Case No.: 20111129-0028
Case Status: In Progress

555999@sarawak.gov.my

KES 66644: MASALAH HAKISAN TANAH DI KAWASAN RUMAH KAMPUNG BATU SATU BELUM DAPAT DISELESAIKAN
Merujuk kepada Talikhidmat kes number: 20100825-016 Pengadu Zainal Tar yang tinggal di Lot 7756, Kpg Batu 1, Kuala Baram pernah menyuarakan aduan beliau kepada pihak PBT dan Jabatan Saliran dan Perparitan dari tahun 2009 hingga 2011.

Namun sampai sekarang tiada apa-apa tindakan yang dibuat oleh pihak berkenaan. Pengadu berharap masalah ini mendapat perhatian dan tindakan oleh Biro Pengaduan Awam di Jabatan Perdana Menteri untuk kawasan Miri.

Pengadu amat kecewa dengan sikap pihak PBT dan Jabatan Saliran dan Perparitan kerana setiap kali aduan dibuat mereka memberi alasan yang sama "Siasatan telah dijalankan. Peruntukan masih menunggu dari JPS HQ bagi mengatasi masalah yang diadukan " . Sampai bila menunggu perkara ini boleh diatasi?

Kenapa Datuk Lee Kim Shin dan juga Datuk Peter Chin Fah Kui yang menjawat sebagai menteri dan juga sebagai wakil rakyat di DUN Senadin dan Parlimen Miri tidak mempeduli akan nasib rakyat yang berada dalam kawasan mereka?

Apa yang mereka lakukan selama ini terhadap aduan rakyat di tempat mereka? Ramai yang mengadu dengan PAS Miri sebab mereka sudah bosan dengan janji-janji wakil rakyat mereka yang tidak dapat menunaikan janji dan pemintaan mereka. Sudah bertahun-tahun mereka menderita menunggu dengan penuh kesabaran tetapi tiada sebarang tindakan diambil untuk mengatasi masalah mereka ini.

Apabila pihak kami dapati pihak yang berkenaan masih belum dapat menyelesaikan masalah tersebut maka pihak kami telah membuat aduan baru sekali lagi dengan isu yang sama ke pusat Talikhidmat bagi pihak Zainal Tar dengan nombor rujukan 20111129-0028 pada 29 November 2011.

Pengadu memberitahu, agensi telah hadir pada Februari 2012 dan berjanji untuk mendapatkan semula kes itu tetapi sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan yang diambil. Pengadu juga bertanya tentang status kes itu.

Suatu persoalan, mengapa pihak berkenaan lambat bertindak dan menyelesaikan kes ini sehingga mengambil masa bertahun-tahun tanpa penyelesaian? Dimana perginya peruntukan berjuta-juta ringgit yang disalur kepada pihak berkenaan? Diharap perkara ini dapat diatasi dengan segera tanpa pilih kasih.

Kita mendesak agar pihak kerajaan menunaikan janji dan bertindak segera dan jangan ambil mudah aduan rakyat yang sudah banyak kali mengadu serta menunggu dengan penuh harapan tetapi tiada sebarang tindakan diambil. Mereka sudah bosan dengan janji-janji pembangunan dan peruntukan berbillion-billion ringgit tapi hasilnya tidak nampak yang boleh memberi menafaat kepada rakyat bawahan.

Kalau kerajaan tidak mampu bertindak sekarang jangan sampai rakyat hilang kepercayaan kepada janji-janji kerajaan nanti.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
CASE 66644: SOIL EROSION PROBLEM AT BATU 1 VILLAGE HOUSE YET TO BE RESOLVED
Zainal Tar the complainant who lived at Lot 7756, Kpg Batu 1Kuala Baram had voiced his complaints to the Local Authority and Drainage and Irrigation Department from 2009 to 2011.

But up to now no such action has been taken by the authorities. The complainant hoped the problem would get attention and action by the Public Complaints Bureau of the Prime Minister's Department for Miri region.

The complainant was very disappointed with the attitude of local authorities and the Department of Irrigation and Drainage, for each time a complaint is made they gave the same reason "The investigation was conducted. Allocation is still pending from the DID HQ to overcome the problem lodged." For how long to wait for these things can be solved?

Why Datuk Lee Kim Shin and Datuk Peter Chin Fah Kui who served as a minister and also as representatives in state assembly Senadin and Parliament Miri would disregard the fate of the people who are in their area?

What they do all this while on the complaints of the people in their areas? Many people complaint to PAS Miri because they are fed up with promises of their elected representatives who are not able to fulfill their promises and demands. For years they suffered from waiting with patience but no action taken to overcome their problems.

When we find that the relevant authorities have yet to resolve the problem then we made new complaint again with the same issues to the center Talikhidmat on behalf of Tar Zainal with reference number

20111129-0028 on 29 November 2011. The complainant told, the agency already attend in February 2012 and promise to recover the case but until now there is no any action taken.

The complainant also asked about the status of the case. A question, why the authorities slow to act and solve this case, until take so many years without a solution? Where it goes the provisions of millions of ringgits that channeled to parties concerned? Hopefully this matter can be resolved quickly without favoritism.

We urge the government to fulfill its promise and act quickly and do not take lightly the complaint of the people who have many times complained and waited with hope but there were no action was taken. They are fed up with promises of development and the provision of billions of ringgits, but the results do not see that can benefit the inferior citizens.

If the government cannot act now, do not let the people lose faith in the government promises later.