Radio Merdeka Sarawak Racun Bagi BN?
Mengulas laporan berita dalam ‘Borneo Post’, Ahli Parlimen (AP) Sibuti Ahmad Lai Bujang telah mengingatkan agar rakyat di Sibuti menutup dan memekakkan telinga kepada ‘Radio Free Sarawak’.

Menurutnya "Ini adalah kerana radio yang dimaksudkan untuk mengelirukan pendengar dengan menyebarkan maklumat palsu dan menyebarkan pembohongan berniat jahat yang boleh menggugat perpaduan kaum dan keharmonian".

Sekarang nampaknya pemimpin BN (Barisan Nasional) amat takut dengan maklumat bebas yang disampaikan kepada rakyat melalui sebuah stesen Radio Bebas atau dikenali sebagai “Radio Free Sarawak” dimana mereka boleh mendengar maklumat terkini tanpa sebarang penapisan atau sekatan.

Radio Sarawak Merdeka atau (Radio Free Sarawak) merupakan stesen radio bebas yang membawa berita yang anda mahu dengar, bukan apa yang orang lain mahu anda mendengar. Tiada siapa yang mengawal kita, kecuali anda, pendengar Sarawak. Oleh itu, menonton dan menikmati berita, temuduga, laporan dan komen yang anda tidak akan mendapatkan untuk mendengar mana-mana stesen radio lain yang dikawal oleh kerajaan BN di Sarawak.

Dengan adanya maklumat yang terdapat dalam Radio Sarawak Merdeka maka akan memudahkan bagi pendengar di luar bandar mendapat maklumat terkini yang selama ini disekat oleh kerajaan BN.

Mereka sepatutnya tidak perlu takut sebab semua media massa dikawal sepenuhnya oleh kerajaan BN seperti Radio Television Malaysia (RTM) dan sebagainya.

Menurutnya lagi Sibuti telah dilabelkan sebagai "kawasan putih" kerana kebanyakan infrastruktur, air, elektrik, dan jalan raya yang diperlukan di dalam bahagian pilihan raya itu telah pun ditangani oleh kerajaan.

Jadi mengapa mesti takut dengan Pakatan Rakyat untuk menyebarkan maklumat terkini kepada penduduk di luar bandar? Kalau semua kemudahan asas sudah ada, maka rakyat sudah pasti tidak akan merungut dan menentang pihak kerajaan yang memerintah.

Sekarang ini pemimpin BN telah meniru cara-cara pihak Pakatan Rakyat menyalurkan sumbangan dengan memberi sekapit beras, gula, biskut dan lain-lain untuk mengambil hati rakyat.

Kalau dulu mereka perli Pakatan Rakyat datang ke kampung membawa sumbangan dengan sekapit beras dan gula, sekarang mereka pula meniru cara tersebut. Walaubagaimana pun yang menikmatinya adalah rakyat.

Kita minta rakyat dapat menilai sendiri akan tanggungjawab pihak pemerintah BN selama ini, adakah mereka benar-benar jujur dan ikhlas membantu rakyat atau sekadar datang pada musim pilihanraya dengan mengumpan rakyat dengan pemberian yang bersifat sementara, sedangkan sepatutnya mereka lebih utamakan kemudahan asas dan infrastruktur yang boleh memberi menafaat kepada penduduk di luar bandar khususnya.

Rakyat jangan mudah terpedaya dengan janji-janji pemimpin BN kerana setiap kali pilihanraya mereka pasti akan mengulangi kata-kata yang sama sekiranya rakyat menolak BN negara ini akan mundur dan huru-hara. Adakah selama ini negeri yang dipimpin oleh kerajaan Pakatan rakyat mundur dan huru-hara?

Rakyat boleh makan umpan tapi jangan makan kail sekali kerana kalau makan kail umpama ikan yang dikail akan terjerut lehernya dan akhirnya jadi mangsa. Jadilah rakyat yang bijak dan jangan mudah terpedaya dengan janji-janji manis yang akhirnya akan menjerut leher sendiri.

Jofri Jaraiee
PAS Miri Sarawak

Englsih version
Radio Free Sarawak Poison for the BN?
Commenting on a news report in "Borneo Post", Members of Parliament (MP) Sibuti Ahmad Lai Bujang have been reminded the people in Sibuti to turn a deaf ear to Radio Free Sarawak. He said “This is because the radio is meant to mislead its listeners by disseminating false information and spreading malicious lies that could jeopardise racial unity and harmony".

Now it seems that the leaders of the BN (Barisan Nasional) is afraid of independent information conveyed to the people through an independent radio station known as "Radio Free Sarawak," where they can hear the latest information without any censorship or restrictions.

Radio Free Sarawak is the independent radio station that brings you the news you want to hear, not what others want you to hear. No one controls us, except you, the listeners of Sarawak. So tune in and enjoy the news, interviews, reports and comment that you will never get to hear on any of the other government-controlled radio stations in Sarawak.

With the information available in the Radio Free Sarawak will facilitate the rural listeners get the latest information that has been blocked by the BN government.

According to him, Sibuti was labeled as a "white area" because most of the infrastructure, water, electricity, and roads are needed in the constituency have been addressed by the government. So why be afraid of the People's Alliance for disseminating information to rural people? If all the basic amenities are available, then people would not be complaining and against the government.

Now that BN leaders were imitate the ways of the PR channel contribution by giving a packet of rice, sugar, biscuits and other things to take people's hearts. Before their derogatory PR come to the village to bring the contribution with a packet of rice and sugar, now they were imitate the way. However, the enjoyment is the people.

We ask the people to evaluate themselves, are the responsibility of the BN government over the years have they really honestly and sincerely help the people or just came in during elections with lure the people with the grant, which is temporary, whereas they should be more concerned with basic facilities and infrastructure that can benefit the rural population in particular.

People are not be fooled by promises of BN leaders for elections each time they would repeat the same words, if the people reject the BN these country will decline and chaos. Are all this while the country led by the Pakatan government the people backward and chaos?

People can eat the bait but do not eat the hook because when they eat the hook is likened as the fish hook was caught around the neck and finally become a victim. Be smart people and not be fooled with promises that would eventually wrap around your neck.