Gunakan CCTV Untuk Memantau Pemilih Pilihan Raya Umum ke13

Sebelum Pilihan Raya Umum ke13 (PRU13) diadakan nanti, kita ingin sarankan kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar CCTV di pasang pada setiap pintu masuk pusat pengundian untuk merakam wajah pengundi yang meragukan, pengundi hantu atau penipuan serta banyak lagi masalah boleh disemak semula jika berlaku pertikaian selepas pengundian dijalankan.

Sekiranya terdapat sebarang keraguan status pengundi boleh disekat dari terus mengundi atau data mereka akan diambil sebagai bahan bukti dengan mudah sebab setiap pengerakan mereka yang mencurigakan boleh dikawal dan dirakam dengan adanya CCTV.

Dengan adanya CCTV dipasang di tempat yang stratigik, pihak SPR boleh memantau dengan selesa di tempat pembuangan undi yang ramai pengundi pada PRU13 nanti untuk mengelak sebarang perkara yang mencurigakan. Peti-peti undi hendaklah disimpan di tempat yang selamat dibawah kawalan CCTV dan sebarang perkara yang meragukan akan diperiksa semula melalui rakaman CCTV.

Setiap pengiraan undi di kawasan pengundian hendaklah dirakam dengan menggunakan CCTV supaya ianya lebih terkawal dari sebarang unsur-unsur penipuan semasa pengiraan.

Semoga pandangan ini mendapat perhatian yang sewajarnya dari pihak SPR untuk menyakinkan semua pihak yang proses pengundian di negara ini lebih teratur dan dikawal dengan ketat untuk mengelak sebarang penipuan dari mana-mana pihak yang bertanding.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Use CCTV to Monitor the 13th General Election Voters

Before the 13th General Election (GE13) held later, we want to recommend to the Election Commission (EC) that CCTV is installed at each entrance of the polling station to record the face of dubious voters, bribery or fraud, and many other problems can be revised in case of a dispute after the poll.

If there is any doubt of voters may be blocked from further voting or their data will be taken easily as evidence  because every movement of their suspiciously can be controlled and recorded with the CCTV.



By having CCTV installed at the strategic points, the EC can monitor comfortably at the polling station that have many voters at the 13th General Elections later to avoid anything suspiciously.  Ballot boxes shall be kept in a safe place under the control of CCTV and any suspicious events will be re-examined through CCTV footage.

Each counting of votes in the constituencies be recorded using CCTV so it is more manageable than any element of fraud in the calculation.

Hopefully, this view gets due attention from the EC to convince everyone that the voting process in this country is orderly and strictly controlled to prevent cheating of any party contesting.

Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief