Masalah Penduduk Kampung Sungai Dalam Belum Dapat Diatasi
MIRI - Kampung Sungai Dalam yang terletak dalam kawasan Lambir di Miri, terbahagi kepada dua bahagian iaitu Kampung Sungai Dalam A dan Kampung Sungai Dalam B. Kebanyakan penduduk di Kampung Sungai Dalam A adalah bumiputera Islam and Kampung Sungai Dalam B penduduknya majoriti bukan Islam.

Walaupun nama Kampung Sungai Dalam, tetapi sungai tersebut tidaklah sedalam seperti namanya disebabkan masalah hakisan tanah dan sebagainya. Loji Rawatan Air Lambir (134 MLD) yang di bawah pengurusan Lembaga Air Kawasan Utara (LAKU) juga tidak jauh dari Kampung Sungai Dalam.

Masalah utama yang dihadapi penduduk Kampung Sungai Dalam adalah berkongsi bekalan meter air dan juga jalan masuk kampung yang agar sukar apabila musim hujan lebat. Kawasannya agar rendah dan mudah dilanda banjir kilat akibat peparitan yang agak sempit dan tidak terurus dengan baik.

Menurut penduduk yang tinggal di Kampung Sungai Dalam A dan B, mereka menghadapi masalah apabila tiba masa untuk membayar bil air, dimana mereka terpaksa membayar sama rata tanpa mengira berapa banyak air digunakan.

Mana-mana pihak yang tidak menggunakan air banyak pun kena bayar sama rata, ini menyebabkan mereka tidak puas hati dengan sikap pihak pengurusan LAKU yang tidak mengindahkan masalah mereka selama ini.

Sudah banyak kali mereka buat aduan kepada pihak berkenaan, tetapi langsung tidak ada sebarang tindakan diambil, sedangkan kampung yang berjauhan dari pusat rawatan air LAKU ada pemasangan air meter persendirian, sedang mereka yang tinggal berdekatan tidak dapat menikmati kemudahan tersebut.

Pemohon BR1M ditolak
Gambar YDP PAS Miri dan SU PAS Miri bersama salah seorang penduduk kampung yang tidak dapat wang BR1M.

Sepanjang lawatan PAS kawasan Miri ke kampung tersebut, kita dapati terdapat juga beberapa orang tua atau ibu tunggal yang tidak mendapat wang bantuan BR1M. Salah seorang daripadanya ibu tunggal, Ina anak Sampan, yang pernah memohon BR1M tetapi pemohonannya ditolak. Beliau sangat kecewa dan mohon bantuan dari PAS, untuk menyuarakan masalahnya ke pihak yang berkenaan. Ramai lagi yang kita jumpai tidak layak atau permohonan mereka ditolak, antara sebabnya mereka tidak memiliki Mykad atau surat beranak.

Pihak kami juga dapati ramai juga penduduk asal dalam kawasan Miri dan Sibuti tidak memiliki surat beranak dan Mykad atau kad pengenalan.

Apakah tindakan kerajaan untuk membantu menyelesaikan masalah mereka yang tidak memiliki surat beranak dan Maykad ini? Adakah mereka akan terus terpinggir dan dibiar begitu saja tanpa sebab kerana ianya tidak mendapatkan keuntungan kepada pihak kerajaan atau pihak tertentu?

Menurut penduduk kampung yang kami temui mengatakan mereka tiada pilihan lain terpaksa memilih wakil BN pada masa lalu, kononnya berjanji untuk membangunkan tempat mereka tetapi sampai sekarang mereka tetap hidup dalam kedaifan.

Mungkin pilhanraya umum akan datang mereka berjanji mahu perubahan sebab mereka yakin ada calon yang lebih baik lagi untuk mereka buat pilihan selain calon yang lalu untuk membantu mereka menyuarakan masalah mereka di peringkat tertinggi. Mereka sudah bosan dengan janji-janji wakil yang mereka pernah pilih dulu.
Inilah masalah dan persoalan, yang kita sering dihadapi oleh masyarakat tempatan dan penduduk asal di Sarawak. Kehidupan mereka terabai, dan mereka ini seolah-olah macam pendatang tanpa izin disebabkan mereka tidak memiliki dokumen surat beranak dan Mykad seperti rakyat Malaysia yang lain.

Janganlah pihak kerajaan mengharap mereka yang miskin, lanjut usia serta serba daif ini datang ke Bandar semata-mata untuk mengambil wang BR1M tersebut, kerana kos perjalanan dan harapan mereka, untuk mendapat wang tersebut, belum tentu terjamin.

Jika mereka yang datang dari jauh tersebut terpaksa membayar kos perjalanan serta tempat tinggal, sekiranya gagal mendapat bantuan tersebut, pada waktu yang sepatutnya, memanglah tidak berbaloi dengan jumlah wang BR1M yang mereka perolehi.

Kita mendesak pihak kerajaan dan mereka yang bertanggungjawab terhadap kebajikan masyarakat, agar turun padang, dan bantu serta selesaikan masalah rakyat ini. Jangan hanya turun padang, apabila tiba musim pilihanraya semata-mata untuk mendapat sokongan dan undi dari rakyat.

Jika pihak kerajaan yang ada sekarang, gagal mengatasi masalah rakyat adalah lebih baik serahkan tugas dan tanggungjawab ini kepada mereka yang betul-betul jujur,amanah dan berjiwa rakyat agar rakyat tidak terus terpinggir dari arus pembangunan.

PAS akan sentiasa turun padang, mendengar sendiri masalah rakyat, walaupun kita tidak mempunyai kuasa untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat sepenuhnya namun kita tetap berusaha membantu dan menyuarakan masalah rakyat ini ke pihak yang berwajib agar masalah rakyat ini dapat diatasi dengan segera tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Maka dengan ini, rakyat akan hidup dalam keadaan yang lebih baik dan selesa, sekiranya rakyat tahu menilai, siapa sebenarnya yang betul-betul membantu rakyat, sudah pasti kerajaan yang ada sekarang tidak akan mempermainkan masalah rakyat. Rakyat kena pandai memilih antara batu dan permata dalam Pilihanraya umum ke13 nanti. Jangan tersalah pilih lagi, nanti rakyat akan terus menderita tanpa penghujung.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Problems in Kampung Sungai Dalam cannot be resolved
Photo PAS Miri Chief met with the residents of Sungai Dalam

MIRI - Kampung Sungai Dalam is located in the Lambir in Miri, is divided into two parts, Kampung Sungai Dalam A and Kampung Sungai Dalam B. In Most of the residents in Kampung Sungai Dalam A is the native Muslim and Kampung Sungai Dalam B a majority non-Muslim.

Although the name of the River is Sungai Dalam (Deep River), but the river is not deep, as its name due to soil erosion and so forth. Lambir Water Treatment Plant (134 MLD) is under the management of the Northern Region Water Board (LAKU) is also not far from the village.

The main problem faced by the villagers of Kampung Sungai Dalam is a shared supply of water meters and the entrance to the village, which is difficult during storm rain. The site is low and prone to flash flooding due to drainage relatively narrow and not well organized.

According to people living in Kampung Sungai Dalam A and B, they face a problem when it time comes to pay the water bill, where they have to pay equally regardless of how much water is used.

Any party who does not use much water, had to pay the same flat bill, this causes they are not satisfied with the manner of LAKU management that disregard their problems over the years.

It has been often they made a complaint to the authorities, but did not have any action been taken, while the others village which is far away from the center of the LAKU water treatment installation with private water meter, but those who live nearby cannot enjoy the facilities.

BR1M applicants rejected
During the visit of Miri PAS to the village, we discovered that there are some parents or single mothers who do not get money from BR1M. One of them is single mother, Ina anak Sampan, which was applied BR1M but the application was rejected. She was very disappointed and seeks assistance from PAS to express the problem to the parties concerned. Many others that we found also not eligible or their application is rejected, the reason they do not have MyKad or birth certificate.

We also found that many of the original population in Miri and Sibuti do not have birth certificates and MyKad or identity cards.

What is the Government action to help to solve the problem of those who do not have a birth certificate and Maykad? Are they going to continue to be marginalized and left without reason simply because it is not make any profit to the government or third party?

According to the villagers that we spoke with said they had no choice but to choose BN representative in the past, as they promised to develop their place, but until now they still live in poverty.

Maybe for the next general elections they promised to change because they believe there is a better candidate for them to make the choice, other than the previous candidate, to help them express their problems at the highest level. They are fed up with the promises of their representatives that they had chosen before.

These are problems and questions, which we are often faced by the local and indigenous communities in Sarawak. Their life is uncertain, and they seem like illegal immigrants because they do not have birth certificates and MyKad documents, like other Malaysians.

The governments should not expect the poor, elderly and numerically depleted come to town just to take BR1M money, because the cost of travel and their expectations to get the money will not necessarily guaranteed.

If those who come from a distant would have to pay the cost of travel and accommodation, if their fail to get the assistance, as they should, it is really not worth with the amount of BR1M money that they receive.

We urge the government and those responsible for social welfare go to the ground, and help these people and solve their problems. Do not just go to the ground, during the election season just to get the support and votes from the people.

If the present government fails to overcome the problems of the people is better leave these responsibilities to those who are truly honest, trustworthy and people-oriented so that the people are not marginalized from mainstream development.

PAS will always go to the ground, hearing people's problems, though we do not have the power to help and solve people's problems entirely, but we still try to help these people and voice their problems to the authorities so that these people's problems can be resolved immediately, regardless of race, religion and political belief.

So with this, the people will live in a better and comfortable, if the people know how to value, who is exactly really can help the people, I'm sure the current government will not poke fun at people's problems. The people must know how to choose between stones and precious gems in this coming 13th general election. Do not make a wrong choice again, later the people will continue to suffer without end.