Taksiran Cukai Semula Membebankan Pembayar Cukai

Setiap tahun masalah taksiran cukai pasti berlaku dan ramai pembayar cukai tidak puas hati dengan cara pihak LHDN (lembaga Hasil Dalam Negeri) menyemak semula taksiran cukai yang sudah melebih 5 tahun sehingga ada yang sampai 12 tahun.

Sepatutnya masalah taksiran semula cukai ini sudah lama dapat diselesaikan memandangkan sekarang ini, mereka sudah menggunakan keadah elektronik seperti E-Filing yang lebih efisen dalam pengurusan fail.

Kalau pihak pengurusan menggunakan sistem ini sepenuhnya sudah tentu masalah ini boleh diselesaikan pada peringkat awal lagi. Para pembayar cukai mengadu yang mereka terpaksa mencari semula fail-fail yang sudah terlalu lama disimpan dan ada kemungkinan ada yang sudah terlupa atau tidak ingat lagi dimana dokumen-dokumen tersebut disimpan.

Kita mencadangkan agar pihak LHDN memperbaiki sistem E-Filing dalam talian dengan memberi kemudahan kepada pengguna melampirkan resit-resit atau dokumen yang diperlukan oleh LHDN sebagai bukti hasil pendapatan bercukai.

Mengemaskini data-data pembayar cukai secara sistematik untuk memudahkan para pembayar cukai dikesan lebih awal lagi supaya pihak LHDN tidak perlu membuat taksiran berulang kali setiap tahun.

Pihak LHDN perlu memeriksa dan membuat pentaksiran semula dalam tahun yang sama. Jangan sampai pentaksiran cukai dibuat semula berulang kali pada setiap tahun untuk mengelak kesulitan kepada pembayar cukai membayar balik cukai yang belum dibayar pada tahun tersebut.

Pihak pembayar cukai juga mencadangkan agar di masa hadapan, pembayar cukai harus membuat satu surat pengesahan dan pengakuan yang dokumen yang dihantar pada hari tersebut memang disahkan betul oleh Pegawai LHDN semasa pentaksiran dan sekiranya pihak LHDN bersetuju mereka harus menyimpan salinan dokumen-dokumen yang telah ditunjukkan dan turunkan tandatangan sebagai bukti pengesahan yang pembayar cukai sudah selesai membuat taksiran cukai semasa.

Perlu diingat bukan semua pembayar cukai mempunyai sistem tempat simpanan fail yang baik dan, kemas.  Ada diantara mereka yang sentiasa berpindah dari suatu tempat ke tempat yang lain sehingga mereka terlupa tempat simpanan fail yang sudah terlalu lama.

Dengan adanya sistem E-Filing, LHDN sepatutnya dapat mengatasi masalah ini terus berlaku, dimana pihak pengurusan LHDN boleh menggunakan sistem ini dengan lebih baik, cekap dan teratur tanpa perlu menyusahkan pihak pembayar cukai untuk ditaksir semula kecuali pihak pengurusan cuai dan tidak mengemaskini data pembayar cukai yang telah pun membayar cukai mereka.

Kita mendesak agar pihak kerajaan bertindak segera menyelesaikan masalah pembayar cukai yang dikenakan taksiran semula ini dari berulang supaya tidak membebankan mereka membayar balik dan terpaksa mencari semula dokumen-dokumen atau fail yang sudah lama disimpan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version 
Tax Assessment Review burden the Taxpayers

Each year the problem of tax assessment bound to happen and many taxpayers are not satisfied with the way the IRB (Inland Revenue Board) revised tax assessment that has exceed 5 years until some are above 12 years.

Supposed that this taxes reassessment problem had been resolved as at present, they has using electronic methods such as E-Filing that is more efficient in managing files. If the management is fully using this system, of course this problem can be solved at an early stage.

The taxpayer complained that they had to find the files that has been too long being kept and it is possible that there are forgotten or did not remember where the documents are stored.

We suggest that the IRB improve E-Filing system online by enabling users to attach receipts or documents required by the IRB as evidence of taxable income.

Update taxpayer data systematically, in order to facilitate the early detection of taxpayers, so that the IRB does not need to make an assessment repeated every year. IRB need to check and make the taxes assessments of the same year.  

Do not let the taxes assessment made repeatedly on an annual basis to avoid inconvenience to taxpayers to repay the unpaid taxes for the year.

The taxpayer is also suggested that in the future, the taxpayer must make a acknowledgment letter and the documents delivered on that day was confirmed as correct by the IRB Officer during the assessment and if the IRB agrees they should keep copies of the documents that were presented and affix signature as proof that taxes payers already done making the current tax assessment.

Keep in mind that not all taxpayers have a safe system file which is good and neat. Some of them are always moving from place to other place until they forgot the files have been too long being kept.

With the advent of E-Filing system, the IRB should be able to overcome this problem continues to occur, where the management of the IRB may use the system better, efficient and organized without having to inconvenience the taxpayer to re-assessed, except that the negligent management and not updating taxpayer data that  has already paid their taxes.

We urged that the government act quickly to resolve these taxpayer problems that imposed this reassessment from repeated so as not to be a burden them to pay back and had to find the documents or files that had been long kept.