Wartakan Piasau Camp Sebagai Kawasan Perlindungan Haiwan dan Tempat Bersejarah

MIRI - Piasau Camp sinonim dengan industri minyak dan gas di Miri sejak penemuan minyak pertama dijumpai di telaga 'Grand Old Lady ' atas Bukit Kanada. Ramai ekspatriat yang bekerja dengan syarikat Shell Berhad tinggal bersama keluarga mereka hidup dengan aman tanpa ada pagar sekeliling rumah mereka dalam kawasan tepi pantai itu.

Kebanyakan rumah-rumah yang dibina sejak tahun 60an masih lagi utuh dengan menggunakan bahan-bahan kayu dan ianya masih mengekalkan ciri-ciri unik rumah zaman dulu. Suasana persekitaran Piasau Camp juga indah kerana berada di tepi pantai dengan udara segar, nyaman dan amat sesuai untuk tempat tinggal. Bukan saja ianya sesuai dan tenang untuk tempat kediaman bahkan burung enggang juga lebih selesa tinggal di atas pokok-pokok yang berada di sekitaran kawasan tersebut. 

Selain daripada burung enggang, helang dan haiwan-haiwan lain terdapat juga tumbuh-tumbuhan lain yang perlu dilindungi dari kepupusan, Piasau Camp merupakan satu-satunya kawasan perumahan yang sejuk mata memandang kerana ianya dalam kawasan zon hijau dalam Bandaraya Miri dan juga zon penampan terhadap gelombang pasang surut.

Piasau Camp, kawasan seluas kira-kira 10 hektar, merupakan kawasan rekreasi yang popular yang sering dikunjungi oleh orang ramai di dalam bandar. Ia dipajakkan kepada Shell Berhad sejak syarikat minyak dan gas pertama beroperasi di Miri. Sejak dulu syarikat Shell yang menggunakannya untuk menempatkan kakitangannya di situ tetapi kerajaan Sarawak baru-baru ini telah mengarahkan mereka berpindah ke tempat lain dengan alasan untuk pembangunan. 

Masalahnya sekarang, sejak ramai ekspatriat yang bekerja dengan syarikat Shell Berhad berpindah ke tempat lain, kawasan tersebut menjadi sepi dan rumah yang ditinggalkan kosong menjadi terbiar tanpa ada sebarang penyelengaraan.  Kalau dibiarkan tanpa jagaan, rumput akan mulai tumbuh tinggi, ada beberapa buah rumah sudah mulai usang dan kalau terus terbiar tanpa penghuni lama-kelamaan struktur rumah kayu di Piasau Camp akan rosak dan ini sudah tentu boleh merosakkan pandangan yang indah suatu ketika dulu.

Kita mengesa pihak kerajaan dan mereka yang berkenaan agar jangan membiarkan keadaan kawasan perumahan di Piasau Camp menjadi terbiar dan sepi seperti pekan koboi yang tiada berpenghuni.  Walaupun ada sebahagian tempat sudah diduduki, kita mencadangkan agar pihak kerajaan boleh menempatkan pegawai mereka tinggal di situ daripada terbiar kosong.
 
Jangan diroboh rumah yang asal dan kekalkan suasana kawasan perumahan yang luas, unik dengan struktur rumah-rumah kayu perlu diperbaiki dan dikekalkan agar ianya menjadi tempat tinggal bersejarah bagi ekspatriat yang bekerja dengan syarikat Shell Berhad dulu. Mungkin mereka yang pernah bekerja dengan syarikat Shell Berhad dulu akan datang semula membawa keluarga mereka melawat bandaraya Miri tempat mereka pernah tinggal dan bekerja.

Secara tidak langsung ini akan menarik pelancong datang ke bandaraya Miri, melihat suasana kawasan perumahan tepi pantai yang indah, sesuai untuk rekreasi disamping melihat kehidupan burung enggang yang berada di sekitar kawasan itu.

Amat sukar untuk melihat dan mendapatkan suasana dan reka bentuk perumahan yang unik seperti di Piasau Camp sekarang dalam bandaraya Miri.  Kebanyakan rumah-rumah dan bangunan kerajaan semasa zaman koloni dulu sudah dirobohkan dan dibangunkan semula tanpa ada peninggalan sejarah. Sepatutnya tempat-tempat bersejarah dikekalkan sebagai tempat rujukan generasi akan datang supaya mereka dapat melihat kesan sejarah di bandaraya Miri.

Jadikan kawasan Piasau Camp tempat untuk memelihara spesies terancam yang menghadapi risiko kepupusan, sama ada kerana bilangannya kecil mahupun kerana diancam oleh parameter-parameter persekitaran yang berubah atau pemangsaan. Piasau Camp memang sesuai sebagai tempat perlindungan haiwan yang semakin pupus seperti burung enggang, helang dan sebagainya.

Biarkan ianya diwartakan menjadi kawasan perlindungan haiwan dan juga tempat bersejarah untuk bandaraya Miri. Bagi penduduk yang lahir di Miri sudah pasti dapat merasai suasana yang indah satu ketika dulu dan jadikan ianya tempat bersejarah kerana ianya akan menjadi nostalgia bagi penduduk Miri dan juga generasi akan datang.

Harap perkara ini mendapat perhatian yang sewajarnya dari pihak kerajaan dan mereka yang berkenaan agar kesan sejarah di Miri terus dikekalkan. Kerjasama untuk mengekalkan suasana indah, menarik dan tempat bersejarah untuk pelancong datang ke bandaraya Miri amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri Sarawak

English version

Gazette Piasau Camp for the Protection of Animals and Historical Places

MIRI - The Piasau Camp synonymous with the oil and gas industry at Miri since the first oil discovery found at the 'Grand Old Lady' well on the Canada Hill. Many expatriates working with Shell live with their families live peacefully with no fences around their homes in that coastal area.

Most of the houses built since the 60s is still intact by using wooden materials, and it still retains the unique characteristics of a bygone era home.  Piasau Camp environment is also delightful because it was on the beach with fresh air, cozy and is suitable for living. Not only it is suitable and quiet for residential but also more comfortable of hornbills stay on top of the trees in the surrounding area.

Apart from hornbills, eagles and other animals there are also other plants that need to be protected from extinction, Piasau Camp is the only residential area that nice place to visit because it is in the green zone in the Miri city and buffer zones against tidal waves.

The Piasau Camp, an area of about 10 hectares, is popular recreational areas that are frequented by people in the city. It was leased to Shell Berhad since the first oil and Gas Company operating in Miri. Since the first, Shell companies are using it to accommodate its staff there but the Sarawak government recently ordered them to move to other places the reason for its development.

The problem now, since many expatriates who are working with Shell move to other places, the area becomes deserted and the houses is left empty become idle without any maintenance. If left unattended, the grass will begin to grow taller, there are several houses was beginning dilapidated and if remained idle without occupants in the long run a structure of wooden house in Piasau Camp will be damaged and this can certainly spoil the beautiful view some time ago.

We urge the government and those concerned not to let the situation in Piasau Camp housing area becomes deserted and desolate like a cowboy town with no unoccupied. Although there is a place already been occupied, we suggest that the government can accommodates their officers lived there from stay empty.

Do not demolished the original house and maintain an atmosphere of spacious housing areas, unique with the structure of wooden houses should be repaired and maintained so that it will become historic residence of expatriates working with Shell before. Perhaps those who have been working with Shell Berhad before will come back to bring their families to visit Miri city where they once lived and worked.

Indirectly, this will attract tourists to Miri city, see the unique surroundings of the beautiful seaside residential, suitable for recreation as well as looking at hornbill’s life of the surrounding area.

It is very difficult to look at and get a feel and a unique housing design as Piasau Camp now in Miri city. Most of the houses and government buildings during the colony before was demolished and rebuilt without any historical relics. Supposed the historical places retained as a reference point of the next generation so that they can see the traces history of the Miri city.

Make a Piasau Camp a place to protect endangered species at risk of extinction, either because of small numbers or as threatened by the parameters of a changing environment or predation.
Piasau Camp is ideal as a preserve to endangered animals such as hornbills, eagles and others.

Let it be gazetted become the Protection of Animals and Historical Places for the Miri city.  For the population born in Miri are sure to feel the wonderful atmosphere at one time and make it a historic place as it will be nostalgic for the people of Miri and future generations.

Hope this matter gets an appropriate attention from the government and those who are concerned that the historical traces of Miri continue to be preserved. Cooperation to maintain a beautiful, fascinating and historical place for tourists coming to the city of Miri is greatly appreciated.