Penduduk asal hidup miskin di tanah air sendiri

MIRI – Masalah penduduk asal yang tidak memiliki tanah sendiri dan terpaksa membina rumah di pinggir sungai Miri demi untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar masakini. Kos hidup yang tinggi dan sukar untuk mendapatkan pekerjaan dan tiada tempat untuk bercucuk tanam menyebabkan ramai penduduk dari luar bandar terpaksa membina rumah diatas tanah kerajaan.

Nasib mereka yang tidak menentu ini menyebabkan mereka sentiasa tertekan akibat tidak mampu membeli rumah sendiri. Harga rumah yang terlampau tinggi dengan adanya cukai barang dan perkhidmatan (GST) juga antara sebab mereka rasa tertekan dengan keadaan kehidupan sekarang.

Keadaan kehidupan mereka yang tinggal di kawasan setinggan umpama mereka hidup menumpang di tanah air sendiri. Mereka sepatutnya sudah ada tempat yang baik dan diberi hak milik tanah untuk tempat tinggal tetapi akibat arus pembangunan yang tidak seimbang dan hanya mementingkan pihak tertentu menyebabkan nasib rakyat luar bandar terus terpinggir dari arus pembangunan.

Mereka tidak diberi kemudahan asas seperti elektrik dan air pun terpaksa berkongsi meter menyebabkan mereka hidup dalam keadaan susah. Mereka dianaktiri oleh pihak pemerintah Barisan Nasional kerena mereka ini umpama pendatang asing yang tidak ada hak untuk hidup seperti rakyat Malaysia yang lain.

Mereka merayu kepada pihak berkuasa agar mereka juga perlu diberi layanan yang sama untuk menikmati kemudahan asas seperti elektrik dan diberi tanah lot untuk mereka tinggal dengan selesa dan selamat.

Begitu juga dengan jambatan pejalan kaki yang dibuat dari kayu papan juga rosak dan tidak selamat untuk digunakan oleh penduduk. Keselamatan penduduk yang tinggal di tepi sungai perlu diberi perhatian terutama kanak-kanak kecil. Sungai Miri di Pujut juga tidak begitu selamat kerana terdapat buaya yang boleh mengancam keselamatan penduduk setinggan yang tinggal di tepi sungai.

Kita mencadangkan kepada pihak berkuasa agar dapat membina jambatan pejalan kaki ke rumah penduduk di situ dengan menggunakan jambatan kongkrit dan selamat untuk kegunaan penduduk di situ.

Kita juga mengesa pihak berkuasa memberi hak milik atau lot tanah kepada penduduk asal yang terdiri dari berbagai kaum dan agama agar mereka dapat hidup aman dan selesa. Mereka mahu terus menetap di situ dan pihak kerajaan perlu mengiktiraf tempat tinggal mereka sebagai kampong.

Kita sentiasa menyuarakan masalah rakyat tanpa mengira waktu kerana selagi kerajaan tidak dapat memberi hak milik kepada penduduk asal, mereka akan terus ketinggalan dari arus pembangunan.

Sudah banyak kali masalah setinggan ini dikemukakan kepada pihak berkuasa tetapi hingga kini masalah ini masih belum dapat diselesaikan dan penduduk tempatan terus hidup dalam kemiskinan. PAS sentiasa memberi bantuan kepada rakyat sekadar kemampuan yang ada kerana kita amat simpati akan nasib yang menimpa rakyat tempatan yang tidak mampu untuk memiliki rumah sendiri dengan lebih selesa dan selamat.

Kerjasama dengan pihak berkuasa dan pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah rakyat tempatan yang tidak memiliki tanah sendiri perlu diberi perhatian. Kita amat menghargai sekiranya masalah ini dapat diselesaikan dengan segera demi masa depan penduduk asal yang terpinggir dari arus pembangunan.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

The original inhabitants live in poverty in their own land
 
MIRI – The problem of original inhabitants who do not have their own land and had to build a house on the outskirts of Miri Rivers in order to survive that is more challenging today. The cost of living is high and difficult to get a job and no place to cultivate causing many people of rural areas are forced to build houses on government land.

Their fate uncertain cause they are always under pressure due to not being able to buy their own homes. House prices are too high with the GST is also one of the reasons they feel pressured by the current situation.

The living condition of those living in squatter areas is as if they were illegal immigrants and non-citizens in their own homeland. They should already have a good place and alienated land for shelter but due to the unbalanced development and only concerned certain parties the fate of the rural population continue to be marginalized from the mainstream of development.

They were denied basic amenities such as electricity and water meters had to share causing them to live in difficult circumstances. They are being sidelined by the ruling Barisan Nasional because they just like foreigners who do not have the right to live like other Malaysians.

They appealed to the authorities that they should be given the same treatment to enjoy basic amenities such as electricity and given land lot for them to live comfortably and safely.

Similarly, a pedestrian bridge made of wooden planks is damaged and unsafe for use by residents. The safety of people living in riverside is noteworthy especially small children. Miri River in Pujut is also not really safe because there are crocodiles that threaten the safety of the squatters who live along the rivers.

We suggest to the authorities to be able to build a bridge to the home residents by using concrete bridge and safe for residents.

We also urge the authorities to give ownership or plots of land to the indigenous people of various races and religions so that they can live safely and comfortably. They want to continue living there and the government should recognize their homes as villages.

We always voice the people's problems regardless of time because as long as the government is not able to give ownership to the indigenous people, they will continue to be left out of mainstream development.

That has been often reported the squatter problem submitted to the authorities, but until now this issue has not been resolved and local inhabitants continue to live in poverty. PAS has always provided assistance to the people merely existing capabilities because we are very sympathetic to the plight of local people who cannot afford to own their own homes with more comfortable and safe.

Cooperation with the authorities and parties concerned to solve the problems of the local people who do not have their own land is noteworthy. We would appreciate if these problems can be solved immediately for the sake of the future of the indigenous people who are marginalized from the mainstream of development.