Alhamdulillah program Ijtima Pilihanraya dan Penerangan PAS Sarawak buat julung kalinya diadakan oleh Badan Perhubungan PAS Negeri Sarawak dengan kerjasama tuan rumah ,PAS Kawasan Miri pada 21 hingga 23 Januari 2011.

Program berjaya mengumpulkan hampir 120 petugas PAS dari seluruh Sarawak terdiri dari Kawasan Petrajaya,Mukah,Limbang,Bintulu,Sadong Jaya,Batang lupar,Sarikei,Selangau,Sibu dan Miri.

Program dimulakan seawal jam 800 pagi,Sabtu di Pasar Mosjaya Miri dengan program agihan kad dan limau bersempena Tahun Baru Cina diketuai sendiri oleh Abang Ahmad Kerdee,YDP Batang Lupar merangkap AJK PAS Pusat . Hampir 1,000 biji buah limau dan kad diedar disekitar kawasan pasar tersebut. Sambutan positif diterima oleh kaum Tionghua yang disantuni.Pada sebelah malam program Jamuan BBQ Ahlan Wasahlan diadakan di PASTI Piasau bagi menyambut kehadiran perwakilan dari setiap pelusuk negeri. YB Husam Musa,Naib Presiden PAS dan YB Khalid Samad turut hadir ke majlis tersebut.Program Sabtu dikhiri dengan Qiamullail dan Kuliah Subuh oleh Hj Abdullah di PASTI Piasau.

Pada 22hb Januari 2012,program Ijtima bermula jam 830 pagi sehingga 500 petang dengan pembentangan tiga kertas kerja iaitu
ü Pelan Strategik Roadmap PRU 13 oleh YB Husam
ü Pengalaman PAS Selangor oleh YB Khalid Samad
ü ICT dan Media Baru oleh Haji Shaifuddin PAS Sabah

Perbahasan dari setiap wakil Kawasan dan Dewan juga diadakan pada sebelah petang. Komitmen tinggi ditunjukkan peserta Ijtima bagi memastikan Sarawak bukan lagi "Fix deposit" bagi Barisan Nasional. Sasaran PAS Sarawak untuk memenangi sekurang-kurangnya satu kerusi Parlimen bagi membantu merealisasikan usaha Pakatan menawan Putrajaya.

Pada hari 23 Januari,perwakilan yang masih belum pulang telah bersama Dewan Himpunan Penyokong PAS Miri diketuai Mr Yeo KL menghadiri beberapa buah rumah penyokong Tionghua sempena sambutan Tahun Baru Cina.