Berikan Hak Kerakyatan Kepada Penduduk Asal Sarawak
Baru-baru ini rombongan PAS, PKR dan DAP bersama-sama dengan penduduk asal Sarawak telah pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di Miri menuntut agar mereka diberi taraf kerakyatan yang sah sebagai warganegara Malaysia.

Rombongan PAS diwakili oleh Robby Tandang Ketua Pemuda PAS Sibuti, bersama dengan Dr Teo dari PKR dan YB Alan Ling dari DAP. Mereka telah berjumpa dengan pegawai JPN Miri ingin tahu masalah sebenar yang dihadapi oleh pribumi yang tidak boleh mempunyai kad pengenalan / MyKad. Menurut para pegawai tersebut semua keputusan bergantung dengan Kementerian Dalam Negeri, kerana mereka yang berkuasa untuk menerima atau menolak sesuatu permohonan.

Sebelum ini kami juga menerima banyak aduan dari penduduk asal di kawasan parlimen Sibuti yang mereka tidak memiliki kad pengenalan dan juga tidak memiliki surat beranak. Mereka sudah banyak kali mengadu masalah ini kepada pihak JPN di Miri tetapi sehingga kini tiada jawaban yang diberi mengapa mereka masih belum lagi dapat memiliki Mykad. Mereka juga kesal dengan sikap pihak JPN yang tidak mengiktiraf mereka sebagai warganegara Malaysia sedangkan mereka adalah penduduk asal bukannya pendatang asing.

Menurut mereka pemohonan ditolak dengan alasan mereka tidak memiliki dokumen yang lengkap serta tiada surat beranak walaupun ada diantara mereka ini sudah mendapat pengesahan dari Tuai Rumah yang mereka adalah penduduk asal di kawasan tempat mereka tinggal.

Disebabkan mereka tidak mempunyai kad pengenalan, mereka terus terpinggir dan nasib mereka lebih teruk dari pendatang tanpa izin. Mereka tidak mendapat bantuan kebajikan, BR1M dan bantuan persekolahan. Anak-anak mereka tidak dapat bersekolah dan melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat universiti akibat tiada kad pengenalan.

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) adalah sebuah Jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri. Ia bertanggungjawab dalam urusan mendaftar setiap individu seperti maklumat kelahiran, kematian, pengangkatan, perkahwinan dan perceraian. Di samping itu JPN juga bertanggungjawab dalam menentukan taraf kewarganegaraan dan seterusnya mengeluarkan dokumen identiti individu dalam bentuk kad pengenalan kepada mereka yang layak.
Sepatutnya JPN yang bertanggungjawab dalam urusan pendaftaran orang awam, turun padang berjumpa dengan rakyat tempatan yang masih belum memiliki kad pengenalan dan surat beranak terutama sekali penduduk tempatan yang tinggal jauh di pedalaman.

Ada beberapa sebab kenapa ramai penduduk asal Sarawak terlalu sukar untuk mendaftar dan memiliki surat beranak kerana faktor jalan penghubungan sukar ditembusi serta kos pengangkutan yang mahal terutama sekali yang tinggal jauh di pedalaman. Setelah sekian lama mereka menanti, mereka berharap pemohonan mereka untuk memiliki kad pengenalan mendapat pertimbangan yang sewajarnya dari pihak kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri demi masa depan mereka dan anak cucu mereka.

Kami mengesa agar pihak Kementerian Dalam Negeri yang berkuasa dalam memberi dan  mengeluarkan dokumen identiti individu dalam bentuk kad pengenalan kepada penduduk asal Sarawak. Jangan biarkan penduduk asal Sarawak hak mereka diceroboh dan terus terpinggir dari arus pembangunan kerana mereka adalah penduduk asal yang sepatutnya diberi hak sebagai warganegara yang sah bukannya pendatang asing.

Kita mengesa agar pihak kerajaan jangan pilih bulu dalam mengatasi masalah rakyat ini.  Kita harap perkara ini dapat diselesaikan dengan segera dan kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Give the Citizenship Rights to the Origin inhabitants of Sarawak
Recently entourage of PAS, PKR and DAP together with the natives of Sarawak went to the National Registration Department (NRD) in Miri demanded that they be given legal status of citizenship as a citizen of Malaysia.

PAS delegation represented by Robby Tandang Sibuti PAS Youth chief, along with Dr Teo from PKR and DAP YB Alan Ling. They met with the Miri NRD officers want to know the real problems faced by indigenous that cannot have an identity card / MyKad. According to the officers all rely decision with the Ministry of Home Affairs, because those in power to accept or reject an application.

Previously we have also received many complaints from the original population of Sibuti parliamentary area that they do not have identity cards and also does not have a birth certificate.  They had many times complained about this problem to the NRD in Miri but until now no answer given why they have yet to have a MyKad.

They also expressed disappointment with the attitude of the NRD does not recognize them as citizens of Malaysia whereas they are the original inhabitants instead of immigrants.

According to them the application rejected with reason that they do not have a completed document and without a birth certificate even though some of them had received confirmation from the Tuai Rumah (Longhouse chief) that they are the original inhabitants of the area where they lived.

Because they do not have identity cards, they continue to be marginalized and their fate is worse than illegal immigrants. They do not get a welfare assistance, BR1M and school aid. Their children cannot go to school and further studies up to university level due to no identification cards.

National Registration Department (NRD) is a department under the Ministry of Home Affairs. It is responsible for managing the registers of individuals’ information such as birth, death, adoption, marriage and divorce. In addition NRD also responsible in determining citizenship status and thus produce identity documents in the form of individual identification cards to those who qualify.

Supposed NRD is responsible for the registration of the public, down to the ground to meet local people who still do not have identity cards and birth certificates, especially the locals who live far inland.

There are several reasons why many of the original inhabitants of Sarawak too difficult to register and have a birth certificate because of the factor of connecting road is difficult to penetrate and expensive transportation costs, especially those who live in remote areas. After a long time they waited, they hope their application for an identity card to get due consideration from the government and the Home Ministry for their own future, their children and grandchildren.

We urge that the Home Ministry authorized in giving and issue individual identity documents in the form of identity cards to the natives of Sarawak. Do not let the natives of Sarawak their rights encroached upon and continue to be marginalized from the mainstream of development because they are the origin inhabitants who should be given the legal rights of citizens instead of immigrants.

We urge that the government is not favoritism in overcoming the problems of this people. We hope that this matter can be resolved quickly and the cooperation with the relevant authorities is very much appreciated.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief