Miri diselubungi oleh jerebu
Miri - Seperti yang dilapor dalam akhbar tempatan kira-kira jam 11 pada pagi Isnin, Indeks Pencemaran Udara bagi Institut Latihan Perindustrian (ILP) di Miri berada pada 236, yang merupakan lonjakan kepada takat 73 dari hari sebelumnya dari API sebanyak 163 yang dicatatkan pada 11 pagi pada hari Ahad.

Stesen pemantauan terletak berhampiran kebakaran yang bermula pada hari Jumaat. Bacaan API yang baik adalah dari 0-50, sederhana (51-100), tidak sihat (101-200), sangat tidak sihat (201-299) dan berbahaya dari 300 dan ke atas.

Ini menunjukan API bagi kawasan Miri terutama sekali kawasan Baram adalah amat tidak sihat bagi penduduk yang tinggal dalam kawasan tersebut. Apakah tindakan pihak berkuasa untuk mengatasi masalah ini selain dari melarang orang ramai dari pembakaran terbuka?

Pihak berkuasa tempatan seharusnya memaklumkan kepada orang ramai agar jangan keluar rumah terutama kepada pesakit asma atau penyakit lelah. Kebanyakkan orang ramai tidak mengetahui atau tidak mempunyai maklumat terkini tentang masalah jerebu yang melanda Miri terutama sekali penduduk kampung.

Pihak berkuasa tempatan seharusnya telus dalam memberi laporan dan memaklumkan kepada orang ramai agar bersedia untuk berpindah sekiranya keadaan semakin teruk.

Kita mendesak agar pihak kerajaan mengambil tindakan tegas keatas aktiviti pembakaran terbuka oleh syarikat perladangan di negeri ini bukan saja membekukan susulan kebakaran tanah gambut yang berlaku di kawasan Tudan, Miri, Sabtu lalu tetapi juga mengawal kebakaran dari terus merebak ke kawasan lain.

Jangan hanya mengambil tindakan tegas terhadap orang awam yang membakar sampah di kawasan perumahan tetapi punca utama jerebu adalah disebabkan oleh pembakaran terbuka yang dijalankan oleh syarikat perladangan dalam negeri ini.

Mereka ini yang perlu dikawal serta dipantau agar segala aktiviti mereka ini benar-benar mengikut prosedur yang dibenarkan oleh undang-undang negara.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Miri shrouded by haze
MIRI - As reported in local newspapers about 11 hours on a Monday morning, the Air Pollution Index for Industrial Training Institute (ITI) in Miri are at 236, a jump to point 73 of the previous day from the API of 163 recorded at 11 am on Sunday.

Monitoring stations located near the fire which began on Friday. (A good API reading is from 0-50, moderate 51-100, unhealthy 101-200, very unhealthy 201-299 and hazardous from 300 and above.)
This shows the API, especially in Baram Miri is very unhealthy for people living in the area. What is the action of the relevant authorities to overcome this problem other than prohibited the open burning?

Local authorities should inform the public that do not go outside, especially to asthma patients or asthma. Most people do not know or do not have the latest information on the haze problem that hit Miri particularly the villagers. Local authorities should be transparent in reporting and to inform the public to be ready to evacuate if the situation is getting worse.

We urge the government to take stern action on any open burning activities by plantation companies in the state not just freeze following the peat fires that occurred in Tudan, Miri, last Saturday, but also control the fire from further spreading to other areas.

Do not just take stern action against people who burn garbage in the residential areas but the main cause of haze is caused by open burning carried by plantation companies in the state.

They are to be controlled and monitored so that all these activities followed the procedures allowed by state law.