Banjir Besar Melanda Miri Diluar Jangkaan

MIRI - Banjir besar berlaku di Miri pada 30 Jan 2015 merupakan suatu yang agak luar biasa. Kali ini banyak kawasan di sekitar bandaraya Miri ditenggelami air setinggi lebih kurang 2 - 3 kaki. Jalanraya menjadi sesak dengan kenderaan yang tersangkut akibat banjir.

Banyak juga kerosakan yang berlaku keatas harta benda dan juga rumah akibat banjir itu . Antara kawasan yang teruk dilanda banjir besar kali ini ialah Kampung Luak, Taman Selera Tanjung Lobang dan sekitar pusat bandaraya Miri.

Kejadian yang berlaku pada tengahari jumaat ini memang diluar jangkaan sebab jarang berlaku hujan lebat menyebabkan banjir besar melanda kawasan perumahan di Kampung Luak dan banyak kawasan lain ditenggelami air di Miri.

Di Kampung Luak penduduk kampung kesal dengan pihak pemaju perumahan yang meratakan tanah di lereng bukit tanpa kawalan sehingga menyebabkan air bertakung dan melimpah air dengan deras ke kawasan perumahan mereka.

Sebelum ini jarang berlaku banjir besar di kawasan ini tetapi disebabkan ada pihak pemaju perumahan yang tidak membuat perparitan yang sempurna menyebabkan aliran air dari atas bukit turun terlalu deras tanpa dapat dikawal menyebabkan hakisan serta tadahan air melimpah keluar tanpa kawalan keatas kawasan yang rendah.

Masalah perparitan dan juga masalah perumahan yang dibina di atas bukit tanpa kawalan perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa.

Apabila hujan lebat berlaku berpanjangan tanpa ada tadahan air menyebabkan hakisan tanah berlaku disebabkan kemusnahan pokok-pokok yang dipotong di lereng bukit menyebabkan air turun dengan cepat ke kawasan yang rendah.

Inilah antara beberapa punca berlaku banjir besar di Miri apabila tiada lagi pokok sebagai tunjang menahan air hujan dari melimpah keluar tanpa kawalan.

Kita mengesa pihak berkuasa perlu bertindak tegas ke atas mereka yang tidak mematuhi peraturan yang telah ditetapkan terutama di kawasan perumahan dipinggir lereng bukit yang antara salah satu punca berlakunya banjir besar di Kampung Luak.

Dalam pada itu pihak unit AMAL dari PAS juga banyak membantu penduduk kampung yang terkena banjir besar itu. Mereka datang menolong membersihkan rumah yang terkena kotoran akibat air lumpur yang masuk ke dalam rumah penduduk kampung.

Kita juga menggesa pihak kerajaan dan pihak yang berkenaan dapat memberi bantuan segera keatas rumah mangsa banjir yang teruk. Mereka mengalami kerugian harta benda akibat banjir melanda kawasan perumahan mereka.

Sekali lagi kita mengesa pihak yang berwajib perlu mengambil tindakan segera mengatasi masalah ini supaya kejadian banjir besar di Miri dapat dikawal dan dicegah dari berulang.

Antara perkara yang perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa ialah masalah perparitan dan juga
hakisan tanah di lereng bukit yang perlu diberi kawalan sepenuhnya. Kerjasama dengan pihak berkuasa untuk mengatasi masalah ini dari berlarutan amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

Big Flood Hit Miri Beyond Expectations

MIRI - Big Flood happened in Miri on Jan 30, 2015 is a something quite extraordinary. This time there are many areas around Miri city inundated by flood water as high as 2-3 feet approximately. Roads become congested with vehicles stuck in floods.

Much damage occurring on the property and also home due to floods. Among the areas worst hit by massive flooding this time is Kampung Luak, Taman  Selera Tanjung Lobang and around Miri city centre.

The incident occurred on Friday afternoon was indeed unforeseen because are very rare heavy rains caused major flooding hit residential areas in the Kampung Luak and many other areas inundated by flood water in Miri.

The Luak Village residents upset with the developer who levelling the land on the hillside without control, causing water stagnation and overflowing water pouring into their residential area.

Before this are very rare massive floods in the area but due to there is the developers that does not  take a proper drainage causing the flow of water from the top of the hill down too fast uncontrollable causing erosion and watershed flowing out without control over the low area.

Drainage problems and housing problems built on a hill without control should be given attention by the authorities.

These are some of the causes of major floods in Miri when there are no more trees as the anchor to hold rainwater from flowing out uncontrollably.

We urge the authorities need to act decisively on those who do not comply with the rules set mainly at residential area just off the hillside that among one of the causes of major floods in Kampung Luak.

In the meantime the AMAL unit of PAS also helped villagers affected by the flood. They came to help clean the house, which is stained with dirt due to muddy water get into the residents' homes.

We also urge the government and the parties concerned can provide immediate assistance on severe flood victims home. They suffer loss of property due to flooding in their areas.

Once again we urge the authorities to take immediate action to solve this problem so that massive flood in Miri can be controlled and prevented from recurring.
Among the things that need to be addressed by the authorities is the problem of drainage and also soil erosion on hillsides should be given full control. Cooperation with authorities to resolve this problem from protracted is greatly appreciated.