Hukum Allah Saja Yang Terbaik Untuk Semua
Kes pembunuhan kanak-kanak semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Pembunuhan kanak-kanak dianggap satu jenayah yang hina dan kejam dalam kebanyakan dunia. Mereka ini mudah terdedah dalam kes yang melibatkan penculikan dan pembunuhan.
Perlindungan kanak-kanak daripada penderaan dan kematian, mungkin sering melibatkan dan mengganggu struktur keluarga kanak-kanak terbabit. Ada yang sanggup membunuh mangsa dengan kejam tanpa ada perasaan perikemanusiaan.
Pihak pemerintah seharusnya bertindak dengan lebih tegas lagi keatas penjenayah yang kejam ini dengan melaksanakan hukuman yang benar-benar menakutkan para penjenayah atau mereka yang mempunyai keinginan untuk melakukan jenayah berat keatas kanak-kanak.
Kerajaan hendaklah menyemak semula undang-undang sivil yang ada sekarang, kerana ianya kurang berkesan membenteras jenayah kejam yang dilakukan keatas mangsa yang terlalu lemah dan tidak berdaya untuk melawan nafsu serakah pembunuh yang kejam tersebut. Kalau sekadar dipenjara seumur hidup, belum tentu ini akan memberi kesan dan pengajaran kepada orang ramai yang melakukan jenayah keatas kanak-kanak yang lemah dan tidak berdaya ini.
Berbagai usaha dan cara sudah dilakukan oleh pihak pemerintah untuk mencegah atau menghukum pembunuh zalim ini, namun perkara ini tetap juga berlaku, seolah-olah penjenayah sekarang berani mencabar perundangan yang sedia ada. Berbagai pandangan orang ramai untuk menghukum pesalah atau pembunuh kejam ini sudah dikemukakan, tetapi sehingga kini tiada suatu pun yang dapat diterima sebagai jalan penyelesaian.
Maka inilah masanya bagi pihak pemerintah kembali semula kepada perundangan syariah atau hukuman yang diturunkan Allah kepada setiap manusia agar perkara ini dapat dibendung atau menyekat kegiatan pembunuhan kejam ini dari berleluasan. Selain daripada itu didikan agama sejak dari kecil juga perlu dipertingkatkan..
Jangan tunggu sampai anak-anak kita jadi mangsa barulah kita mahu kembali kepada perundangan Islam. Semoga Allah melindungi kita semua dari perkara yang dasyat dan tidak diingini ini berlaku keatas keluarga kita..
Hanya dengan melaksanakan hukum Allah saja, manusia akan gerun dan takut untuk melakukan sesuatu perbuatan kejam walaupun memang benar ada yang akan terus melakukan dosa tetapi sekurang-kurangnya mereka tidak berani melakukan dosa besar tersebut secara bebas dan terang-terangan.
Kepada yang bukan Islam mereka tidak perlu takut dengan perundangan syariah kerana semua ini adalah untuk keselamatan dan kebaikan kita semua. Apabila manusia mendengar hukum Allah saja, mereka sudah merasa takut dan secara tidak langsung dapat mencegah perbuatan kejam seperti pembunuhan kanak-kanak kecil yang tidak berdosa ini terus berlaku seperti apa yang berlaku sekarang dan ini termasuk juga mereka yang membunuh bayi juga patut menerima hukuman yang sama seperti pembunuh kejam.
Hukum Hudud atau hukuman syariah adalah terbaik untuk menyelesaikan masalah jenayah berat seperti rogol, bunuh dan sesuai untuk semua manusia tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Kembalilah kepada syariah Islam demi kesejahteraan ummah.
Hanya Hukum Allah yang sesuai dan terbaik untuk semua. Allah yang mencipta segala mahluk di muka bumi ini, maka Allah yang maha mengetahui yang terbaik untuk menyelesaikan segala masalah manusia sejagat.


Jofri Jaraiee
PAS Miri,SARAWAK

English version
Only Law of God is the Best for All
The murders of children are becoming more common this lately. Murder of children is considered a crime of despicable and cruel in most of the world. They are easily exposed in the case involving kidnapping and murder.
Protection of children from abuse and death, may often involve and disrupting the structure of the children's families. Some are willing to kill the victim brutally without any sense of humanity.
The government should act with more firms on these vicious criminals by executing the sentence that really scare the criminals or those who have the desire to commit violent crimes on the children.
The Government shall revise the civil law which have now, because it is less effective combating violent crime committed on a victim who is too weak and helpless to fight the greed of the ruthless killer.
Various efforts and means have been carried out by the government to prevent or punish this evil killer, but it would still be there, as if the criminals are now daring to challenge the existing legislation. Several of public opinion to punish the offender or this cutthroat was presented, but so far nothing seems to be accepted as a solution.
So it's time for the government to return to sharia law or punishment which Allah has sent to human being, that this matter can be prevented or restrict the activities of this brutal murder from massive scale. Apart from this religious upbringing since childhood also needs to be improved.
Do not wait until our children become victims then we want to return to Islamic law. May Allah protect us all from this terrible and unfortunate thing happened to our family.
Only by implementing the law of God alone people will fear and afraid to do something cruel act, even though it's true that there will continue to commit sin, but at least they did not dare do such a great sin freely and openly.
To non-Muslims, they do not have to be afraid of sharia law as is for the safety and benefit of us all.
When people hear the law of God, they were feels scared and indirectly prevent cruel acts such as murder of small children who have no sinned like what is happening now and this includes those who kill babies also deserve the same punishment as cruel murderers.
Hudud law or shari'a law is the best to solve serious crimes such as rape, murder and suitable for all people regardless of race, religion and political belief. Return to Islamic law for the benefit of the community.
Only God's Law is suitable and the best for all. God created all creatures on this earth and then Allah Almighty knows best to solve all the problems of mankind.

Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief