Nasib Penduduk Sarawak Yang Belum Memiliki MyKad

Photo YB Khalid Samad bersama YDP PAS Miri dan penduduk Tudan

MIRI – Baru-baru ini rombongan PAS Miri bersama YB Khalid Samad ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan juga merupakan Ahli Parlimen Shah Alam telah bersama melawat ke Tudan dan memberi sumbangan Raya Cina kepada penduduk di situ sempena perayaan tahun baru Cina.

Seramai 20 buah keluarga terdiri daripada bangsa Cina dan juga Iban telah menerima sumbangan Raya Cina tersebut.

Salah seorang penduduk di kampung tersebut yang menamakan dirinya sebagai Jacky telah mengadu kepada pihak PAS Miri yang beliau serta isterinya dan juga anak-anaknya masih belum memiliki MyKad.

Dia mengadu akan nasib anaknya yang masih belum dapat bersekolah disebabkan tidak memiliki surat beranak dan MyKid. Anak beliau yang berumur 6 tahun sepatutnya dapat bersekolah bersama dengan rakan-rakannya yang sebaya dengannya tetapi disebabkan tidak memiliki surat beranak dan MyKid anak beliau tidak dapat bersekolah.

Walaupun beliau memiliki surat beranak dan ingin memiliki Mykad tetapi semasa beliau ke pejabat JPN (Jabatan Penerangan Negara) di bahagian Miri untuk mendapatkan MyKad, pegawai yang bertugas di JPN Miri tersebut telah bertanya kepada beliau samada beliau pernah mengundi sebelum ini.

Persoalan pengawai tersebut sungguh pelik, bagaimana beliau hendak mengundi sedangkan beliau tidak memiliki kad pengenalan atau MyKad.

Mereka juga meminta wang untuk proses pendaftaran daripada beliau, memandangkan beliau tidak memiliki wang yang mencukupi dan kurang berkemampuan lalu sampai sekarang beliau tidak dapat memiliki MyKad tersebut. Inilah luahan perasaan beliau kepada pihak PAS semasa lawatan di kampung Tudan baru-baru ini.

Andaikata perkara ini terus berlaku seperti apa yang diluahkan oleh penduduk tersebut, kita amat kesal dengan sikap JPN, kerana tidak memperdulikan akan nasib, penduduk tersebut. Pihak JPN seharusnya segera bertindak mengatasi masalah ini agar penduduk tersebut tidak terpinggir terus dari mendapatkan hak mereka sebagai rakyat Malaysia yang sah menurut perlembagaan Malaysia.
Photo Jacky (kiri) bersama ayah tiri dan 2 orang anaknya.



Kita mendapat banyak maklumat tentang masalah penduduk tempatan Sarawak yang tidak memiliki MyKad dan juga surat beranak disebabkan kebanyakkan mereka berasal dari pendalaman yang tidak memiliki kemudahan asas dan juga jalan perhubungan yang teruk di Sarawak.

Apa tanggungjawab dan peranan JPN untuk mengatasi masalah penduduk tempatan yang tidak memiliki Mykad dan surat beranak ini?

Mereka adalah penduduk asal Sarawak, bukannya pendatang asing tetapi nasib mereka lebih malang dari orang asing yang datang menetap di Negara ini.

Adakah JPN akan terus membiarkan mereka terpingir tanpa sebarang tindakan untuk mengatasi masalah mereka agar mereka mendapat hak yang sama dengan penduduk yang memiliki MyKad.

Mereka yang tidak memiliki MyKad dan surat beranak sudah pasti tidak dapat menerima sumbangan BR1M sebanyak rm500 dan RM100 untuk anak-anak mereka yang bersekolah.

Kita mendesak JPN dan kerajaan Sarawak agar segera mengatasi masalah ini dari terus berlarutan dan perlu memikirkan masa depan penduduk tempatan tersebut. Apa akan jadi pada mereka, anak dan cucu cicit mereka pada masa akan datang, kalau mereka tidak memiliki MyKad dan surat beranak?

Kalau JPN dan kerajaan Sarawak gagal mengatasi masalah ini, kita akan membawa isu in ke sidang parlimen untuk dibahaskan melalui wakil rakyat dalam Pakatan Rakyat yang akan mempastikan perkara ini dapat diatasi serta akan memberi balik hak yang sama rata kepada penduduk asal yang tidak memiliki MyKad dan surat beranak tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Inilah tanggungjawab kerajaan yang memerintah supaya sentiasa berlaku adil dan saksama untuk semua rakyat.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
The fate of Sarawakians, Not Having MyKad
MIRI - Recently PAS Miri delegation with YB Khalid Samad, PAS Central Committee and also the MP for Shah Alam, has been with the visit to Tudan, and contributes Chinese New Year gifts to the residents in conjunction with the Chinese new year celebration.

A total of 20 families consisting of Chinese and Iban have received contributions of the Chinese New Year gifts.

One of the residents in the village who named himself, as Jacky had complained to the PAS Miri that he and his wife and children still do not have MyKad.

He complained to the fate of his son which have yet to school, due to does not have a birth certificates and Mykid. His son was 6 years old should be able to go to school with his friends of the same age, but due to not having a birth certificate, and Mykid, his son could not go to school.

Although he have a birth certificate and would like to have MyKad, but when he went to Miri NRD office (National Information Department) for MyKad, NRD officer on duty at the Miri had asked him if he had ever voted before.

The question of the officers was so strange, how he wanted to vote when he did not have identity card or MyKad.

They also asked for money for the registration process from him, since he does not have enough money and less fortunate then until now, he cannot have MyKad. This is the expression of his feelings to the PAS during the visit at the Tudan village recently.

Assuming that this continues to happen like that expressed by the residents, we are disappointed with the attitude of the NRD for not paying any attention to the fate of the rural population. The NRD should quickly solve this problem so that the population are not isolated directly from obtaining their rights as citizens of Malaysia, which is legal according to the Malaysian constitution.

We get a lot of information about the problem of local people of Sarawak, which has no identification card and birth certificate because most of them come from remote areas that do not have basic amenities and poor connecting roads in Sarawak.

What are the responsibilities and role of NRD to overcome local residents who do not have MyKad and this birth certificate?

They are natives of Sarawak not immigrants, but their fate is unfortunate from the foreigners who come to stay in this country.

Is NRD will continue to leave them isolated, without any action to resolve their problems so that they have the same rights as the population that have MyKad. Those who do not have the identification card and birth certificate would not be able to receive the contribution of BR1M, RM500 and RM100 for their children to school.

We urge the NRD and the Sarawak government to immediately address this problem from further prolonged and need to consider the future of the local population. What will happen to them, children and their descendants in the future, if they do not have the identification card and birth certificate?

If the NRD and the Sarawak government failed to overcome this problem, we will bring this issue to the parliament session for deliberation by elected representatives in the People's Alliance which will ensure that this matter can be resolved and will have an equal right back to the original inhabitants who do not have identification card and birth certificate, regardless of race, religion and political belief.

This is the responsibility of the ruling parties as always to be fair and equitable to all citizens.