PAS Kemukakan Calon Terbaik Untuk Pakatan
Pilihan Raya Umum ke13 (PRU13) semakin dekat dan akan diadakan pada bila-bila masa. PAS telah bersedia meletakkan calon terbaik yang boleh menang atau "winnable candidate” dan mempunyai potensi besar untuk menang dalam PRU13 di Sarawak.

Antara ciri-ciri calon yang di ketegori boleh menang yang akan dikemukakan oleh PAS adalah mereka yang mempunyai pengaruh dan popular diperingkat negeri dan juga anak tempatan yang memiliki keluarga yang besar serta saudara-mara yang ramai dalam kawasan tersebut. Memiliki kebolehan dalam berbagai bahasa tempatan dan juga luar negara serta mempunyai ilmu pengetahuan yang luas serta mesra rakyat.

Selain daripada itu, calon tempatan dari keturunan campuran juga merupakan kelebihan yang ada pada PAS untuk bertanding dalam kawasan bandar di Sarawak. Calon tersebut akan mudah berhubung dengan semua masyarakat yang berbilang kaum dan agama di Sarawak.

Di sebabkan Sarawak memiliki berbagai etnik serta suku kaum dan agama, maka tiada suatu bangsa pun dalam Sarawak boleh dikategori sebagai golongan majoriti tanpa adanya kerjasama antara satu sama lain.

Mungkin bagi sesetengah pihak berkata adalah sukar untuk PAS bertanding dalam kawasan bandar yang majoritinya kaum cina disebabkan PAS sebuah parti yang memperjuangkan Islam, tetapi dengan perkembangan semasa, PAS telah berjaya menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang terdiri dari berbagai kaum yang bukan Islam dan telah memberi harapan yang cerah untuk PAS diterima oleh masyarakat bukan Islam di Sarawak ini.

Antara kawasan bandar yang ada potensi untuk PAS menang dengan kerjasama dan sepakat dengan PR (Pakatan Rakyat) adalah Miri, kerana Miri merupakan kawasan campuran berbagai bangsa dan agama walaupun bangsa Cina agak ramai sedikit tetapi tanpa sokongan semua kaum dan agama sukar bagi PR untuk menang tanpa kerjasama dari semua pihak.

PAS juga menyeru agar parti komponen dalam Pakatan sama-sama memberi sokongan antara satu sama lain, disamping bekerjasama untuk mencapai tujuan yang sama untuk menumbangkan kerajaaan BN dalam PRU3 nanti. Dengan toleransi serta kesepakatan antara parti komponen akan membolehkan Pakatan mencapai sasaran untuk mengambil alih kuasa dari kerajaan BN.

Setiap parti kompenan dalam PR, seharusnya diberi peluang atau memberi laluan kepada rakan mereka yang masih belum lagi bertanding pada Pilihanraya Negeri Sarawak yang lalu, supaya rakyat dapat melihat kerjasama dalam PR seimbang dan bukan dikuasai oleh sebuah parti saja. Kemenangan untuk rakyat patut diutamakan dan bukan hanya mementingkan kepentingan diri sendiri atau parti.

Jauhilah sikap perkauman sebab di Sarawak mereka yang bersikap perkauman tidak akan diterima oleh rakyat Sarawak. Kalau kita mahu menang dalam PRU13 nanti, kita seharusnya lebih pentingkan kehendak rakyat bukan kehendak peribadi atau parti semata-mata. PAS bertanding disebabkan oleh kehendak rakyat tempatan yang ingin melihat PAS dapat bersama dalam satu gabungan dalam PR Sarawak.

PAS juga mengingatkan wakil-wakil rakyat yang telah dipilih pada pilihanraya umum Sarawak yang lalu agar terus memberi khidmat kepada masyarakat yang telah memberi mereka undi serta sokongan. Jangan sibuk berkempen dan berbalah hanya untuk merebut kerusi sehingga lalai dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.

Jangan bersifat terlalu tamak dalam pembahagian kerusi sehingga sanggup menyingkir rakan dalam pakatan. Tanpa kerjasama dan persefahaman dalam PR, harapan untuk memenangi sebarang kerusi parlimen di Sarawak akan bertambah sukar dan ada kemungkinan kerusi parlimen yang ada sekarang mungkin akan terlepas akibat keegoan dan kedegilan dalam pembahagian kerusi parlimen di Sarawak nanti.

Usaha PR untuk mengambil alih kerajaan BN akan tercapai dengan syarat mereka bersikap terbuka dan bertolak ansur antara satu sama lain, demi kepentingan rakyat semua kaum dan agama.

Pemimpin PR perlu mengutamakan kepentingan dan kehendak rakyat dari kepentingan diri sendiri dan juga parti. PAS akan berjuang untuk semua golongan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS akan mengemukakan calon yang terbaik antara yang terbaik dalam Pakatan. Calon yang boleh diterima oleh semua golongan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
Kita harap semua pihak dalam Pakatan dapat menerima cadangan ini dengan hati terbuka demi menjaga kesatuan dalam Pakatan. Semangat berjuang bersama dalam Pakatan hendaklah dijaga demi kebaikan semua.

Segala keputusan muktamad untuk memilih calon yang terbaik untuk Pakatan, kita akan serah kepada kebijaksanaan pemimpin tertinggi Pakatan di peringkat pusat untuk memilih calon terbaik untuk rakyat Sarawak.

Jofri Jaraiee
PAS Miri,Sarawak

English version
PAS Submit Best Candidate for PR
The 13th General Election (PRU13) around the corner and will be held at any time. PAS has been prepared to put the best candidate who can win or "winnable Candidate" and has great potential to win in PRU13 in Sarawak.

Among the features of category of candidates who can win, which will be submitted by the PAS are those who are significant and popular at the state and locals, who have a large family and many relatives in the area. Have the ability in a variety of local and also foreign language and have a broad knowledge and people friendly.

In addition, the local candidate a descendant of mixture is advantage that PAS to compete in urban areas of Sarawak. The candidate will easily communicate with all people of all races and religions in the state.
Because of Sarawak have many ethnic groups and tribes and religion, then not a single race in Sarawak can be categorized as a majority without the cooperation of each other.

Maybe to some people said it was difficult for PAS to contest in the urban areas, the majority of Chinese because PAS a party that struggle for Islam, but with the current development, PAS has been successfully set up a PAS Supporters' Congress (DHPP) which consists of many non-Muslim community, that has been a very promising for the PAS to be accepted by the non-Muslim communities in Sarawak.

Among the areas that have potential for PAS to win with the cooperation and an agreement with PR is Miri, because Miri is a mixed area, various ethnic and religious even though the Chinese, slightly quite more, but without the support of all races and religions is difficult for PR to win without the cooperation from all parties.

PAS also urge the component parties in the coalition together to support each other, as well as to work together to achieve the same goal to oust the BN Governments in this coming 13thGE. With tolerance and unity among the component parties would enable the coalition to achieve the target to take over power from the BN government.

Each party in the PR component should give a chance or give way to their peers who have not yet competed at the last State election, so that the people could see a balanced cooperation in PR and not dominated by one party only. Victory for the people should prevail and not only concerned with self-interest or party.

Stay away from racism, because those who are racist in Sarawak will not be accepted by the people of Sarawak. If we were to win this coming 13thGE, we should be more concerned with the will of the people, not personal preference or party alone. PAS contested due to the requirements of the local people, who wish to see PAS together in a coalition in Sarawak PR.

PAS also reminded the elected representatives who were selected at the Sarawak last general election continue to serve the people who gave their votes and support. Do not busy campaigning and arguing just to grab seats until heedless in the performance of their duties and responsibilities as elected representatives.

Do not be too greedy in the allocation of seats until willing to drive out a partner in coalitions. Without the cooperation and understanding in PR, hope to win any parliamentary seats in Sarawak will be more difficult and it is likely that the present parliamentary seats may be lost due to ego and stubbornness in the distribution of parliamentary seats in the Sarawak later.

The PR effort to take over the BN government will be achieved, provided that they are receptive and tolerant with each other in the interest of people of all races and religions.
The PR leaders must place the interests and needs of the people from the self-interest and the party. PAS will fight for all people regardless of race, religion and political belief.

PAS will produce the best candidate among the best in PR. The candidates that is acceptable to all groups regardless of race, religion and political belief.
We hope all parties in the PR can accept this proposal with an open heart in order to protect the unity of the PR. Fighting spirit of the Pact should be kept together for the good of all.

Any final decision to choose the best candidate for the Pakatan, we will submit to the wisdom of top leaders of Pakatan at the federal level to select the best candidate for the people of Sarawak.

Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
PAS Miri Chief cum PAS Sarawak Deputy Commissioner iii