Masalah Kemudahan Asas di Kg Tg Belipat Belum Dapat Diatasi Sepenuhnya
NIAH - Kg Tg Belipat berdekatan dengan Taman Negara Gua Niah merupakan suatu perkampungan yang agak terpinggir. Terletak dalam parlimen Sibuti dengan penduduknya terdiri dari berbagai suku kaum yang hidup dalam keadaan yang agak jauh ketinggalan dari arus pembangunan kalau dibandingkan dengan mereka yang tinggal di pinggir kawasan bandar.

Masalah utama yang dihadapi oleh penduduk Kg Tg Belipat adalah tiada infrastruktur dan juga kemudahan asas seperti bekalan air bersih, jalan raya yang baik dan juga masalah penduduk tanpa pengenalan diri.

Salah seorang penduduk yang dikenali sebagai Ismail mengadu kepada pihak kami berkaitan dengan masalah dua orang anaknya yang masih belum memiliki surat beranak walaupun beliau adalah anak tempatan yang pemastautin di Sarawak.

Disebabkan anaknya tidak memiliki surat beranak menyebabkan anaknya sukar untuk bersekolah. Pihak sekolah tidak menerima pelajar yang tidak memiliki dokumen pengenalan diri.

Begitu juga dengan masalah bekalan air bersih yang belum lagi dipasangkan. Walaupun menerima bantuan tangki air 1Malaysia tetapi saluran paip air tidak dipasang dalam kawasan mereka. Mereka terpaksa menadah air hujan atau terpaksa berjalan kaki sepanjang 1 km untuk mengambil air untuk keperluan harian seperti mandi, minuman dan mencuci pakaian. Sepatutnya perkara sebegini tidak berlaku lagi dalam negeri Sarawak yang sudah lama membangun.

Seorang lagi penduduk yang di kenali sebagai Jemaya juga mempunyai masalah yang sama dengan Ismail. Beliau sudah memeluk Islam melalui perkahwinan dengan seorang wanita tempatan tetapi masih menunggu Mykad. Sudah lama beliau cuba untuk mendapatkan Mykad tersebut tetapi sehingga kini masih belum ada jawaban dari pihak yang berkenaan. Kawasan tempat tinggal beliau juga menghadapi masalah kemudahan asas sama seperti Ismail.

Menurutnya lagi, ada ura-ura tanah dan tapak rumah tempat mereka tinggal sekarang kemungkinan akan diambil oleh pihak berkuasa untuk digazet menjadi tapak Taman Negara tanpa diberi pampasan. Beliau sudah beberapa kali memohon rumah PPRT (Program Pembangunan Rakyat Termiskin) tapi masih belum berjaya dan beliau hampa dengan sikap pihak yang berkenaan tanpa memberi sebarang jalan penyelesaian.

Kita mengesa pihak yang terbabit atau pihak yang berkenaan segera mengatasi masalah ini dari berpanjangan. Mereka yang mengadu masalah ini sangat memerlukan perhatian dari pihak kerajaan agar masalah mereka dapat diatasi dengan segera tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Kerjasama dengan pihak yang berkaitan untuk menyelesaikan masalah ini amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Problem of Basic Amenities in Kg Tg Belipat Cannot Be Fully Resolved
NIAH - Kg Tg Belipat near the Niah Caves National Park was an relatively isolated village. Located in Sibuti parliamentary, the population consists of various ethnic groups who live in a fairly far behind the current development when compared with those living on the outskirts of the city.

The main problem faced by the residents of Tg Belipat is no infrastructure and basic facilities such as clean water, good roads and also the problem of residents without identification.

One of the residents, known as Ismail complained to us in connection with the problem of his two children who still do not have a birth certificate even though he is local resident who settled in Sarawak.

Because of his son did not have a birth certificate causing his son difficult to go to school. The school does not accept students who do not own a personal identification document.

Similarly, the problem of clean water supply has not yet been installed. Despite receiving assistance of 1Malaysia water tank but no water pipelines installed in their area. They had to collect rain water or had to walk 1 km to fetch water for their daily needs such as bathing, drinking and washing clothes. Such things should not happen anymore in Sarawak which already highly developed.

Another resident known as Jemaya also have the same problem with Ismail. He had converted to Islam through marriage with a local woman but still waiting for MyKad. Been a long time he tried to get MyKad, but until now there is still no answer from the relevant authorities. His residential area is also facing the same basic amenities such as Ismail.

According to him, there had been talk of land and site of the house where they live now likely to be taken by the authorities to be the site of gazette National Park without any compensation.

He has several times applied PPRT house (Programmed for the Hardcore Poor) but still not successful and he disappointed with the attitude of the parties concerned without giving any solution.

We urge the parties involved or parties concerned immediately address this problem from prolonged. Those who complain of this problem desperately need the attention from the government so that their problems can be resolved immediately regardless of race, religion and political affiliation.

Cooperation with relevant parties to solve this problem is highly appreciated.