Bantuan bulanan warga emas tidak diberi perhatian

MIRI - Kampung Pujut Tanjung Batu Jalan Miri Bypass atau nama asalnya 'Pujut Rail' merupakan penempatan setinggan di pinggir bandaraya Miri. Kebanyakan penduduk di situ berbangsa Melayu Miriek, Melanau, orang Ulu dari Baram dan juga Iban.

Kebanyakan penduduk di situ adalah peribumi Sarawak dan sudah menetap di situ lebih dari 50 tahun. Walaupun bandaraya Miri merupakan sebuah bandaraya peranginan yang indah dan menarik tetapi masih terdapat lagi rakyat dan penduduk pribumi yang kurang bernasib baik tinggal dalam keadaan daif disebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah yang mampu milik.

Bukan saja rumah terlalu mahal dan mereka juga tidak dapat menikmati kemudahan asas yang disediakan oleh pihak kerajaan termasuk elektrik dan bekalan air bersih. Mereka seolah-olah dianggap sebagai golongan kelas bawahan disebabkan mereka tinggal diatas tanah kerajaan dan dianggap sebagai setinggan walaupun mereka adalah penduduk asal dan juga warganegara Malaysia.

Penduduk asal yang sepatutnya menikmati kemudahan asas dari pihak pemerintah tetapi dipinggirkan disebabkan mereka tidak mampu bersaing dengan pelabur luar yang kaya raya serta mampu membeli tanah dari pihak kerajaan yang sepatutnya penduduk asal diberi geran tanah.

Mereka sudah lama memohon kemudahan asas tersebut tetapi malangnya pemohonan mereka ditolak disebabkan mereka tinggal di penempatan setinggan.  Mereka terpaksa menyambung bekalan elektrik dan air dari rumah sebelah yang ada kemudahan tersebut.

Mereka memohon pada PAS agar masalah mereka dapat disampaikan kepada pihak berkuasa untuk diberi kemudahan asas tersebut kerana mereka juga adalah rakyat Malaysia yang berhak menikmati kemudahan asas dari pihak pemerintah.


Jambatan papan kayu atau titian yang usang menuju ke rumah mereka yang dibina dipinggir sungai juga tidak begitu selamat untuk digunakan sekiranya tidak berhati-hati. Rumah mereka juga dibina menggunakan papan kayu dan papan lapis yang terpakai dan mereka amat memerlukan bantuan dari pihak berkuasa untuk membina rumah yang selesa dan selamat untuk tempat tinggal.

Kita juga mendapat aduan dari warga emas yang masih belum mendapat bantuan bulanan dari badan kebajikan. Mereka sudah lama memohon tetapi tiada sebarang jawapan sehingga kini.

Antara mereka ialah Encik Helmi Bin Majid dan isteri beliau Puan Rashidah Binti Johni dari Kampung Pujut Padang Kerbau, dan juga Encik Pa Bin Keri dari Kampung Pujut Tanjung Batu Jalan Miri Bypass pernah memohon bantuan kebajikan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat di Miri tetapi sehingga kini tiada sebarang jawaban diterima dari Jabatan Kebajikan berkenaan.

Kita mengesa pihak berkuasa dan pihak yang berkenaan dapat segera membantu serta menyelesaikan masalah penduduk yang berkenaan dengan sebaiknya kerana mereka adalah sebahagian dari rakyat Malaysia yang berhak diberi tempat tinggal yang selesa serta bantuan yang sewajarnya. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah ini amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak


English version

Monthly aid of senior citizens are not given the attention

MIRI - Kampung Pujut Tanjung Batu, Jalan Miri Bypass whose original name was 'Pujut Rail' is a squatter settlement on the outskirts of Miri city. Most of the residents are Malays Miriek, Melanaus, the Ulu from Baram and Iban.

Most of the residents are natives in Sarawak and had lived there for more than 50 years. Though Miri is a lovely and interesting resort city but there are still more citizens and the indigenous population of the less fortunate live in poor conditions because they cannot afford to have an affordable home.

Not only the house is too expensive and they also cannot enjoy the basic facilities provided by the government including electricity and clean water supply. They seem to be regarded as a group of lower classes because they live on government land and considered as squatters even though they were the original inhabitants and also a Malaysian citizen.

The original inhabitants should enjoy the basic facilities from the government but being marginalized because they are not able to compete with outside wealthy investors and can afford to buy land from the government which should the original inhabitants given the land grants.

They have long applying the basic facilities but unfortunately their applications rejected because they live in squatter settlements. They had to connect to electricity supply and water from the house next door that have the facilities.

They appealed to PAS so that their problems can be submitted to the authorities to be given the basic facilities because they are Malaysians who are entitled to the basic facilities of the government.

Wooden Planks Bridge or an obsolete bridge heading to their homes built alongside a river is not very safe to use if not careful. Their house was also built using wooden planks and recycled plywood and they urgently need help from the authorities to build a comfortable and safe place to stay.

We also received complaints from the senior citizens who still have not received a monthly aid from the charities. They have long applying but there is no response to date.

Among them were Mr. Helmi Bin Majid and his wife Mrs. Rashidah Binti Johni from Kampung Pujut Padang Kerbau, and also Mr. Pa Bin Keri from Kampung Pujut Tanjung Batu Jalan Miri Bypass ever applied welfare assistance from the Social Welfare Department in Miri but to date no answers received from the Welfare Department concerned.

We urge the authorities and the parties concerned to immediately help and solve the problem of population concerned wisely because they are part of Malaysians who deserved a place to stay and appropriate assistance. Cooperation with the parties concerned to address this issue is greatly appreciated.