Sepatutnya merekalah yang melihat diri mereka di cermin, sebab selama ini mereka memandang rendah keupayaan PAS memerintah, sedangkan mereka yang diberi peluang memerintah Sarawak hampir 50 tahun pun masih belum lagi nampak Sarawak akan keluar dari taraf negeri termiskin dalam Malaysia.
Jadi fikir-fikirlah sebelum mengata orang lain. Lihatlah diri sendiri dulu dalam cermin sebelum menyuruh orang lain membuat demikian.
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Sarawak PAS never gave up To Achieve Success
Referring to a press statement by the assistant youth minister Abdul Karim Rahman Hamzah and the parliament deputy speaker Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, we would like to thanks for your attention and the statement to the PAS Sarawak by saying "Look at yourself in the mirrors, PAS told" in the Borneo Post.
Although they gave a negative view towards PAS Sarawak but indirectly they admit PAS Sarawak have strength and influence of the population in Sarawak.
We would like to review some of the matters discussed by both leaders of the BN (National Front), which says PAS is divisive Muslims in Sarawak and less experience in governing the country. On that principle, we cannot rely on them to safeguard the welfare of the people.
The statements of both BN leaders are less accurate and showed that they fear their position threatened by the arrival of PAS in the state. Their statements only suitable for use in the 50s, and 30 years ago, because then people are not getting additional information, other than the government media controlled by the ruling party until today. Now the public is able to obtain additional information through the internet and other media that is free from the grip of the ruling party.
We would like to ask those who had been issued for the same reason to get rid of the PAS presence in Sarawak. What is before the arrival of the PAS, Muslims in Sarawak united and not divided? Are during BN ruled Sarawak, Sarawak people live in comfort and do not need government subsidies?
If the leaders of PBB / BN do not want to have divisions Muslims in Sarawak, we suggest that they both join the PAS so that there was no divisions occur among Muslims in Sarawak.
On the problem of lack of experience in administration, we acknowledge the PAS and Pakatan does not have experience in seizing the rights of the people, deceived the people and give bribes to the people with empty promises of development.
If you think all of this, BN leaders will not be able to provide all the facilities without the cooperation of the officers and staff who work with the government.
These were the people who actually work hard to develop instead of BN leaders. BN leaders are only good at talking and directing it is not good at running the country without them.
On the statement of the BN leaders who said Kelantan and Kedah backward and no development under PAS rule, the answers is above, not to be described extensively because those who have information will be able to answer.
We do not have to say the state is ruled by the PAS backward and no development, look at themselves in Sarawak are rich in resources revenue, but Sarawak is one of the poorest states in Malaysia.
Many basic facilities for rural residents have not yet fully implemented, although it has been many years ruled by Sarawak BN.
Many issues such as indigenous people who do not have birth certificates and also do not have identity cards or MyKad, still cannot be resolved until today
All the above are part of people's problems, which should be addressed by the ruling party, not busy preventing Alliance party activities from continued voicing the people's problems.
The ruling government should be grateful for the collaborative effort to express the people's problems so that the people in Sarawak can enjoy the good life, and we will jointly develop Sarawak to achieve progress to be proud of.
The attitude of some BN leaders did not want to be reprimanded and listening to people's problems would ultimately make people stayed isolated from the mainstream of development and the people will live in poverty.
We are confident that when the coalition took over power from the ruling government now, the main point will be addressed is, provide the basic facilities and infrastructure to all residents in the interior so that they can sell their produce and can enjoy a more comfortable life.
Because of Sarawak facing severe connectivity roads, then they should be concerned with this. We are confident that when people could see for themselves the efforts undertaken by the Alliance, it is possible for the people will move to PR because BN fails to carry out the trust and carry out their duties as elected representatives when given the chance to rule more than 50 years.
We must have dreams to achieve something, and then all these people's dreams will be realized if the people have accurate information about the work and the planning done by the PAS and Pakatan.
PAS and Pakatan fight for the people, not for personal gain, such as what is happening now, where the rich are getting richer, the poor getting harder and suffer.
We fight for all regardless of race, religion and political belief, when we took over we shall take back the rights of the people that were seized, and those found guilty will be punished accordingly with their offense.
So think, think before say another person. Look at yourself in the mirror first before ask others to do so.

Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
PAS Miri Chief cum PAS Sarawak Deputy Commissioner iii