Menghadkan Jangka Hayat Kenderaan Akan Menyusahkan Rakyat

Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu, tiba-tiba datang pula cadangan dari pihak kerajaan untuk menghadkan jangka hayat kenderaan di negara ini kepada 12 tahun. Cadangan Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof. Dr. Wong Shaw Voon baru-baru ini yang merupakan suatu penemuan baharu. Pada Jumaat lalu, Dr. Shaw Voon memberitahu media di Melaka bahawa kereta berusia lebih 12 tahun tidak selamat berada di jalan raya.

Adakah ini suatu penemuan baru cara untuk mendapatkan hasil pendapatan dari rakyat atau cara baru untuk menghabiskan stok kereta yang tidak laku? Apakah jaminan pihak kerajaan yang kereta baru tidak mengalami kerosakan dan selamat di jalanraya? Adakah peratusan kemalangan berlaku sekarang berpunca dari kereta lama yang lebih dari 12 tahun? Sebelum melaksanakan sesuatu peraturan baru, adakah pihak kerajaan pernah mengkaji apa akan terjadi kepada kereta terpakai yang lebih dari 12 tahun dan juga rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk membeli kereta baru yang sudah tentu mahal dan terpaksa menanggung hutang seumur hidup? Sudahpun harga rumah mahal dan kos kehidupan yang tinggi sekarang terpaksa pula menanggung hutang kenderaan yang berpanjangan. Adakah ini dikatakan kerajaan menjaga kesejahteraan dan kebajikan untuk rakyat?

Kemanakah kerajaan hendak melonggok ratusan ribu atau jutaan kenderaan yang sudah melebihi had jangka hayat tersebut? Adakah pihak kerajaan sudah membina kilang memproses besi buruk untuk digunakan semula sebagai bahan membina kenderaan baru agar ianya boleh dijual dengan harga yang berpatutan dan tidak membebankan rakyat? Bagaimana pula dengan kereta antik yang lebih dari 12 tahun, adakah pihak kerajaan perlu melupuskannya juga?

Banyak lagi kenderaan pengangkutan awam yang melebihi 12 tahun juga akan jadi mangsa pelupusan ini dan dimanakah mereka hendak menjual kenderaan ini sekiranya dipaksa untuk dilupuskan? Adakah pihak kerajaan sanggup membeli kenderaan lama dan menanggung semua kos dan hutang yang belum diselesaikan oleh pihak pengguna?

Kalau kerajaan terpaksa juga melaksanakan peraturan tersebut, pihak kerajaan perlu menurunkan harga kereta sehingga ke paling maksima. Harga kereta buatan Malaysia perlu diturunkan sampai ke 50 peratus begitu juga dengan kereta impot.  Kereta lama yang melebihi 12 tahun akan digantikan dengan kereta baru dengan potongan harga 50 peratus maka rakyat tidak perlu menanggung bebanan hutang yang berpanjangan.

Walaubagaimanapun menetapkan had jangka hayat kenderaan mungkin sesuai di bandaraya metropolitan yang penuh sesak dengan kenderaan dan bukannya sesuai untuk dilaksanakan ke seluruh negara terutama sekali di Sarawak. 

Di Sarawak ramai penduduk luar bandar yang masih menggunakan kenderaan lama untuk pengangkutan dan juga berulang alik ke bandar. Lagi pun harga kenderaan di Sarawak mahal dan petrol di luar bandar juga dijual dengan harga yang mahal, adalah tidak realisitik untuk kerajaan melaksanakan peraturan tersebut ke seluruh negara terutama sekali kawasan bandar yang tidak mempunyai pengangkutan yang berkesan dan cekap untuk orang awam.

Punca sebenar kemalangan berlaku adalah atas sikap pemandu itu sendiri.  Kalau ada pun masalah kenderaan ianya lebih kepada masalah teknikal bukannya usia kenderaan tersebut. Kalau kenderaan yang sudah melebih 12 tahun dijaga dengan baik ianya tetap selamat digunakan.

Kebanyakan kenderaan baru yang mempunyai CC yang tinggi menyebabkan pemandu ingin mencuba kelajuan kenderaan tersebut. Kalau pemandu itu cuai ketika memandu dengan kelajuan yang tinggi, walau bagaimana canggih kenderaan itu, kemalangan tetap akan berlaku. Semua ini adalah masalah dan sikap pemandu itu sendiri yang menjadi punca kemalangan berlaku.

Kita harap pihak kerajaan jangan terburu-buru dalam melaksanakan sesuatu peraturan baru, kerana ianya akan menyusahkan kebanyakan rakyat. Mungkin peraturan baru ini hanya akan memberi kebaikan dan keuntungan kepada penjual kenderaan baru tetapi kepada pengguna ianya pasti menjadi satu bebanan hutang yang berpanjangan.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Limiting Long-Life Vehicle Will Troublesome the People

In uncertain economic conditions, suddenly came the proposal from the government to limit the lifespan of vehicles in the country to 12 years. The proposal of the Director General Malaysian Institute of Road Safety (Miros), Assoc. Dr. Wong Shaw Voon recently is a new discovery. On Friday, Dr. Shaw Voon told reporters in Malacca that car over 12 years old are not safe on the road.

Is this a new discovery a way to get the revenue from the people or a new ways to clear stocks of unsold cars? What is the government's assurance that a new car is not suffered damage and safe on the road? Is the percentage of accidents now caused from an old car that is more than 12 years? Before implementing a new regulation, does the government have studied what happens to the cars that are more than 12 years and also the people of low-and medium-income to buy a new car which of course is expensive and debt for life? We had enough of expensive house prices and high cost of living now forced to incur prolonged debt vehicles. Do this government said to be the well-being and welfare of the people?

Where is the government going to dump hundreds of thousands or millions of vehicles that already exceed the lifetime limit? Does the government have set up a factory to process scrap metal to be reused as building material of new vehicles so that they can be sold at a reasonable price and not burden the people? How about an antique car more than 12 years, does the government have to dispose of it as well?

Many more public transport vehicles more than 12 years will also be a victim of this disposal and where are they going to sell these vehicles should be forced to be disposed of? Is the government willing to buy an old vehicle and bear all costs and debts that have not been resolved by the user?

If the government forced to implementing the regulations, the government should reduce the price of the car up to the maximum. Malaysian car prices should be lowered up to 50 percent as well as imported cars. Old cars for more than 12 years will be replaced with a new car for a discount of 50 percent so the people do not have to bear the burden of a prolonged debt.

However, the vehicle lifetime limits may be appropriate in the metropolitan cities which are congested and not suitable to be implemented throughout the country, especially in Sarawak.

In Sarawak, many rural residents still use old vehicles for transport and commute to the city.  Furthermore, the price of the vehicle in Sarawak is expensive and rural petrol price is expensive too, it is not realistic for the government to implement the regulations throughout the country, especially the urban areas which do not have an effective and efficient transportation for the public.

The exact cause of the accident is the driver's own attitude. If there are any problems of the vehicle it was more on a technical problem rather than the age of the vehicle. If the vehicle is exceeding 12 years treated with care it is still safe to use. Most of a new vehicle that has a high CC causes drivers to try the speed of the vehicle. If the driver was negligent while driving at high speeds, no matter how sophisticated the vehicle is, accidents will occur. All this is a problem and the attitude of the driver itself is the cause of an accident.

We hope the governments do not rush in implementing a new rule, because it would troublesome many people. Maybe the new rule is only benefit and profit to the vendor of new vehicles, but to the user it would be a prolonged debt burden.