2016 adalah tahun berbagai cabaran bagi semua


Tahun baru 2016 merupakan tahun yang penuh dengan cabaran dan dugaan. Dengan keadaan ekonomi negara dan juga ekonomi dunia yang semakin tidak menentu merupakan suatu cabaran untuk semua.
Dengan kos kehidupan yang semakin meningkat dan juga keadaan politik negara yang  tidak beberapa stabil dimana berbagai isu-isu semasa dengan berbagai skandal yang masih menjadi misteri yang masih belum terungkai.

Sarawak akan menghadapi Pilihan Raya umum yang ke11 yang dijangka pada suku tahun yang pertama pada tahun 2016. PAS Sarawak juga telah bersedia menghadapi bukan saja Pilihan Raya tetapi apa juga cabaran kehidupan yang akan dihadapi oleh semua golongan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman
politik.

Dengan harga pasaran minyak dunia yang semakin tidak menentu dan hasil petroleum negara tidak mendatangkan banyak hasil menyebabkan keadaan ekonomi negara semakin merundum. Harga barang keperluan semakin meningkat dengan adanya GST telah membebankan kehidupan harian rakyat.

Kerajaan perlu perihatin dengan masalah dan keadaan yang pasti akan membebankan kehidupan rakyat dengan berusaha mengurangkan kos bebanan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat terutama golongan yang berpendapatan kurang atau sederhana.

Contohnya walaupun tarif elektrik di Sarawak diturunkan tetapi dengan adanya GST harga elektrik masih lagi membebankan kerana harganya masih tidak rendah seperti yang didakwakan. Dan banyak lagi keperluan asas rakyat yang masih belum ditunaikan dan diberikan kepada rakyat yang memerlukan walaupun diumumkan dalam media berjuta-juta ringgit peruntukan disediakan untuk rakyat tetapi hakikatnya masih ramai rakyat yang memerlukan keperluan asas masih hidup seperti dulu tiada banyak perubahan.

Kita harap tahun baru 2016 ini banyak janji kerajaan dan peruntukan bajet untuk rakyat yang lalu dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, mereka perlu ambil perhatian masalah rakyat ini dengan bersikap adil untuk semua.

Selamat menyambut tahun baru 2016 semoga rakyat dapat menikmati kehidupan yang baik dan melihat perubahan yang terbaik untuk semua dengan kerajaan baru yang adil untuk semua.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak

English version

2016 was a year of challenges for all

The New Year 2016 is a year full of challenges and trials. With the economic situation of the country as well as global economic uncertainty is a challenge for all. With the rising cost of living and also the country's political situation is not stable where many of the current issues with the various scandals that are still a mystery still unsolved.

Sarawak will face the 11th general election which is expected in the first quarter of 2016. Sarawak PAS has also been prepared not only elections but whatever life challenges that will be faced by all levels regardless of race, religion and political affiliation.
With the increasingly volatile of world oil market prices and the result of the national petroleum do not bring in much revenue resulting economic situation of the country is getting weakens. Rising prices of essential goods in the presence of GST had been inflicted daily life of citizens.

The government must be sensitive with the problems and the situation that are sure to burden the lives of people by trying to reduce the cost burden to be borne by the people, especially the low-income or moderate.

For example, although electricity tariffs lowered in Sarawak but with the GST electricity prices are still a burden because the price is still not low as it claims. And many more people's basic needs are still not fulfilled and given to people in need although published in the media millions of ringgit allocation provided for the people but in reality there are still many people in need of basic necessities still living as it used to nothing much has changed.

We hope this New Year of 2016 many government promises and the budget allocation for the citizens before can be implemented as quickly as possible irrespective of race, religion and political affiliation. As a responsible government, they should take note of the problems of the people by being fair to all.

Happy New Year 2016 Hopefully people can enjoy the good life and see the changes of the best to all with a new government that is fair to all.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
Sarawak PAS Commissioner cum Miri PAS Chief