PAS Sarawak kecam Ibrahim Ali

Harakahdaily, 25 Jan 2013



MIRI: PAS Sarawak mengecam keras tindakan presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang menyeru supaya membakar Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan kalimah Allah.

"Adakah dengan perbuatan membakar Bible versi Bahasa Melayu dapat menyelesaikan masalah kalimah Allah?

"Perbuatan Ibrahim Ali hanya mengundang perasaan benci penganut bukan Islam terhadap Islam," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee.

Beliau seterusnya bertanya, adakah Islam mengajar umatnya melakukan perbuatan yang biadap ini terhadap penganut agama lain?

"Bagaimana pula kalau penganut agama lain yang membakar kitab suci umat Islam, sudah tentu umat Islam juga akan marah dan begitulah sebaliknya," tegas Jofri yang juga Yang Dipertua PAS Miri.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, perbuatan Ibrahim Ali bukan mewakili umat Islam tetapi lebih kepada perbuatan extremis PERKASA yang bersifat perkauman yang melampau.


(Ibrahim ketika mencadangkan agar Bible bahasa Melayu dibakar yang menyebabkan pelbagai pihak tertanya-tanya kenapa beliau bebas bercakap begitu)

Islam, katanya, melarang umatnya bertindak sedemikian rupa kerana ianya boleh mencetuskan rusuhan kaum dan agama dalam negara ini.

Bagi beliau, PAS Sarawak serta umat Islam yang rasional tidak akan bertindak menghina agama lain disebabkan oleh salah faham dan adalah lebih baik mengadakan perjumpaan atau dialog antara agama untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan.

Sementara itu, sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris mempersoalkan bagaimana Ibrahim boleh bebas bercakap perkara yang sensitif sebegitu tetapi sentiasa terlepas dari tindakan.

The Mail di muka depannya melaporkan pelbagai tindakan dan kenyataan Ibrahim sebelum ini dilihat salah tetapi tidak ada tindakan dikenakan ke atasnya.

PAS Sarawak Kecam Perbuatan Melampau Presiden PERKASA Ibrahim Ali

PAS Sarawak mengecam keras tindakan presiden PERKASA Ibrahim Ali yang menyeru supaya membakar Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan kalimah Allah.
Adakah dengan perbuatan membakar Bible versi Bahasa Melayu dapat menyelesaikan masalah kalimah Allah? Perbuatan Ibrahim Ali hanya mengundang perasaan benci penganut bukan Islam terhadap Islam.
Adakah Islam mengajar umatnya melakukan perbuatan yang biadap ini terhadap penganut agama lain? Bagaimana pula kalau penganut agama lain yang membakar kitab suci umat Islam, sudah tentu umat Islam juga akan marah dan begitulah sebaliknya.
Perbuatan Ibrahim Ali bukan mewakili umat Islam tetapi lebih kepada perbuatan extremis PERKASA yang bersifat perkauman yang melampau.  Islam melarang umatnya bertindak sedemikian rupa kerana ianya boleh mencetuskan rusuhan kaum dan agama dalam negara ini.
PAS Sarawak serta umat Islam yang rasional tidak akan bertindak menghina agama lain disebabkan oleh salah faham dan adalah lebih baik mengadakan perjumpaan atau dialog antara agama untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan. Carilah jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut dari berlarutan dengan mengadakan pertemuan antara penganut agama Islam dan Kristen.
Mereka yang bertindak diluar batas agama bukan mencerminkan akhlak Islam yang sebenar. Islam mengajar kita supaya sering menghormati agama lain kalau ada masalah lebih baik berbincang untuk menyelesaikan masalah daripada melakukan perbuatan diluar batasan agama dan undang-undang negara.
Kita mengesa pihak berkuasa bertindak segera dan mengatasi masalah perkauman yang diamalkan oleh Ibrahim Ali dan mereka yang mengamalkan sifat perkauman melampau agar tidak mencetuskan rusuhan kaum dalam negara ini.
Bertindaklah secara rasional jangan terlalu ikut emosi yang akhirnya memusnahkan kestabilan dan kehormanian masyarakat berbagai kaum dan agama dalam negara ini.
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Sarawak PAS condemns Extreme acts of Perkasa president Ibrahim Ali

Sarawak PAS condemns the actions of Perkasa president Ibrahim Ali who called for burning the Bible of Malay version that use the word of Allah.

Is the act of burning Bible of Malay version can solve the problem of the word Allah? Ibrahim Ali act just invite hatred against Islamic faiths.

Does Islam teach its followers to do this barbaric act against other religions? What if other religions who burning the holy book of Muslims, the Muslims of course will also be angry and vice versa.

Ibrahim Ali act is not represent Muslims but more to acts of extremist Perkasa which an extreme racist. Islam forbids its followers to act in such a way as it can trigger riots and religion in this country.

PAS Sarawak and rational Muslims will not act to insult other religions due to a misunderstanding and it is better held a meeting or inter-religious dialogue to resolve the problem. Look for the best way to solve the problem from lingering with a meeting between Muslim and Christian faiths.


Those who act outside the confines of religion were not reflection morals of Islam. Islamic teaches us to always respect other religions if there is a problem better talk to solve problems from doing the act outside the confines of religion and state law.

We urge the authorities to act quickly and solve the problem of racism practiced by Ibrahim Ali and those practicing extreme racism in order not to provoke riots in this country.

Act rationally does not be too emotional which eventually destroy the stability and harmony of various ethnic groups and religious communities in the country.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief