Kawasan Persekolahan dan Tempat Ibadat Perlu ada “Speed Bump”

MIRI - Sekolah Rendah Kerajaan Sayed Othman adalah salah sebuah sekolah yang bersejarah di Miri dibina pada tahun 1951 dan telah siap pembinaannya pada awal tahun 1962.  Sekolah ini yang dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Syed Othman hanya seberang jalan ke Masjid At Taqwa Miri.

Kawasan persekolahan tersebut adalah laluan kenderaan yang bergerak dari pusat membeli-belah yang berdekatan amat merbahaya kepada kanak-kanak sekolah yang melintas jalan tersebut dan juga kepada pejalan kaki yang hendak menyeberang ke masjid.

Untuk mengelak kenderaan bergerak laju, pihak berkuasa perlu membina  'Speed bump ` atau kelajuan benjolan untuk mengawal kelajuan kenderaan dalam kawasan tersebut.

Walaupun ada perkataan perlahan atau “SLOW” pada jalur kuning atas jalanraya tersebut ianya kurang berkesan kerana ada ketikanya penunggang motosikal atau pemandu kenderaan memandu laju ketika waktu malam seolah-olah mereka sedang berlumba.

Banyak kemalangan berlaku di jalan tersebut akibat pemandu yang cuai serta tidak mengindahkan tanda amaran lalulintas di kawasan sekolah tersebut.

Pernah berlaku kepada salah seorang penunggang motosikal, yang dikenali sebagai Pakcik Diah yang beliau pernah dilanggar oleh sebuah kenderaan ketika beliau hendak masuk ke simpang masjid Miri.

Kenderaan yang bergerak laju itu melanggar bahu beliau tapi nasib baik dia hanya mendapat kecederaan ringan akibat terjatuh dari motosikalnya.

Sepatutnya kawasan sekolah adalah kawasan larangan memandu laju, tetapi oleh kerana sikap sesetengah pemandu yang tidak bertimbang rasa, mereka memandu laju dalam kawasan persekolahan tanpa menghirau keselamatan kanak-kanak sekolah dan pejalan kaki yang menyeberangi jalan itu.

Kita sarankan agar pihak berkuasa segera membina ‘Speed Bump’ dalam kawasan tersebut untuk mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku kepada anak-anak sekolah serta pejalan kaki yang menggunakan jalan itu.

Kita mengesa agar pihak berkuasa dan pihak keselamatan lalu lintas terus memantau dan mengawasi sikap para pemandu yang tidak bertanggungjawab terutama sekali di kawasan persekolahan. Tindakan tegas perlu diambil keatas pemandu yang cuai dan memandu laju dalam kawasan persekolahan dan juga tempat ibadat.

Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah ini amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

School area and Place of Worship There should be "Speed ​​Bump"

MIRI – Sayed Othman Primary School is one of the historic school in Miri was built in 1951 and has been completed construction in early 1962. The school known as the Syed Othman National School just across the road to the Masjid At Taqwa Miri.

The school area is the route of a moving vehicle from the mall nearby is very dangerous to school children crossing the road and to pedestrians who want to across to the mosque.

To avoid fast-moving vehicles, the authorities need to build speed bumps to control the speed of vehicles in the area.

Despite a slow word or "SLOW" on the yellow stripes on the road it is less effective because there were times when motorists or vehicle drivers speeding at night as if they were racing.

Many accidents happen on the road due to a careless driver and did not heed the warning signs of traffic at the school area.

There were ever happen to one of motorcyclists, known as Uncle Diah that he was knocked down by a vehicle while he was about to enter the intersection of Miri mosque.

The fast-moving vehicle hit his shoulder but fortunately he only got minor injuries after falling from his motorcycle.

Supposed to the school area is non-speeding zone, but because of the attitude of some unselfish drivers, they are speeding in the school area regardless of the safety of the school children and pedestrians crossing the road.

We suggest that the authorities immediately build 'Speed ​​Bump' in the area to avoid untoward incidents happen to school children and pedestrians using the road.

We urge that the authorities and the police traffic continue to monitor and keep an eye on the attitude of irresponsible drivers, especially in the school area. Strict action should be taken against the negligent driver and speeding in the school area and also a place of worship.

Cooperation with relevant parties to resolve this issue is greatly appreciated.