Kemana Perginya Peruntukan Untuk Kampung Lusut?
MIRI: Kampung Lusut, dan Kampung Lusut Jaya 1, 2, 3, 4 dan 5 yang terletak berhampiran Taman Tunku, Lambir mempunyai penduduk berbilang kaum yang terdiri daripada orang Melayu dan juga Bumiputera tempatan.
Baru-baru PAS Miri telah melawat kawasan tersebut dan berjumpa dengan penduduk tempatan yang tinggal dalam kawasan tersebut. Mereka menyatakan masalah mereka yang sudah lama tidak diambil perhatian oleh pihak yang berwajib. Walaupun mereka datang tetapi sekadar melihat saja tanpa ada sebarang tindakan susulan yang diambil.
Antara masalah utama yang mereka hadapi adalah masalah jalanraya yang menghubungkan tempat kediaman mereka ke jalan besar ke Miri. Masalah jalanraya yang teruk menghubung antara Kampung Lusut dan Kampung Lusut Jaya 1, 2, 3, 4 dan 5 ke bandaraya Miri sudah lama berlarutan walaupun ada peruntukan.
Sejumlah RM17 juta ringgit telah diperuntukan untuk menaik taraf jalan kampung sepanjang 12km di Kampung Lusut sebagai sebahagian daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
Pada bulan Januari, 2011, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri, Lambir, Datuk Aidan Wing ada menyatakan peruntukan sebanyak RM20 juta diluluskan di bawah projek Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk menaik taraf dan menurap jalan sepanjang 20km yang sedia ada dengan jalan kerikil di dalam dan di sekitar kawasan Lusut.
Beliau berkata projek itu akan memberi manfaat kepada kira-kira 2,400 orang dari tujuh buah kampung dan akan dilaksanakan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).
Projek kosmetik tersebut hanya dijalankan selepas PRU DUN dan dijangka siap 6 Okt 2012. Sudah hampir 1 tahun projek jalanraya tersebut dilaksanakan, tetapi masih lagi belum sempurna dan teruk terutama sekali musim hujan.
Disamping itu bekalan projek paip air bersih dan longkang yang tidak sempurna masih lagi yang terbengkalai di tepi jalan kampong tersebut. Begitu juga dengan kemudahan padang permainan yang serba kekurangan (dhaif) untuk kemudahan anak-anak muda bermain di kampong tersebut pun masih belum dibina dengan sempurna.
Ramai penduduk di situ masih lagi tidak memiliki tanah lot tetap, dan rumah mereka telah disukat oleh jabatan tanah dan ukur tetapi status tanah masih belum dapat dimiliki sepenuhnya.
Ramai penduduk kampung bosan dengan janji jabatan tanah dan ukur dan juga janji-janji YB yang melawat kawasan mereka apabila tiba musim pilihanraya, tetapi selepas menang pilihanraya mereka masih lagi tidak dapat menunaikan janji mereka kepada penduduk di kampung tersebut.
Penduduk kampung tersebut sangat berharap agar pihak yang berkenaan dapat menunaikan janji mereka dengan memberi kemudahan asas kepada mereka dengan segera tanpa perlu janji pilihanraya umum yang akan datang, Janji Pilihanraya Umum Sarawak yang lalu pun masih lagi tergantung dan masih belum ditunaikan sepenuhnya dan ini pula janji baru untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke13.
Kemana perginya peruntukan yang berjuta-juta ringgit tersebut digunakan setelah sekian lama penduduk kampung menanti dengan penuh pengharapan? Kalau peruntukan tersebut digunakan dengan sebaik mungkin sudah pasti masalah jalanraya dan kemudahan asas penduduk di kampung dan di luar bandar sudah lama dapat diselesaikan.
Kita menyeru kepada pihak berkenaan agar dapat melaksanakan tugas mereka sebagai wakil rakyat dengan jujur, amanah dan adil tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik demi kebajikan rakyat 1 Malaysia.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Where are the provisions for the Kampung Lusut?
MIRI: Kampung Lusut and Kampung Lusut Jaya 1, 2, 3, 4 and 5 are located near Taman Tunku, Lambir has a multi-ethnic population of Malay and local Bumiputera.
PAS Miri recently visited the area and meet with local people living in the area. They expressed their problems, which have not been heeded by the authorities. Although they come for visit but they just looking at it without any further action taken.
Among the main problem they face is the problem of residential roads that connect them to the main road to Miri. Severe problems connecting road between the Kampung Lusut, and Kampung Lusut Jaya 1, 2, 3, 4 and 5 to Miri city has long persist although there are provisions.
A total of RM17 million ringgits have been allocated to upgrade 12 km of village roads in Kampung Lusut as part of the National Key Result Areas (NKRA).
In January, 2011, Lambir former State Assemblyman, Datuk Aidan Wing said an allocation of RM20 million project approved under the National Key Result Areas (NKRA) for the upgrading and paving of the existing 20km of gravel roads inside and in the vicinity of Lusut.
He said the project will benefit about 2,400 people from seven villages and will be implemented by the Public Works Department (PWD).
Cosmetic project is only carried out after the state assembly election and is expected to be completed October 6, 2012. It's been almost a year the road project was carried out, but still not perfect and worse especially in the rainy season.
Besides that supply of clean water pipeline and drainage is not perfect is still abandoned by the roadside of the village. Similarly, the playground facilities deprived (weak) for the convenience of young children playing in the village was still not built properly.
Many residents still did not have permanent lots of land, and their houses was measured by land and survey department, but the status of land yet to be fully owned. Many residents fed up with promises of land and survey department and also the promises of YB, who visited them when come the election season, but after winning the elections they were still not able to fulfill their promises to the people in the village.
The villagers are hoping that relevant parties can fulfill their promises to provide basic facilities to them immediately without having to promises for the next general election. The Last Sarawak election promise was still hanging, and still not met fully, and this is a new promise to face the 13th General Election.
Where it goes the provision of millions of ringgits to be used after so long the villagers look forward with a full of hope? If the provisions are used as effectively as possible of course roads and basic problems of the people in villages and rural areas have long been resolved.
We call upon the relevant parties to perform their duties as representatives of the people with honest, trustworthy and fairly regardless of race, religion and political belief for the welfare of the people of 1 Malaysia.