LHDN Tidak Telus Dalam Pentaksiran Cukai
Ramai pembayar cukai merungut pasal pihak LHDN (lembaga Hasil Dalam Negeri) meminta mereka menyemak semula taksiran cukai yang sudah melebih 5 hingga 6 tahun yang lalu dan ada pula yang dibuat pada tahun yang sama. Mereka merasa tidak puas hati cara pihak pengurusan LHDN membuat kerja taksiran semula cukai mereka yang sudah lama mereka selesaikan. Sepatutnya perkara ini boleh diselesaikan pada peringkat awal dahulu lagi, sebelum ada yang sudah terlupa atau tidak ingat lagi dokumen-dokumen yang sudah lama disimpan.


Kami ada menerima aduan dari orang ramai tentang masalah tersebut dan diantara perkara yang mereka luahkan adalah seperti berikut:-

- LHDN tidak telus mengenai pentaksiran cukai pendapatan
- LHDN membuat taksiran berulang ulang kali mengenai tahun yang sama
- Borang EA diserahkan dan ditunjukkan kepada Pegawai mereka semasa mengisi Borang Penilaian tetapi  
  LHDN masih meminta untuk memberikan benda yang sama berulang ulang kali
- LHDN adalah Jabatan yang tak effektif dari segi pentaksiran sebab selepas pentaksiran dibuat, banyak
   kali benda yang sama bagi tahun yang sama ditanya berulang kali
- Semasa pentaksiran dibuat bersama pegawai LHDN, mereka telah faham apa yang ditaksirkan dan 
   sekiranya mereka faham, KENAPA masih ada lagi pentaksiran yang kedua, ketiga, keempat kelima dan
   seterusnya dibuat ?
- Rakyat terutama yang makan gaji bulanan adalah AMAT “fade up” dengan sikap dan sistem LHDN yang
   tidak telus seolah-olah Kerajaan ingin memerah rakyatnya untuk membayar CUKAI yang LEBIH
   sedangkan semasa pentaksiran, Pegawai mereka telah setuju dengan apa yang dibincangkan semasa
   penilaian/pentaksiran dibuat
- Seolah-olah Kerajaan tidak cukup duit untuk menampung pembelajaan dan ada niat yang tidak
   betul dibuat terhadap rakyat
- Seolah- olah LHDN tak percaya apa yang telah di persetujui dan KENAPA baru sekarang nak
   ulang lagi pentaksiran benda yang sama sedangkan dokumen-dokumen yang lampau entah hilang
  atau disimpan entah dimana dan susah untuk di cari semula

Kesimpulannya LHDN telah melakukan kerja yang berulang-ulang sehingga menyusahkan pembayar cukai membuat pentaksiran semula untuk tahun yang sama.

Pihak pembayar cukai mencadangkan agar di masa hadapan, pembayar cukai harus membuat satu surat pengesahan dan pengakuan yang dokumen telah ditunjukkan kepada Pegawai LHDN semasa pentaksiran dan sekiranya LHDN setuju mereka harus menyimpan salinan dokumen-dokumen yang telah ditunjukkan dan turunkan tandatangan sebagai pengesahan yang pembayar cukai sudah selesai membuat taksiran cukai semasa.

Kita mendesak agar pihak kerajaan bertindak segera menyelesaikan masalah pembayar cukai yang dikenakan taksiran semula ini, supaya tidak membebankan mereka kerana terpaksa mencari dokumen-dokumen atau fail yang sudah lama disimpan.

Bukan semua pembayar cukai mempunyai sistem tempat simpanan fail yang baik dan kemas. Ada diantara mereka yang sentiasa berpindah tempat sehingga mereka terlupa tempat simpanan fail yang lalu. Dengan adanya system E-Filling, LHDN sepatutnya dapat mengatasi masalah ini berlaku, dimana pihak pengurusan LHDN boleh menggunakan sistem ini dengan lebih baik, cekap dan teratur tanpa perlu menyusahkan pihak pembayar cukai untuk ditaksir semula kecuali pihak pengurusan cuai dan tidak mengemaskini data pembayar cukai yang telah pun membayar cukai mereka.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
IRB Not Transparent in Tax Assessment
Many taxpayers complain about the IRB (Inland Revenue Board) asking them to review the tax assessment that is more than 5 to 6 years ago and some are made in the same year.

They were not happy the way the IRB management to review their tax assessment work that has long been solved. This matter should be resolved in the early years, before there have forgotten or do not remember the document which has long been kept.

We have received complaints from the public about the problem, and among the things that they expressed were as follows:

- IRB is not transparent about the income tax assessment
- IRB makes an assessment repeated again on the same year
- EA Form submitted and presented to those officers, when filling in the evaluation form, but the
  IRB was asked to provide the same thing over again
- IRB Department is not effective in terms of assessment for the evaluation is done, many times the same  
   thing for the same year asked repeatedly
- During the evaluation is done with IRB officials, they have to understand what is assessed and if they
   understand WHY there are still make assessing the second, third, fourth fifth and so on?
- People, especially, the monthly wage earner is VERY "fade up" with the attitude and the IRB system is not transparent as if the Government wishes to squeeze his people to pay MORE TAXES that whereas during assessment, their officers have agreed with what was discussed during the assessment / evaluation is done
- As if the Government is not enough money to cover spending and there is improper intent against the people
- As if the IRB cannot believe what has been agreed and Why only now want to repeat the same thing whereas the assessment documents of the past either lost or stored somewhere and difficult to find

In conclusion, the IRB has been doing work over and over until the taxpayer's inconvenience to make a reassessment of the same year.

The taxpayer is suggested that in the future, taxpayers must make a acknowledgment letter and documents were presented to the IRB Officer during the assessment and if the IRB agree they should keep a copy of the documents presented and initial as confirmation that the taxpayer has been completed current tax assessment.

Not all taxpayers have a safe system file, which is good and neat. Some of them are always migrate until they forgot where the last filing.

With the E-Filling system, the IRB should be able to overcome the problems occur, where the management of the IRB may use the system better, efficient and orderly manner without having to troublesome the taxpayers to reassessed unless the management careless and did not update taxpayer data that have been already paid their taxes.