Salam Idul Fitri Untuk Semua Dari PAS Sarawak
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kepada Muslimin dan Muslimat, mudah-mudahan dalam bulan yang penuh dengan keberkatan dan kerahmatan ini, semoga Allah SWT akan memperkenankan doa dan mengurniakan kita satu kemenangan baik di dunia atau di akhirat kelak. 

Idul-Fitr atau singkatan kepada Eid, adalah hari percutian umat Islam yang menandakan berakhirnya Ramadan, bulan suci umat Islam berpuasa. Eid adalah perkataan Arab yang bermaksud "perayaan", manakala Fitr bermaksud "berbuka puasa". Bercuti meraikan tamatnya 29 atau 30 hari berpuasa dari subuh ke matahari terbenam pada seluruh bulan Ramadan. Hari pertama Hari Raya jatuh yang pada 1 haribulan Syawal. Ini adalah hari di mana umat Islam di seluruh dunia menunjukkan matlamat yang sama untuk perpaduan tanpa mengira warna kulit dan bangsa.

Selepas berjaya menahan diri dari lapar dan dahaga disamping bersedekah dan membayar zakat fitrah, umat Islam juga digalak menyatukan silaturahim sesama umat Islam dan juga dengan masyarakat yang bukan Islam. Selepas bersalaman dan memohon maaf diantara sesama keluarga, kita juga digalak meraikan mereka yang kurang bernasib baik seperti anak-anak yatim, keluarga fakir miskin dan sebagainya. Ini tandanya betapa Islam mengajar umatnya supaya sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah kurniakan kepada kita.

Semoga syawal tahun ini akan memberi lebih pengertian kita tentang perlunya perasaan kasih sayang dan hormat menghormati diantara satu sama lain.

Mari kita bersatu menuju kearah masyarakat yang perihatin dan sentiasa memberi kebajikan kepada semua masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik sebagaimana yang dituntut oleh Islam

Saya bagi pihak PAS Sarawak ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Idul-Fitr 1433H kepada semua umat Islam di seluruh Negara yang merayakannya dan kepada yang bukan Islam sama-samalah kita  meraikannya dengan penuh keinsafan dan kesyukuran diatas nikmat yang Allah kurniakan kepada kita semua.

Sekiranya ada perkataan, komen atau teguran yang menyinggung perasaan mana-mana pihak, kami mohon maaf zahir dan batin. Kalau ada kesalahan dan kesilapan harap dapat dimaafkan, kerana kita sebagai umat manusia sering kali melakukan kesilapan, baik yang sengaja atau yang tidak disengajakan.

Sekali lagi kita ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Idul-Fitri 1433H,
MOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN

Sekian wasalam

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version
Eid ul-Fitr greetings to all from PAS Sarawak

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

To my brothers and sisters, hopefully in the month of full of blessings, may Allah SWT will listen to our prayers and grant us a victory in this world or the hereafter.

Eid al-Fitr, often abbreviated to Eid, the day the Muslim holiday that marks the end of Ramadan, the Muslim holy month of fasting. Eid is Arabic word which means "celebration" while Fitr means "breaking fast". The holiday was celebrating at the end of 29 or 30 days of fasting from dawn to sunset during the entire month of Ramadan. The first day of Hari Raya falls on 1st day of Shawwal. This is the day on which Muslims all over the world show the same goal to unity regardless of skin color and race.

After successful abstinence from food and drinks as well as give alms and pay Zakah fitrah, Muslims are also encouraged to unite friendship between Muslims and non-Muslim community. After shaking hands and apologize to each other between the families, we are also encouraged to celebrate those who are less fortunate, like orphans, poor families and others. This is a sign of how Islam teaches us to always give thanks to the blessings of Allah has bestowed on us.

May syawal this year will give us more understanding of the need to love and respect each other. Let us unite towards a caring society and give welfare to all people regardless of race, religion and political belief as required by Islam.

On behalf of the Sarawak PAS, I would like to wish everyone a Happy Eid ul-Fitr 1433H to all Muslims all over the country to celebrate and to non-Muslims let us celebrate it with full awareness and gratitude, the favor that Allah has given us all.

If there are words, comments or criticisms offend anyone, we sincerely apologize for the outward and inward. If there are errors and mistakes hope to be forgiven, because we as human beings often make mistakes, whether intentional or unintentional.

Once again we wish Happy Eid ul-Fitr 1433H,

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief