Masjid Luak Perlu ada Van Jenazah Sendiri
MIRI - Masjid Luak yang terletak dipinggir jalan pantai Miri ke Bintulu adalah salah sebuah masjid terbesar di Miri. Pada setiap hari jumaat dan juga musim bulan puasa ramadhan ramai umat Islam solat berjamaah di Masjid Luak. Kawasan dalam Masjid Luak agak luas dan besar dan boleh memuatkan hampir seribu orang dalam suatu masa.

Di sebabkan kepesatan penduduk di bandaraya Miri, keperluan harian juga akan meningkat. Begitu juga dengan pengangkutan awam dan keperluan kenderaan membawa jenazah ke tempat pengebumian. Jika hanya terdapat berapa buah saja van jenazah sudah pasti satu hari nanti apabila berlaku ramai kematian dalam satu masa perkara ini akan menyulitkan orang ramai yang memerlukan van jenazah.

Apabila berlaku kematian, umat Islam sangat memerlukan van jenazah untuk mengurus pengangkutan jenazah ke tempat perkebumian atau perkuburan. Kebanyakan masjid besar di Miri mempunyai van jenazah mereka sendiri seperti Masjid Al Taqwa, Masjid Piasau dan Masjid Lutong. Memandangkan Masjid Luak adalah diantara masjid yang utama dalam bandaraya Miri maka van jenazah sangat diperlukan untuk penduduk Islam di Luak. Mereka juga perlu ada van sendiri untuk kemudahan membawa jenazah penduduk Islam di Luak dan sekitarnya. Pihak majlis agama Islam atau badan kebajikan seperti Baitulmal juga perlu memainkan peranan penting dalam menjaga hal ehwal kebajikan umat Islam di seluruh negeri Sarawak.

Zakat, "sesuatu yang membersihkan" atau "sedekah", salah satu daripada Lima Rukun Islam, pemberian bahagian tetap kekayaan seseorang untuk kebajikan, secara amnya untuk golongan miskin dan golongan yang memerlukan. Duit zakat tersebut dan sumbangan orang ramai untuk kegunaan kebajikan umat Islam juga perlu digunakan sebaik mungkin, jangan biarkan duit tersebut disimpan begitu saja tanpa digunakan untuk kebajikan orang ramai kerana mereka yang memberi sumbangan tersebut juga mahu pahala dari Allah untuk setiap duit yang digunakan. Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda: “Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga perkara : amal jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo’akannya” (HR. Bukhari).

Kita minta pihak yang berkenaan dapat menyediakan sebuah van jenazah untuk Masjid Luak supaya dapat memberi perkhidmatan dan kemudahan kepada semua penduduk Islam yang tinggal di Luak dan juga disekitar kawasan Luak. Dengan adanya van jenazah tersebut penduduk Islam di Luak tidak perlu lagi menyewa atau meminjam van dari luar untuk membawa jenazah ke tempat perkuburan.

Kita yakin kerajaan Sarawak yang kaya dengan sumber hasil sudah tentu ada peruntukan dan mampu untuk menyediakan sebuah van jenazah untuk setiap Masjid besar di Sarawak. Adalah tidak patut untuk Sarawak yang kaya dengan hasil bumi tidak mampu memberi sedikit kemudahan dan kebajikan untuk rakyat mereka yang memerlukannya.

Kita sekali lagi mendesak pihak yang berkenaan dan yang menjaga hal ehwal Islam Sarawak agar dapat mengambil perhatian yang serius tentang masalah yang dihadapi oleh rakyat Sarawak. Jangan anggap perkara ini remeh tetapi perlu diberi perhatian yang sewajarnya demi menjaga kebajikan untuk semua tanpa mengira bangsa,agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
Masjid Luak should have own cadaver van
MIRI – Masjid Luak which is located just off the coast road of Miri to Bintulu is one of the largest mosques in Miri. On every Friday and also during the fasting month of Ramadan there are many Muslim prayers in the Masjid Luak. Area in the Masjid Luak quite spacious and large and can accommodate nearly a thousand people at a time.

Because of the rapid population of the Miri city, daily needs will also increase. Similarly to the public transport and vehicle that needs to bring the dead to burial. If there are only a few cadaver van of course one day when there are numerous deaths at one time this would be difficult for people who need the cadaver van. Upon death, the Muslims really need the cadaver van to manage the deceased for transportation to the funeral or burial.

Most of the main mosques in Miri have their own cadaver van such as the Masjid Al Taqwa Miri, Masjid Piasau and Masjid Lutong. As the Masjid Luak is one of the main mosques in the Miri city the cadaver van for the deceased is required for Muslims in Luak

Zakāt, "that which purifies" or "alms", one of the Five Pillars of Islam, is the giving of a fixed portion of one's wealth to charity, generally to the poor and needy. Zakat money and public donations use for the welfare of Muslims should be used wisely, do not let the money just kept without being used for the welfare of the public because those who contributing also want a reward from God for all the money is being used. Abu Huraira reported: The Messenger of Allah said: “When the human being dies, his deeds come to an end except for three: ongoing charity, beneficial knowledge, or a righteous child who prays for him.” (HR. Bukhari).

They also must have own the van for the convenience of carrying the deceased of Muslims in the Luak and surrounding areas. The Islamic religious councils or charities such as the Baitulmal should also play an important role in safeguarding the welfare of the affairs of Muslims throughout the State.

We urge the parties concerned can provide the cadaver van for Masjid Luak in order to give services and facilities to all the Muslims who live in Luak and also the surrounding area of Luak. With the availability of the cadaver van, Luak Muslim population does not have to rent or lend the van from the outside to bring the remains to the cemetery.

We are confident that the Sarawak government which rich source of revenue of course there are provisions and able to provide the cadaver van for each major Mosque in Sarawak. It is not fit for Sarawak which endowed not able to provide some facilities and welfare for people who need it.

We once again urge the parties concerned and those in charge of Islamic affairs of Sarawak to be able to take serious note of the problems faced by the people of Sarawak. Do not assume that this is trivial but they must be given due attention in order to protect the welfare of all irrespective of race, religion and political belief.