Tanah Perkuburan Islam Semakin Sempit


MIRI - Kubur merupakan tempat tinggal yang terakhir bagi setiap manusia yang meninggal dunia. Kawasan tanah perkuburan merupakan satu keperluan asas yang sama pentingnya dengan kemudahan asas lain.

Keperluan ini sering kali tertinggal apabila memajukan sesuatu kawasan perumahan dan ini akan menimbulkan masalah kepada penduduk kerana tiada tanah perkuburan yang dirancang dalam kawasan perumahan mereka. Bila berlaku kematian barulah sibuk hendak mencari tempat untuk pengkebumian yang mungkin jauh dari tempat tinggal mereka.

Masalah tanah di kawasan bandar juga merupakan satu faktor yang perlu diambil kira untuk menepatkan kawasan yang sesuai untuk tanah perkuburan. Tanah perkuburan umat Islam di bandaraya seperti Miri semakin sehari semakin sempit akibat pembangunan yang pesat dan juga kepadatan penduduk Islam yang semakin bertambah yang tinggal dalam kawasan bandar.

Kawasan tanah perkuburan di Sungai Baong Miri umpamanya, suatu hari nanti sudah pasti tidak akan mampu untuk menampung jumlah kematian yang ramai pada masa akan datang sekiranya pihak yang berkenaan tidak mencari tapak yang baru yang berdekatan dengan kawasan penduduk Islam yang tinggal dalam kawasan bandar.

Perkara ini perlu diberi perhatian serius oleh pihak kerajaan dan juga LAKMM (Lembaga Amanah Kebajikan Melayu Miri) dengan menyediakan tapak perkuburan yang baru untuk menampung tempat perkebumian umat Islam terutama sekali untuk masa depan umat Islam yang ramai menetap dalam kawasan perumahan dan juga di pinggir bandaraya Miri.

Perancangan Tapak
Bagi bandaraya seperti Miri yang penduduknya lebih 300,000 orang keperluan tanah perkuburan ialah seluas 30 hektar dan dipusatkan dengan jarak tidak lebih dari 30 km itu mengikut pandangan penganalisa.

Tapak perkuburan umat Islam amat sesuai kalau ditempatkan di pinggir kawasan perumahan dan berhampiran dengan rumah ibadat seperti masjid. Tapak perkuburan seharusnya diatas tanah yang rata sebab ianya akan memudahkan pengurusan mayat semasa perkebumian.

Setiap barisan kubur perlu ada lot-lot supaya ianya kelihatan tersusun dan teratur. Dengan susunan lot-lot tersebut akan memudahkan pengurusan pengkebumian. Menyediakan tapak letak kenderaan untuk mengelak kesesakan jalanraya amatlah perlu, apabila ramai keluarga, saudara mara dan sahabat handai hadir semasa upacara pengkebumian. Pejabat pentadbiran, kawasan rehat dan kemudahan awam seperti tandas juga perlu untuk orang ramai yang berurusan dengan pengkebumian.

Sekali lagi kita mendesak agar pihak kerajaan dan juga Lembaga Amanah Kebajikan Melayu Miri (LAKMM) segera mencari tapak baru untuk tanah perkuburan Islam Miri, dimana nilai tanah pada masa akan datang sudah tentu tinggi nilainya dan sebelum tanah-tanah yang ada disekitar bandar habis digunakan untuk pembangunan yang semakin pesat membangun di bandaraya Miri.

Jangan mengkomersialkan tanah perkuburan hanya untuk membuat keuntungan kerana orang ramai juga berhak untuk mendapatkan tempat yang sesuai bukan sahaja semasa hidup tetapi selepas kematian. Bersikap adil kepada semua tanpa mengira bangsa, agama dan kepercayaan politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Muslim Burial Ground getting narrower
MIRI - The grave is the last place of residence of every human being who died. Cemetery is a basic need that is as important as other basic facilities.

This requirement often left out when developing residential areas and this will cause problems for residents because there are no planned cemeteries in their areas. When there are event of death only then busy to find a place for burial that may be far from their homes.

Land problem in urban areas is also a factor to be taken into account to adjust the appropriate area for the cemetery. Muslim cemetery in Miri city getting a day getting narrower due to the rapid development and the density of the growing Muslim population living in urban areas.

Sungai Baong Miri Cemetery for example, one day of course will not be able to accommodate a large number of deaths in the future if the parties do not seek a new site close to the Muslim population living in urban areas.

This should be taken seriously by the government and also LAKMM (Miri Malay Charitable Trust Board) to provide a new cemetery to accommodate a Muslim funeral for the future especially that many Muslims live in residential areas and also on the outskirts of Miri city.

Site Planning
For cities such as Miri, a population of over 300,000 people need the cemetery is about 30 hectares and is centered at a distance of not more than 30 km in accordance with the views of analysts.

Muslim burial site is suitable if placed at the edge of a residential area and near to places of worship such as mosques. Burial sites should be on flat land because it will facilitate the management of the body during funeral.

Each line of the graves must have lots so that it looks organized and orderly. With the arrangement of these lots will facilitate the management of funerals. Provides vehicle parking to avoid congestion on the roads is necessary, when many families, relatives and friends present at the funeral.

Administrative offices, rest areas and public facilities such as toilets also need for people who deal with the funeral.

Once again we urge the government and Miri Malay Charitable Trust Board (LAKMM) quickly find a new site for Miri Muslim cemetery where the value of the land in the future of course highly valued and before the land existing around the city used up for development which is booming in the Miri city.Do not commercialize the cemetery just to make a profit because people are also entitled to get the ideal place not only during life but after death. Be fair to all regardless of race, religion and political belief.