Umat Islam tidak memboikot produk bukan Islam tetapi beli produk Muslim terlebih dulu

Image result for gambar buy muslim products first

Dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa PAS yang berkempen untuk memboikot barangan bukan Islam adalah tidak tepat kerana Islam itu sendiri adalah lebih prihatin tentang kebersihan dan mengenai persoalan Haram dan Halal sesuatu produk.

Bagi PAS kempen "Beli Produk Muslim Dulu" adalah tindakan inklusif dan kompetitif dalam konteks perniagaan dan harus dilihat secara positif bukan sebagai negatif.

Hasil kajian keputusan menunjukkan bahawa harga barangan keperluan telah menurun dan ini secara tidak langsung memberi manfaat kepada pengguna dalam memilih barang keperluan mereka di pasaran.

Pada masa lalu, harga barang keperluan sukar dikurangkan maka dengan kempen ini akan membantu pengguna memilih barang yang mereka perlukan dengan harga yang kompetitif.

Hari ini, harga yang kompetitif di pasaran akan memberi kesan positif kepada ekonomi negara dan sebagai pengguna tanpa mengira bangsa dan agama akan mendapat manfaat daripada kempen ini. Mereka bebas memilih apa yang mereka perlukan dan tentunya umat Islam lebih suka barangan halal dan bersih dari unsur-unsur syubhah.

Yang bertentangan dengan halal adalah haram / tidak halal yang bermaksud terlarang dan dilarang. Mana-mana makanan atau minuman yang terletak di dalam kawasan kelabu dan tidak jelas di bawah kategori Halal atau bukan Halal diklasifikasikan sebagai 'Syubhah', yang secara alternatifnya dipanggil dipersoalkan atau diragui. Dalam kategori ini, sehingga status menjadi jelas, umat Islam harus mengelak daripada memakan makanan atau minuman syubhah

Maka tidak salah bahawa kempen ini memberi kesedaran dan pilihan bagi umat Islam untuk memilih barangan mereka sendiri dan secara tidak langsung boleh membantu meningkatkan ekonomi dan menyediakan peluang pekerjaan kepada belia yang ingin berniaga.

Bagi mereka yang mendakwa kepentingan mereka dipertaruhkan, mereka juga harus berfikir secara global tidak dalam erti kata sempit kerana pengguna juga berhak untuk memilih barangan mereka sendiri tanpa dibebani oleh kos barangan yang tinggi dan tidak memberi manfaat kepada pengguna.

Sebenarnya tiada usul perkauman dalam hal ini kerana pengguna tanpa mengira bangsa dan agama akan dapat memanfaatkan hasil kempen ini dengan harga barang keperluan diturunkan secara mendadak. Mungkin yang terjejas adalah pengeluar produk tertentu saja,


Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak

English version

Muslims do not boycott non-Muslim products but buy Muslim products first

The allegations by certain quarters claiming that PAS is campaigning to boycott non-Muslim goods is inaccurate because Islam itself is more concerned about the cleanliness and on the question of Haram and Halal of a product.

For PAS campaign "Buy Products Muslims First" is inclusive and competitive in a business context and should be viewed positively rather than negatively.

The results show that the prices of essential goods have dropped and this has indirectly benefited consumers in choosing their essential goods in the market.

In the past, prices of essential goods were difficult to be decreased than with this campaign will help consumers choose the goods they need at competitive prices.

Today, competitive prices in the market will positively impact the country's economy and as consumers regardless of race and religion will benefit from this campaign. They are free to choose what they need and of course, Muslims prefer halal and clean items from the elements of syabhah.

The opposite of halal is haram/non-halal which means forbidden and prohibited. Any food or drink which lies within the grey area and does not fall clearly under the Halal or non-Halal category is classified as 'Syubhah', alternatively called questionable or dubious. In this category, until the status becomes clear, Muslims should avoid consuming syubhah food or drinks.

It is not wrong that this campaign provides awareness and choice for Muslims to choose their own goods and indirectly can help boost the economy and provide employment opportunities for youths who want to venture into business.

To those who claim that their interests are at stake, they must also think globally not in a narrow sense because consumers also have the right to choose their own goods without being burdened by the high cost of goods and do not benefit the user.

There is actually no racial proposition in this regard as consumers regardless of race and religion will be able to capitalize on the results of this campaign with the demand for essential goods lowered dramatically. Perhaps affected are manufacturers of certain products.