Ramadan Al-Mubarak 1433H/2012 Jalan Menuju Kejayaan

Ahlan wa sahlan ya ramadhan

Allah Ta'ala berfirman : "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kama agar kamu bertaqwa. (iaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka) maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (iaitu) memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. " (Al-Baqarah: 183-184)

Alhamdullillah kita bersyukur kepada Allah kerana kita diberi kesempatan sekali lagi menyambut bulan Ramadhan yang penuh dengan kemuliaan dan keberkatan ini pada tahun 2012. Allah telah memberi kita peluang sekali lagi untuk kita sebagai umat Islam melaksanakan amanah ini, supaya kita dapat muhasabah diri dengan penuh ikhlas dan jujur tanpa ada sifat lemah dan malas untuk mengerjakan kewajiban ini.

Kita diwajib menahan diri dari lapar dan dahaga sepanjang hari bulan puasa, ini merupakan tarbiyah atau latihan bagi kita menahan diri kita dari hawa nafsu makan sepanjang tahun. Bukan itu saja, bahkan kita juga perlu banyak bersabar menghadapi berbagai ujian termasuk berjuang untuk membebaskan diri dan negara kita dari jajahan yang boleh menghancurkan masa depan negara ini dari mereka yang tidak bertanggungjawab dan menyalahgunakan kuasa mereka terhadap amanah yang diberi oleh rakyat.
Semoga, hasrat dan impian rakyat untuk melihat perubahan yang menyeluruh akan menjadi kenyataan, apabila semua rakyat bersatu dan sedar akan tanggungjawab mereka dengan memilih pemimpin yang amanah, jujur, ikhlas, dan adil untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Bagi yang bukan beragama Islam, jangan takut kepada Islam kerana Islam itu adil untuk semua. Marilah kita sama-sama bersatu dan berjuang untuk mendirikan sebuah Negara kebajikan yang lebih baik dari apa yang ada sekarang.

Akhir sekali, saya bagi pihak PAS Sarawak ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadan yang mulia ini kepada seluruh umat Islam walaupun dimana mereka berada. Kita sebagai umat Islam wajib melaksanakan ibadah puasa ini semata-mata kerana Allah bukan hanya ikut-ikutan atau sebagai adat saja tapi lebih kepada beribadat kepada Allah untuk mendapat keredaanNya. Semoga Allah menerima amal ibadah dan memperkenankan doa kita semua. Insya-Allah. Ameen.

Wasalam
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Ramadan 1433H/2012 the Road to Success

“Observing Saum (fasts)] for a fixed number of days, but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days. And as for those who can fast with difficulty, (e.g. an old man, etc.), they have (a choice either to fast or) to feed a Miskîn (poor person) (for every day). But whoever does well of his own accord, it is better for him. And fast is better for you if you know.” Al-Baqarah Verse 184 (2:184)

Thankfully, we are grateful to Allah, because we are given the opportunity to once again celebrate Ramadan full of glory and blessings in the year 2012.Allah has given us another chance for us as Muslims to perform this trust, so we can self-reflection with sincerity and honesty without any vulnerability and lazy to do this obligations.
We are required to abstain from food and drinks throughout the day during the fasting month this is Tarbiyah (Education & Upbringing) or training to withhold ourselves from our desires to eat throughout the year.Not only that, but we also need a lot of patience to face many tests including the struggle to liberate ourselves and our country from the colonies that could destroy the future of this country from those irresponsible and abuse their power against the trust given by the people.

Hopefully, aspirations and dreams the people to see an overall change will be realized, when all the people united and aware of their responsibility to elect leaders who are trustworthy, honest, sincere, and fair to all regardless of race, religion and political belief.
For those who are not Muslims, do not be afraid of Islam because Islam is fair to all. Let us all unite and fight to build a welfare State which is better than what it is today.
Finally, I on behalf of the PAS Sarawak, would like to Welcome to this holy month of Ramadan to all Muslims wherever they are located.We as Muslims must perform this fast simply because of Allah is not just a followed-vogue or as custom only but more to serve of Allah for seek His good pleasure.May Allah accept deeds and listens to us all. God willing Ameen
Yours faithfully
Jofri Jaraiee

PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief