Harga Beras Naik


Gambar Hiasan - Tok Guru melawat Sawah Padi



Miri - Kita dapati harga beras sudah naik di Pasaraya di Miri. Contoh harga Beras Ratu Huma yang dulunya harga dalam RM17.50 – RM18 (5 kilo) sekarang sudah naik ke RM19.50 (5 Kilo). Ini menunjuk barang keperluan harian kita sudah meningkat naik secara mendadak. Kenaikan ini menjadi bebanan dan akan menyebabkan para pengguna terpaksa belanja lebih khususnya golongan yang berpendapatan rendah.
Kita mendesak agar Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) tidak teragak-agak untuk mengambil sebarang tindakan tegas ke atas mana-mana pemborong dan peniaga yang mengenakan harga yang lebih tinggi bagi mendapatkan keuntungan lebih terutama sekali pada musim tengkujuh. Pihak kerajaan juga perlu memantau para peniaga yang mencari kesempatan dengan menaikkan harga barang kawalan terutama sekali musim tengkujuh dan isu kekurangan bakalan beras impot dari Thailand yang dilanda banjir besar baru-baru ini.
Sarawak Patut Jadi Negara Pertanian Moden
Oleh kerana kebanyakan beras kita di impot dari luar maka pihak kerajaan seharusnya mengalak lebih ramai lagi penduduk tempatan terutama sekali di Sarawak menanam padi untuk mengelak kekurangan bakalan beras untuk penduduk tempatan. Sarawak yang mempunyai keluasan tanah yang besar sepatutnya memberi ruang yang lebih kepada penanam padi agar beras boleh dijadi bahan komersil sampai ke peringkat antarabangsa agar Sarawak tidak bergantung dengan bakalan beras dari luar. Perkara ini patut diberi perhatian serius oleh pihak kerajaan sekiranya mahu Sarawak jadi negara pertanian yang moden dan jadi sumber bakalan makanan asasi ke peringkat antarabangsa.
PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
Rice Prices Rise
Miri - We find that the price of rice has gone up in Miri supermarkets. Example prices of “Padi Huma” the price before is RM17.50 - RM18 (5 kilos) has gone up to RM19.50 (5 Kilo). This shows our daily essentials are rising drastically. This increase is a burden and will cause consumers to spend more, especially the lower income group.
We urge the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumer Affairs (the ministry) will not hesitate to take stern action against any of the wholesalers and retailers who charge higher prices to obtain higher profits, especially during the rainy season.
The government also needs to monitor the dealers who seek the opportunity to raise the price-controlled items, especially during the monsoon season and the shortage of imported rice from Thailand which hit-flood recently.
Sarawak as a modern agricultural country

Since most of our rice imports from outside the government should encourage more local people especially in Sarawak to grow paddy to avoid the shortage of rice for the local population. Sarawak, which has a large land area should give more room to paddy farmers that rice could be made as a commercial materials reach until the international level so that Sarawak does not depend on the rice supply from outside.This should be taken seriously by the Sarawak state government if they wish to make Sarawak as a modern agricultural country and fundamental food supply resource to the international level.