Perlukah Perniaga Islam Dapatkan Sijil Halal?
Baru-baru ini pihak Jakim mengeluarkan kenyataan, mulai 1 Jan, tahun 2012, hanya logo halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) saja boleh digunakan dan diiktiraf. Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata “Ini bermakna bahawa premis makanan, hotel dan lain-lain, yang sebelum ini, telah menggunakan logo halal, yang tidak dikeluarkan oleh Jakim, perlu membuat permohonan baru kerana logo yang sedia ada adalah tidak sah selepas 1 Januari 2012."

Ini adalah susulan kepada penguatkuasaan Akta Perihal Dagangan 2011, Akta yang diluluskan oleh Parlimen pada bulan Julai, dan yang akan mula berkuat kuasa pada 1 Nov, pada tahun yang lalu.

Kita ingin mengetahui, adakah pihak Jakim sentiasa memantau premis makanan, hotel dan lain-lain, yang sebelum ini menggunakan logo halal yang tidak dikeluarkan oleh Jakim, perlu membuat permohonan baru kerana logo yang sedia ada, adalah tidak sah selepas 1 Januari.

Adakah logo halal ini juga wajib keatas premis orang Islam yang berniaga makanan dan juga mereka yang menjalankan katering? Kalau syarat ini diperlukan oleh perniaga Islam, maka pihak Jakim perlu mengeluarkan surat arahan kepada semua operator makanan Islam di seluruh negara agar memohon sijil logo halal supaya mereka juga dapat bersaing untuk mendapatkan tender kerajaan.

Untuk mendapatkan sijil halal bagi perniagaan Islam saja memerlukan kos yang agak tinggi dan apakah ini semua perlu bagi perniaga Islam?

Kami ada mendengar rungutan dari operator makanan orang Islam yang mengatakan mereka tidak mendapat tender penyediaan makanan dari pihak kerajaan disebabkan mereka tidak memiliki sijil halal.

Mengapa orang Islam sendiri perlu ada sijil halal, sedangkan ramai umat Islam yakin yang operator makanan orang Islam, sudah semestinya halal tanpa rasa was-was kalau dibandingkan dengan makanan yang disediakan oleh orang bukan Islam.

Untuk mendapatkan sijil halal bagi perniagaan Islam saja memerlukan kos yang agak tinggi dan apakah ini semua perlu bagi perniaga Islam?

“Mengapa ada sesetengah pihak dalam kementerian kerajaan meragui kebersihan dan kehalalan makanan yang disediakan oleh umat Islam sendiri, sedangkan operator makanan orang bukan Islam pula mendapat tender dari kerajaan disebabkan mereka memiliki sijil halal?” rungut mereka lagi.

Adakah dengan mendapat sijil halal, pihak Jakim yakin sepenuhnya selepas itu semuanya makanan tersebut terjamin bersih dan halal? Adakah Jakim sentiasa memantau dan mengadakan pemeriksaan mengejut ke setiap premis makanan dan hotel yang memiliki sijil tersebut?

Inilah persoalan yang perlu diberi perhatian oleh Jakim, agar jangan berlaku, penyelewengan atau penyalahgunaan dalam isu pengeluaran sijil halal.

Kita menyarankan agar pihak Jakim mengeluarkan senarai nama-nama permis / operator makanan bukan Islam yang menggunakan sijil halal (tanda logo yang baru) untuk kemudahan masyarakat Islam.

Harap perkara ini diberi perhatian yang serius oleh pihak yang berwajib, agar kita tidak mudah tertipu dengan sijil halal yang digunakan oleh pihak tertentu yang mengelirukan, semata-mata untuk mendapat keuntungan tanpa memikir pantang larang (halal/haram) dalam agama Islam.

Kita mendesak pihak Jakim agar kerap melakukan pemeriksaan mengejut keatas premis makanan yang telah diberi sijil halal agar mereka ini betul-betul patuh dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan. Semua ini adalah untuk mengawal serta menjaga keselamatan pengguna dari segi kesihatan dan juga menjaga kebersihan dalam penyediaan makanan untuk semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Semoga apa yang kita makan itu halal serta dijamin kebersihan agar kita mendapat makanan yang sihat untuk badan kita.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Should Muslim businesses get Halal Certificate?
Recently, the Jakim issued a statement, from Jan 1, 2012; only Halal logo issued by the Department of Islamic Development Malaysia (Jakim) should be used and recognized. According to the Minister of Domestic Trade, Cooperatives and Consumer Affairs, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob said"This means that food premises, hotels and others, who previously had to use the halal logo, which is not issued by Jakim, must make a new application for the existing logo is not valid after January 1, 2012."

This is due to the enforcement of the Trade Descriptions Act 2011, Act passed by Parliament in July, and which will come into force on 1 Nov, last year.

We want to know, whether the Jakim constantly monitoring food premises, hotels and others, who previously did not use the halal logo issued by Jakim, to make new applications for existing logo, is not valid after January 1, 2012.

Is halal logo is also required on the premises of Muslim foods business, and also those who carry out catering?

If this condition is required by Islamic businesses, then the Jakim should issue a directive to all Muslim food operators throughout the country to apply for halal certification logo so that they can compete for government tenders.

To obtain halal certification for Islamic business requires a relatively high cost, and what this all should be for Muslim businesses?

We have heard complaints from Muslim foods operators who say they do not get the catering tender from the government because they do not have halal certification.

Why are the Muslims themselves need to have halal certification, while many Muslims believe that Muslim foods operators, of course halal without doubts if compared with food prepared by non-Muslims.

"Why are some people in government ministries doubted the cleanliness and halal food prepared by the Muslims themselves, while the non-Muslim foods operators, received tenders from the government because they have a halal certificate?" their grumbled again.

Will, with a halal certificate, the Jakim fully confident after that all the food is guaranteed clean and halal? Do Jakim constantly monitor and make spot checks to each food premises and hotels that have the certificate?

These are questions to be answered and considered by Jakim, so that should not happen, the issue of fraud or abuse in the issuance of halal certificates.

We suggested that the Jakim released a list of names of premises / non-Muslim food operators who use the halal certificate (new logo sign) for the benefit of the Muslim community.

Hope that this matter be given serious attention by the authorities, so we do not easily fooled by halal certificate used by certain quarters to confuse, just to make a profit without think of restrictions (halal / prohibited) in Islam.

We urge the Jakim so often do spot checks on food premises that have been certified halal, so that they are totally compliant with the conditions, which have been set. All this is to control as well as safety of consumers in terms of health and hygiene in food preparation for all regardless of race and religion.

Hopefully, what we eat is halal as well as hygiene guaranteed, so that we get healthy food for our bodies.