Jambatan Baru Piasau Menyusahkan Para Nelayan

Di sebelah menunjukkan gambar Jambatan Piasau yang dulu tapi masih lagi digunakan dan gambar dibawah adalah jambatan baru yang masih dalam pembinaan

MIRI - Jambatan Piasau lama yang digunakan oleh penduduk Miri sekarang sudah tentu memberi seribu kenangan kepada mereka yang lalu atau yang tinggal berdekatan dengan jambatan tersebut. Sekarang ini jambatan baru dalam pembinaan dan ini sudah tentu akan memberi sedikit keselesaan kepada mereka yang menggunakan jambatan tersebut bila sudah siap nanti.
Walaupun jambatan baru tersebut mungkin memberi keselesaan kepada sebahagian pengguna tetapi pernahkah pihak yang membina jambatan tersebut memberi laluan alternatif kepada para nelayan atau laluan bagi kapal kecil untuk lalu di bawah jambatan tersebut nanti?

Para nelayan dan kapal-kapal kecil sekarang ini menghadapi kesukaran untuk melalui dibawah jambatan tersebut kerana ianya masih dalam proses pembinaan. Menurut mereka jambatan baru tersebut agak rendah,sempit dan sukar bagi kapal kecil untuk melalui jambatan tersebut.

Kita mendesak agar pihak yang bertanggunjawab dalam pembinaan jambatan baru tersebut dapat memikir apakah laluan alternatif sekiranya para nelayan yang menggunakan kapal mereka untuk melalui jambatan tersebut nanti. Sebelum jambatan baru siap sepenuhnya, pihak yang bertanggungjawab perlu memikir juga akan nasib para nelayan yang menggunakan kapal melalui jambatan baru tersebut nanti agar bukan saja jambatan tersebut memberi keselesaan kepada pengguna atas darat tetapi juga mereka yang mengguna sungai juga perlu di ambil kira.

Akibat pembangunan yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kebajikan orang ramai, ini menyebabkan bukan saja manusia yang tertekan bahkan buaya dalam sungai sekarang ini pun sudah berani menyerang manusia kerana terdesak untuk mendapat makanan dan habitat mereka juga sudah terganggu akibat pembangunan yang terlalu agresif dan tanpa memikirkan kebajikan dan keselamatan orang ramai.

Harapan orang ramai agar jambatan baru tersebut nanti bukan saja memberi keselesaan pada pengguna di darat bahkan yang menggunakan sungai juga dapat manafaat darinya. Di harap pihak yang berkenaan bertindak dengan adil dengan semua golongan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
New Piasau Bridge Inflicting The Fisherman?
MIRI - Piasau old bridge used by the people of Miri now would give a thousand memories of their past or who live near the bridge. Now, the new bridge under construction and this would give some comfort to those who use the bridge when completed later.

Although the new bridge may provide comfort to some users, but ever those who build bridges provide an alternative route to the fishermen or the route for small vessels to pass under the bridge later?

The fishermen and small vessels now have difficulty to pass through under the bridge since it is still under construction. According to them the new bridge is quite low, narrow and difficult for small vessels to pass through the bridge.

We urge the party in charge of the new bridge can think of the alternative routes if the fishermen and their vessels through the bridge later. Before the new bridge is completed, the party in charge should also be thinking about the fate of the fishermen using the boat through the new bridge later that the bridge not only provides comfort to users on land, but also those who use the river should also be taken into account.

Due to the development of only thinking of profit alone, without thinking about the welfare of the public, it leaves not only the people who pressed even crocodiles in the river now even dare to attack people desperate for food and their habitat has also been disrupted due to the development of highly aggressive and without considering the welfare and safety of the public.

An expectation of the public to the new bridge is not only provide comfort to users on land and even the use of the river also can benefit from it. It hopes that the parties concerned to act with fairness to all people regardless of race, religion and political belief.