Kpg Sungai Dalam A dilanda Banjir

LAMBIR - Kpg Sungai Dalam A terletak dalam DUN Lambir.  Akibat hujan lebat yang berterusan semalam telah menyebabkan banjir teruk melanda kampung tersebut. Salah satu puncanya adalah akibat daripada sistem peparitan yang tidak teratur dengan sempurna dan kawasan penempatan yang rendah.

Dari dulu lagi, penduduk kampung merayu agar pihak kerajaan memperbaiki sistem peparitan dalam kawasan mereka tetapi sehingga berlaku banjir besar pun perkara ini masih tidak dapat diatasi sepenuhnya.

Pihak berkuasa perlu segera membina sebuah benteng dan memperbaiki sistem perparitan di kampung tersebut, disebabkan hujan lebat semua kawasan kediaman di kampung telah ditenggelami dengan air.
Akibat banjir tersebut menyukarkan penduduk keluar dari kawasan perumahan mereka.

Penduduk kampung memohon bantuan segera dari pihak berkuasa agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini terjadi keatas penduduk kampung tersebut terutama sekali anak-anak kecil yang suka bermain dalam air hujan.

Kita mengesa pihak kerajaan dan pihak yang berkaitan segera mengatasi masalah banjir di kpg Sungai Dalam A agar ianya tidak merbahayakan serta mengancam nyawa penduduk dalam kawasan tersebut.

Kerjasama dengan pihak yang berkaitan untuk mengatasi masalah penduduk di situ amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Kpg Sungai Dalam A hit by floods

LAMBIR - Kpg Sungai Dalam A located in Lambir constituency. Due to continuous heavy rains have caused severe flooding yesterday hit the village. One of the causes is due to the drainage system which is perfectly irregular and a low residential area.

Long time ago, the villagers have appealed to the government to improve the drainage system in their area but until the big flood occur this matter has not been resolved.

The authorities should immediately build a barricade and improve drainage in the village due to heavy rain all residential areas in the village were flooded with water. Due to flooding as mentioned it is difficult for residents out of their neighborhoods.

Villagers seek immediate assistance from the authorities so as to avoid unwanted things happen on the villagers, especially the little kids who like to play in the rain.

We urge the government and the relevant authorities immediately solve the flood problem in Kpg Sungai Dalam A so that it is not endanger and a life threatening to the residents in the area.
The cooperation with the relevant authorities to overcome the problem of the residents is very much appreciated.