Masyarakat Peribumi Dipermainkan Oleh Mereka Yang Menyalahguna Kuasa
Di Sarawak, Dayak merupakan kumpulan puak yang dominan yang tinggal di rumah panjang. Terdapat dua kumpulan utama iaitu Iban (Dayak Laut) dan Bidayuh (Dayak Darat). Kebanyakan kaum Iban tinggal berkampung di rumah panjang yang kebiasaanya terletak di tebingan sungai dan di tepi jalan raya ini adalah bagi mempermudahkan aktiviti kerja, berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain.

Rumah panjang merupakan tempat tinggal atau pusat kehidupan bermasyarakat di Sarawak. Terdapat lebih 4,500 rumah panjang di Sarawak. Rumah panjang ini yang lazimnya sepanjang 300 kaki panjang, biasanya dibina atas bukit atau di pinggiran sungai. Ruang bawah rumah panjang ini biasanya digunakan untuk memelihara binatang seperti ayam,babi dan lain-lain ternakan tetapi rumah panjang yang agak moden mirip kepada rumah teres dimana ternakan mereka diasingkan dari rumah panjang tersebut.

Walaupun pihak pemerintah cuba memberi gambaran yang rumah panjang sekarang ini sudah tidak seperti zaman dulu tetapi masalah utamanya yang dihadapi oleh penduduk rumah panjang di pendalaman Sarawak adalah insfrastruktur dan juga jalan masuk ke rumah panjang yang agak sukar dan teruk sehingga kini.

Memang terdapat juga jalan raya ke rumah panjang agak baik tetapi kebanyakan rumah panjang tersebut, berada di pinggir bandar atau di tepi jalan lebuh raya. Rumah panjang yang berada di pendalaman Sarawak memang masih banyak lagi ketinggalan dari segi kemudahan asas, insfrastruktur dan jalanraya yang baik. Bukan saja masalah jalanraya, tetapi sekarang ini isu utama mereka ialah kebanyakan tanah tempat tinggal mereka di rumah panjang ini masih lagi di atas tanah kerajaan walaupun ada usaha pihak kerajaan hendak memberi status tanah Hak Adat Orang Asal atau NCR (native customary right) land title.

Isu tanah orang asal yang diceroboh oleh syarikat-syarikat pembalakan, peladangan dan sebagainya menyebabkan tanah orang asal di Sarawak semakin terhakis, walaupun ini cuba dinafikan oleh pihak pemerintah yang kononnya untuk tanah tersebut digunakan untuk pembangunan luar bandar tetapi hakikatnya masih ramai lagi penduduk di luar bandar hidup dalam taraf kemiskinan.

Adakah pihak pemerintah benar-benar perihatin dengan penduduk asal di pendalaman atau hanya mementingkan kroni-kroni yang banyak mengaut keuntungan hasil dari pembalakan, peladangan dan sebagainya? Adakah peruntukan yang berbillion-billion ringgit yang sering kita dengar untuk kemudahan asas di luar bandar benar-benar memberi menafaat kepada rakyat atau kroni-kroni pihak pemerintah saja?

Perkara inilah yang sering menjadi persoalan rakyat kerana mereka tidak melihat sebarang perubahan yang drastik setelah berpuluh-puluh tahun pihak pemerintah berjanji untuk meningkat taraf hidup di luar bandar. Memang kita tidak nafikan ada sedikit perubahan tetapi hanya ditempat-tempat tertentu saja, sedangkan masih banyak lagi kawasan di luar bandar dan pendalaman Sarawak yang memerlukan peruntukan tersebut agar dapat dilaksanakan bukan dengan janji yang sama setiap kali ada pilihanraya.

Berapa lama rakyat harus menunggu peruntukan tersebut dapat dilaksanakan di kawasan mereka, adakah mereka hanya mendapat sedikit habuan waktu pilihanraya dan selepas itu mereka terpaksa menunggu lagi?

Kalau pihak pemerintah perihatin dengan masalah rakyat di luar bandar sepatutnya perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah kemudahan asas, insfrastuktur dan jalan perhubungan yang baik agar penduduk di luar bandar dapat meningkatkan ekonomi mereka dengan menjual hasil tanaman serta produk mereka ke bandar-bandar yang berdekatan.

Sepatutnya pihak pemerintah memberi tumpuan dengan menangani masalah tersebut bukannya menyalahkan pihak pembangkang atau Pakatan kerana semua masalah yang dikemukakan oleh pihak pembangkan adalah masalah rakyat yang perlu diberi perhatian oleh pihak pemerintah sekarang.

Mengapa pihak pemerintah perlu takut dengan Pakatan Rakyat sekiranya mereka sudah melaksanakan tugas mereka dengan jujur, amanah dan telus kepada rakyat.

Sekarang tiba masanya untuk masyarakat peribumi Sarawak bersedia untuk berubah nasib mereka ke arah yang lebih baik tanpa perlu terus bergantung dengan pemerintah yang ada sekarang sebab mereka yang memerintah sekarang hanya mengambil kesempatan atas kelemahan dan kedaifan rakyat tempatan yang masih taat dan patuh pada mereka yang mempunyai kepentingan.

Mereka seolah-olah sengaja membiarkan masyarakat di pendalaman terus ketinggalan dari arus pembangunan sebab mereka tidak mahu dengan memberi kemudahan asas dan jalanraya yang baik kepada masyarakat luar bandar dan pendalaman kerana ini akan menyukarkan hasrat mereka yang mempunyai kepentingan untuk menguasai tanah dan ekonomi di kawasan luar bandar yang banyak mendatangkan hasil dan keuntungan kepada mereka yang mempunyai kepentingan.

Apabila masyarakat luar bandar sudah maju dan tahu menilai baik buruknya sesuatu pemerintahan, maka ini sudah tentu menyukarkan mereka yang menyalahguna kuasa mengugut masyarakat yang terpelajar dan bermaklumat tersebut dengan ancaman tiada pembangunan ditempat mereka.

Lihatlah negara yang sudah maju, pembangunan bukan isu utama yang dibincangkan dalam pemilihan pimpinan negara tetapi pemimpin yang berakhlak baik dan mempunyai integriti yang akan dinilai oleh rakyat untuk menjadi pemerintah. Sekiranya pemimpin tersebut melakukan rasuah dan penyelewengan, rakyat akan menumbangkan mereka atau mereka sendiri akan meletak jawatan.

Kalau pihak pemerintah dapat melaksanakan tugas dan memberi perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat maka tiada sebab untuk rakyat menukar kerajaan yang ada sekarang. Oleh sebab rakyat menghadapi tekanan hidup yang semakin mendesak dan juga taraf kehidupan yang sukar disebabkan pembangunan yang tidak seimbang maka disitulah punca rakyat keluar membuat bantahan.

Maka rakyatlah yang berhak untuk mengekal atau menukar mana-mana pemerintah yang difikir sesuai dengan aspirasi rakyat dalam pilihanraya umum akan datang. Jangan sekat hak dan tanggungjawab rakyat untuk memilih kerajaan yang baru mengikut kehendak masing-masing.

Jangan ingat kerajaan yang ada sekarang boleh kekal selamanya kerana semakin sehari manusia boleh berfikir yang terbaik untuk mereka dan generasi akan datang. Setiap yang bermula akan berakhir dan tiada satu pun kerajaan dalam dunia ini akan kekal selamanya kecuali kerajaan Allah, Tuhan Pencipta Alam.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Indigenous communities manipulated by those who Misused Power
In Sarawak, the Dayak tribe is the dominant group who live in longhouses. There are two main groups, namely Iban (Sea Dayak) and Bidayuh (Land Dayak). Most of the Iban people live its sights firmly in the longhouse usually located at the riverside and on the road side is to facilitate the work activities, liaise and communicate with each other.

Longhouse is home or community living center in the state. There are more than 4,500 longhouses in Sarawak. This longhouse is typically over 300 feet long, usually built on hills or at the edge of the river. Space under the longhouse is usually used to raise animals like chickens, pigs and other livestock, but somewhat a modern longhouse similar to the terraced house where their cattle were are separated from the longhouse.

Although the government tried to give the impression that the longhouse now are not like old days but the main problem faced by the people of the longhouse in the interior Sarawak is infrastructure and access roads to longhouses rather difficult and worse until now.

Well there are longhouses the entrance road is quite good but most of the longhouse are located in the suburbs or on the highway roadside. There are still a lot of longhouses in Sarawak's interior left behind in basic facilities, infrastructure and good roads.

Not only road problem but now their main issue is that most of the land where they longhouses stay is still on government land despite government efforts to give the status of native customary rights of indigenous peoples or NCR (native Customary right) land title.

The issue of indigenous land invaded by timber companies, plantation, etc., cause the land of indigenous peoples in Sarawak are slowly being eroded, although these attempts were denied by the government, which is supposedly used for rural development but the fact is there are still many rural people live in poverty.

Does the government really concerned with the natives in the interior or only concerned with cronies that earn a lot of profit as a result of logging, farming, etc.? Are the provisions of the billions of ringgits that often we hear for the basic facilities in rural areas really benefit the people or the cronies of the ruling party alone?

This is what has always been a question of the people because they do not see any drastic changes after many years the government promised to improve living standards in rural areas. Of course we do not deny there are some changes, but only in certain areas, whereas there are still many areas in rural and remote areas in Sarawak which requires the provision to be implemented but not to promise the same thing every time there are elections.

How long do people have to wait for such provision can be implemented in their area, do they only get some goodies during elections and after that they had to wait again?

Now it is time for the Sarawak natives willing to change their fate towards a better without having to rely on the existing government of the day because they now only take advantage of the weakness and poverty of local people who are loyal and obedient to those who have an interest.

They seem to deliberately let the community in the interior continue to lag behind the mainstream development because they do not want to provide basic facilities and good roads to rural communities and rural areas as this will complicate their desire to have an interest to acquire the land and the economy in rural areas which brings revenue and profit to those who has an interest.

When rural communities have developed and know to evaluate the pros and cons of the governance then it is certainly difficult for them to abuse of power threatens the educated and informative society with the threat, there is no development in their place.

Look at those of developed countries, development is not the main issue discussed in the selection of national leaders, but leaders of good character and integrity who will be judged by the people for the government. If leaders commit corruption and malpractices, the people will overthrow them or they themselves will step down.

If the government concerned with the problems of rural people should be the main thing of concern is the basic amenities, as infrastructure and good roads in rural areas so that the people can improve their economies by selling their crops and products to the nearby cities.

The government should focus to address these problems rather blaming the opposition or the coalition because all of the problems presented by the People’s Alliance are the problem of people who need to be addressed by the present government.

Why the government should be afraid of the People's Alliance if they are carrying out their duties with honesty, trust and transparency to the people.

If the government can perform the task and give the best service to the people there is no reason for people to change the current government. Since the people face an increasingly demanding pressures of life and standard of living is difficult due to the unbalanced development, then that is where the cause of the people out to protest.

So is the person who has the right to retain or change any government that is thought appropriate to the aspirations of the people in the next general election. Do not restrict the rights and obligations of citizens to elect a new government in accordance with the requirements of their respective.

Do not think the current government can last long as a day more people can think the best for them and the future generations. Everything which is started will end and none of the government in this world wills last forever except the kingdom of God the Creator.