PAS Untuk Semua Sesuai Untuk Sarawak
Photo menunjukkan rombongan PAS berada dihadapan mendiang ayah mr Yeo

MIRI - Baru-baru ini ayah kepada Encik Yeo Kian Leong, Setiausaha Dewan Himpunan Penyokong PAS Sarawak telah meninggal dunia di rumah beliau di Krokop. Bapa beliau yang sudah lama uzur dan sakit tua telah disahkan meninggal dunia lebih kurang pada jam 12 tengahhari di rumah beliau pada hari isnin 2hb April 2012 yang lalu.

Pada sebelah malamnya rombongan PAS Miri telah berkunjung dan memberi ucapan takziah kepada keluarga beliau. Kedatangan rombongan PAS disambut dengan baik oleh keluarga beliau dan secara tidak langsung ini membuktikan bahawa PAS bukanlah parti yang ekstremis dan perkauman seperti anggapan sesetengah pihak. Ramai orang bukan Islam agak terkejut dengan kedatangan rombongan PAS Miri yang datang melawat jenazah mendiang ayah encik Yeo yang bukan beragama Islam kerana selama ini mereka fikir bahawa PAS terlalu jumud dan tidak dapat menerima budaya dan adat orang bukan Islam.

En Yeo merupakan seorang yang komited dengan perjuangannya dan tidak mudah terpengaruh dengan propaganda pihak tertentu yang mengatakan bahawa PAS hanya berjuang untuk umat Islam. Encik Yeo telah banyak kali mempertahankan PAS sekiranya ada orang mengatakan yang PAS tidak sesuai untuk orang bukan Islam. Itulah sebabnya orang panggil dia sebagai Cina PAS.

Beliau selalu mengatakan walaupun PAS parti yang berjuang untuk agama Islam tetapi agama Islam tidak pernah mengajar umatnya melakukan kejahatan, salahguna kuasa dan melakukan dosa seperti rasuah dan mencuri.

Semua agama mengajar penganutnya menjadi baik cuma orang politik yang mempunyai kepentingan diri dan menyalahgunakan kuasa saja yang menyebabkan kehidupan rakyat menjadi sukar dan hidup dalam kemiskinan katanya. Sepanjang beliau bersama PAS beliau merasa aman dan tidak pernah pun terfikir yang PAS melakukan kerja yang tidak baik yang boleh mencetuskan huru hara dalam negara ini seperti mana dakwaan orang yang anti PAS.

Pengakuan seorang bangsa Cina yang bukan Islam ini telah membuktikan bahawa PAS tidak pernah memaksa orang bukan Islam menjadi penganut Islam sekali pun mereka menjadi penyokong kuat PAS.
Islam tidak pernah memaksa orang bukan Islam jadi penganut Islam, kalau mereka hendak memeluk Islam itu terserah dengan kepercayaan mereka dan keyakinan masing-masing.

Hubungan PAS dengan semua masyarakat bukan Islam di Miri dan Sarawak cukup baik setelah mereka mengetahui tujuan dan matlamat sebenar PAS. PAS berjuang untuk menegak sistem yang adil untuk semua, hanya mereka yang ada kepentingan diri dan melakukan jenayah berat saja takut PAS memerintah negara ini.

Sekali lagi kita tegaskan bahawa PAS bukanlah parti yang ganas dan jumud yang tidak mahu menerima pembangunan dan juga kemajuan. Semua tuduhan mereka yang benci dengan kehadiran PAS di Sarawak akhirnya akan terbukti apabila PAS berjaya menyakinkan masyarakat bukan Islam bahawa PAS memang sesuai dan adil untuk semua.

Kita mahu negara ini maju dan membangun menurut kaca mata Islam yang adil untuk semua. Tiada sebab untuk orang yang bukan Islam takut dengan PAS kerana selama PAS memerintah Kelantan tidak pernah kita mendengar orang bukan Islam dibunuh atau disiksa kerana tidak mahu menerima Islam sebagai cara hidup. PAS berjuang berdasarkan syariat agama yang melarang penganutnya melakukan kezaliman terhadap sesama insan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak
English version

PAS for All Suitable for Sarawak
MIRI - Recently, the father of Mr Yeo Kian Leong, the Secretary of Sarawak PAS Supporters Congress has passed away at his home in Krokop. Her father had been long ill and old age was confirmed dead at about 12 noon at his home on Monday 2nd April 2012 ago.

In the evening PAS Miri delegation has visited and gave heartfelt condolences to his family. PAS delegation arrival was well received by his family and this indirectly proves that the PAS is not the party of extremists and racist groups such as the assumption by some people. Many of non-Muslims quite surprised with the advent of PAS Miri delegation who visited the remains late father of Mr. Yeo who are not Muslims because until now they thought that PAS is too rigid and cannot accept the culture and customs of non-Muslims.

Mr.Yeo is a committed with his struggle and not easily influenced by the propaganda of certain quarters who say that PAS only fought for the Muslims. Mr.Yeo has been a lot of time defending the PAS if someone says that PAS is not suitable for non-Muslims. That's why people call him as a PAS Chinese.

He always said that although PAS a party that fought for Islam, but Islam never teaches its followers to do evil, abuse of power and commit sin such as corruption and theft. All religions teach its followers to be good but the politicians that have self-interest and misuse of power alone that caused the life of the people become difficult and living in poverty he said.

Throughout his with PAS he felt safe and never even thought that PAS will do any bad thing that could cause chaos in this country as the anti-PAS allegations.

Admission of a non-Muslim Chinese this has shown that PAS never force non-Muslims become Muslims even if they become a strong supporter of PAS. Islam never forced non-Muslims to be Muslims, if they want to convert up to their faith and their confidence.

PAS relations with all non-Muslim communities in Miri, Sarawak is good enough when they know the real purposes and objectives of PAS.

PAS fight for upright the system that is fair to all, only those who have interests and commit crimes only afraid of PAS rule this country.

Once again we stress that PAS is not violent and rigid party who do not accept the development and progress. All allegations to those who hate the presence of PAS in Sarawak will ultimately prove when PAS managed to convince non-Muslims that PAS is appropriate and fair to all.

We want this country to progress and grow in accordance with Islamic eyes of justice for all. There is no reason for non-Muslims afraid of PAS because during PAS ruled Kelantan we've never heard of non-Muslims were killed or tortured for refusing to accept Islam as a way of life. PAS fought based on religious laws that prohibit its follower’s injustice against a fellow human.