Penduduk Asal Tidak Memiliki Sijil Kerakyatan
Isu penduduk asal yang tidak memiliki kad pengenalan dan sijil atau surat beranak sepatutnya tidak berlaku lagi dalam negara Malaysia tetapi ini masih lagi berlaku dalam Sarawak.

Ramai penduduk yang tinggal di pendalaman Sarawak mengadu mereka masih belum lagi diberi kad pengenalan disebabkan mereka tidak memiliki dokumen seperti surat beranak yang disahkan oleh penghulu atau ketua kampung tempat kelahiran mereka.

Apabila mereka mengadu kepada wakil rakyat, pemohonan mereka ditolak disebabkan wakil rakyat tidak mempunyai kuasa untuk memberi bantuan bagi mendapatkan surat beranak dan juga kad pengenalan.

Masalah ini timbul apabila mereka datang ingin memohon bantuan kerajaan untuk mendapatkan BR1M (Borang Rakyat 1 Malaysia) dan apabila anak mereka ingin melanjutkan pelajaran dan juga apabila isteri mereka hendak bersalin di hospital kerajaan.

Kita amat simpati akan nasib yang menimpa penduduk asal yang tidak memiliki dokumen seperti surat beranak dan kad pengenalan ini. Mereka ini akan terus terpinggir kerana tidak diberi layanan yang sepatutnya sebagai rakyat Malaysia.

Bukannya dengan memberi alasan Sarawak ini sangat luas dan penduduknya tinggal berselerak di merata tempat maka sukar untuk memberi mereka sijil atau surat beranak dan juga kad pengenalan.
Jika itu alasannya maka kerajaan Sarawak sepatutnya membina lebih banyak lagi jalan perhubungan dan juga memberi kemudahan asas serta infrastrutur di pendalaman Sarawak. Tidak dinafikan memang ada juga jalan penghubungan yang dibina tetapi tidak memadai kalau sekadar ditempat-tempat tertentu saja.

Kerajaan Sarawak perlu segera mencari jalan serta membantu menyelesaikan masalah penduduk asal yang tidak memiliki dokumen surat beranak dan kad pengenalan ini kerana perkara ini sudah lama berlaku sejak zaman penjajah British lagi.

Pihak kerajaan Sarawak dengan kerjasama JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) kena turun ke kampung-kampung di pendalaman dan memberi penerangan serta kelonggaran untuk penduduk yang belum berdaftar kelahiran mereka. Disebabkan jalan perhubungan di Sarawak masih lagi teruk dan sukar untuk penduduk di pendalaman keluar mendaftar kelahiran anak mereka maka tugas ini perlu dilakukan oleh pihak JPN dengan kerjasama kerajaan Sarawak.

Jangan biarkan mereka seperti pendatang asing tanpa izin sedangkan datuk nenek moyang mereka sudah lama menetap di Sarawak sebelum kedatangan penjajah lagi.

Perkara ini perlu diberi perhatian yang serius oleh kerajaan Sarawak demi menjaga kepentingan dan tanah penduduk asal dari dicerobohi oleh pendatang asing yang mengambil hak peribumi Sarawak dengan sewenang-wenangnya.

Harap perkara ini dapat diatasi dengan segera demi menjaga kebajikan penduduk asal Sarawak tanpa mengira kaum,agama dan fahaman politik. PAS dan Pakatan Rakyat akan sentiasa memberi kerjasama dengan pihak kerajaan untuk menjaga kepentingan semua rakyat.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
Origin population have no certificates of Citizenship
The issue of the original inhabitants who do not have identity cards and certificate or a birth certificate should not happen again in Malaysia, but this is still happening in Sarawak.

Many people who live in rural Sarawak, claimed they had not yet given identity cards because they do not have documents such as birth certificates, certified by headman or village chief of their birthplace.

When they complained to elected representatives, their application is rejected due to the elected representatives have no authority to provide assistance to obtain birth certificates and identity cards.

The problem arose when they came to apply for government assistance to get BR1M (People Form 1 Malaysia) and also when their children to pursue their studies and also when their wives give birth in government hospitals.

We are very sympathy to the fate that befell the original inhabitants who does not have documents such as birth certificates and identity cards. They will continue to be marginalized because not appropriately treated as Malaysians.

Instead of giving reasons Sarawak is very wide and the people live scattered all over the place and so hard to give them a certificate or of birth and identity card. If that's the reason the Sarawak government should build more roads and also provide basic facilities and infrastructures in the rural Sarawak. No doubt there were also roads connectivity built but not enough to just specific places.

The Sarawak government should immediately find a way and help to solve the problem of the original inhabitants who do not have documents of birth and identification cards because the matter had been occurred since the British colonial times.

The Sarawak government in collaboration with the NRD (National Registration Department) have to go down to the villages in the interior and provide information and flexibility to the population that has not registered their birth. Because the roads in Sarawak were still worse and difficult for people in remote areas out to register the birth of their children then this task should be done by the NRD in collaboration with the Sarawak government.

This should be taken seriously by the government of Sarawak in order to protect the interests and native land from the encroachment of foreigners who took the Sarawak indigenous rights indiscriminately.

Hope that this matter will be addressed urgently in order to protect the welfare of the natives of Sarawak, regardless of race, religion and political belief. PAS and Pakatan Rakyat will continue to cooperate with the government to protect the interests of all citizens.