BINTULU, 17 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak kini siap sedia menghadapi pilihan raya negeri itu yang dijangka diumum mengejut dalam masa terdekat.Biarpun pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Ketua Menteri, Tan Sri Abd Taib Mahmud belum memberi apa-apa bayangan tentang tarikh sebenar pilihan raya negeri itu, namun bagi pemuda PAS negeri itu, segala persiapan siap sedia diatur.

Kesediaan mereka dizahirkan pada Program Munaqasyah Ucapan Dasar Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang berlangsung di Medan Jaya, Bintulu, semalam.Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Azman Shapawi Abdul Rani antara pemimpin Dewan Pemuda PAS Pusat yang hadir dan turut membentangkan dua kertas kerja bertajuk "Murnikan Perjuangan" dan "Maknakan Kemenangan".

"Program ini adalah sebagai motivasi kepada seluruh pemuda PAS di negeri Sarawak dalam menghadapi Pilihanraya Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak yang dijangka tidak lama lagi.Kehadiran pimpinan pemuda dari seluruh kawasan membuktikan bahawa pemuda telah bersiap siaga untuk menghadapi pilihanraya negeri Sarawak," ujar Ketua Pemuda PAS negeri, Abang Eddy Allyanni Abang Fauzi.

Antara pimpinan pemuda kawasan yang turut serta pada program tersebut adalah dari Miri, Petrajaya, Bintulu, Sarikei, Sibu dan Mukah.Beberapa resolusi turut dicapai khususnya memfokuskan gerak kerja berdepan pilihan raya, antaranya strategi menarik penglibatan golongan pemuda dengan pendekatan yang tepat berdasarkan kesesuaian di tempat masing-masing.

Mereka juga bertekad memperkasa aktiviti penerangan dengan menggunakan segala medium seperti Facebook, Twitter, blog dan program yang bersesuaian.Selain itu mereka turut meresolusikan untuk lebih peka dan menjuarai permasalahan serta isu di dalam masyarakat setempat bagi menghubungkan PAS dengan masyarakat.

Untuk tujuan itu, mereka akan memastikan Dewan Pemuda PAS Sarawak menjalinkan hubungan yang kukuh dan berperanan dalam Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Sarawak.
Banyak pihak menjangkakan pilihan raya Dun Sarawak akan berlannsung mengejut, ekoran keputusan kerajaan menangguhkan perlaksanaan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).Rang Undang-undang akta itu sepatutnya dibentang Di Dewan Rakyat yang sedang berlangsung, namun kerajaan mengumumkan ianya ditunda atas alasan mahu mendapat reaksi dari semua lapisan rakyat.