Penduduk di Kpg Sealine Mahu Kemudahan Asas dan Lot Tanah Tetap

Gambar menujukan YB Nizar tempat meter air yang dikongsi bersama penduduk kampung

MIRI – Baru-baru ini rombongan dari PAS Miri bersama YB ir Hj Nizar Jamaluddin mantan ketua menteri Perak dan juga merupakan ahli jawatan kuasa PAS Pusat melawat Kpg Sealine.

PAS Miri di ketuai oleh Jofri Jaraiee dan YB Ling dari DAP yang turut serta bersama berkunjung dan menemui penduduk di Kampung Sealine yang merupakan sebuah perkampungan yang majority penduduknya adalah Iban dan terdapat juga orang Melayu dan juga Cina tinggal disitu.

Kunjungan PAS dan Pakatan Rakyat telah disambut dengan baik oleh penduduk disitu. Dalam sesi soal-jawab dengan penduduk tersebut, mereka meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap janji-janji kerajaan yang pernah berjanji untuk membantu mereka menyelesaikan masalah tempat tinggal mereka sekarang.

Ada mangsa rumah kebakaran beberapa bulan yang lalu di Sealine terpaksa menyewa dan menumpang di rumah saudara mara mereka disitu disebabkan mereka dilarang untuk membina semula rumah mereka ditempat kebakaran yang lalu. Mereka berjanji untuk memberi lot tanah tempat tinggal kepada mereka yang sudah lama menetap di situ dan telah memberi surat kelulusan untuk mendapat lot tanah kepada penduduk di situ tetapi apabila mereka pergi ke pejabat Tanah dan Ukur Miri mereka diminta bayaran sebelum mereka diberi lot tanah tersebut.

Seorang ibu tunggal yang mengadu akan nasibnya kepada pihak PAS supaya dapat membantu beliau menyelesaikan masalah tanah lot yang beliau mohon sehingga kini belum dapat diselesaikan disebabkan katanya beliau terpaksa membayar lot tersebut sebelum dapat disahkan oleh Pejabat Tanah dan Ukur di Miri. Memandangkan beliau tidak mempunyai wang untuk membayar lot tersebut maka beliau merayu agar pihak yang berkenaan dapat selesaikan masalah tersebut dengan segera sebab beliau tidak mempunyai anak dan bekerja sendiri.
Diantara lain masalah penduduk di Kpg Sealine adalah pengkongsian meter air dan juga bekalan elektrik yang masih menggunakan generator. Kos belanja untuk mengisi minyak menggunakan generator boleh mencecah lebih daripada RM200 sebulan. Ini sudah tentu membebankan penduduk miskin di kampung tersebut.

Masalah pengkongsian meter air di kampung tersebut juga menyusahkan penduduk disebabkan ada kalanya air yang keluar dari paip air tersebut keluar terlalu sikit dimana mereka terpaksa mengangkut air dari paip besar untuk mendapatkan air bersih. Jalan masuk kampung tersebut juga agak sempit dan longkang pun tidak teratur dengan baik yang boleh menyebabkan banjir kilat.

Adalah sungguh malang bagi penduduk Kpg Sealine yang sepatutnya mendapat kemudahan asas tidak dilayan dengan sewajarnya sebagai rakyat Malaysia dan tinggal pula dalam kawasan Bandaraya Miri. Perkara semacam ini tidak sepatutnya berlaku dalam Bandaraya seperti Miri.

Penduduk disitu sudah tinggal lebih dari 30 tahun tetapi kehidupan mereka juga tidak ubah seperti 30 tahun yang lalu. Mereka mahu pihak kerajaan dapat memberi kemudahan asas dan juga memberi tempat tinggal tetap kepada mereka agar mereka tidak lagi hidup seperti menumpang di tanah sendiri.

Kita mendesak pihak yang berwajib mesti menunaikan janji mereka kepada rakyat dan beri segala kemudahan asas dan juga tempat tinggal yang tetap agar penduduk tersebut tidak terpinggir dari arus pembangunan.

PAS dan Pakatan Rakyat akan sentiasa turun padang dan membantu menyelesaikan masalah rakyat setakat kemampuan yang ada dan jika diberi kuasa sebagai pemerintah, Insya-Allah PAS dan Pakatan Rakyat akan melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya sebagaimana yang terkandung dalam buku Negara Berkebajikan dan akan memberi segala kemudahan asas dan juga status tempat tinggal tetap kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
People in Kpg Sealine Wants Basic Facilities and Permanent Land Lot
MIRI - Recently the PAS delegation from Miri with YB Haji ir Nizar Jamaluddin former chief minister of Perak and also a committee member of the PAS Central visit Kpg Sealine.

PAS Miri led by Jofri Jaraiee and YB Alan Ling from DAP had been with a visit and meet the people in Kampung Sealine, which is a village that the majority of its inhabitants are Iban and there are also the Malays and Chinese also live there.
PAS and Pakatan Rakyat visits have been welcomed well by the people there. In the question and answer session with the residents, they expressed their dissatisfaction against the government promises that had promised to help them solve problems where they live now.
Some victims of house fire a few months ago at the Sealine have to rent and stay in the house of their relatives there, because they are prohibited to rebuild their houses at the burning place ago.
They promised to give lots of residence to those who have been long living there and has given a letter of approval for a lot of land to the residents, but when they go to the Miri Land and Survey Office they are asked to pay before they are given lots of land.

A single mother who complained her fate to the PAS to help her solve the problem of land lots that she has requested until now has not been resolved because she said she had to pay for the lot before it can be confirmed by the Land and Survey Office in Miri. Since she does not have the money to pay for the lot so she appealed to the parties concerned to solve the problem immediately because she does not have children and self-employed.

Among other problems the people in Kpg Sealine is the sharing of water meters and electricity are still using generators. The cost of expenses for refuelling generator can reach more than RM200 per month. This would burden the poor people in the village.
The problem of sharing water meters in the village is also troublesome the population because there are times when the water drawn from the water pipe are too little where they have to carry water from the big pipe for clean water. The entrance of the village is also quite narrow and the drainage was not well organized that could cause flash floods.
It is very unfortunate for the people of the Kpg Sealine that should have basic facilities not treated appropriately as a Malaysian and also lives about in Miri City area. Things like this should not happen in a city like Miri.

The population have been living there for more than 30 years, but their lives are just like 30 years ago. They want the government to provide basic facilities and also provide permanent residence for them so that they are no longer live like the passengers in their own land.
We urge the authorities to accomplish their promises to the people and provide all basic facilities and permanent residence so that the people are not marginalized from the mainstream development.

PAS and Pakatan Rakyat will always go to the ground and help solve people's problems as whatever ability available and if given the power as the ruler, God willing, PAS and Pakatan Rakyat will carry out a appropriate responsibility as contained in the book of Benevolent State and will provide all basic facilities and permanent residence status to all people regardless of race, religion and political belief.