Tolong bantu membina semula rumah yang musnah 


Pada 1 Ogos 2019, sebuah rumah di Jalan 1D Piasau Utara, Miri terbakar menyebabkan satu keluarga kehilangan rumah dan barang berharga serta dokumen penting. Dalam kejadian itu terdapat tiga buah kereta yang terletak di kawasan rumah juga terbakar dalam api. Kejadian itu berlaku kira-kira jam 4.00 petang, di mana penghuni rumah itu masih bekerja hanya anak saudaranya yang tinggal pada masa itu.

Menurut Azmi bin Seman, yang tinggal di rumah itu, beliau memberitahu kami bahawa dia masih bekerja pada masa itu dan dia mengetahui kejadian itu dari anak saudaranya.

Punca api adalah dari litar pintas dari tingkat atas ke bilik tidur. Pada masa kejadian, hanya anak saudaranya yang tinggal di tingkat bawah melihat api di tingkat atas ketika dia menonton TV.

Untuk sementara waktu, dia dan keluarganya tinggal di Balai raya di Piasau Utara. Beliau merayu kepada kami dan orang ramai untuk membantunya dan keluarganya membeli bahan binaan untuk membina sebuah rumah baru sebagai ganti rumah mereka yang musnah.

Selama lebih dari 3 minggu dia dan keluarganya telah tinggal di Balai raya dan dia berharap kerajaan dan pihak berkuasa yang berkaitan dapat membantunya membina semula rumah mereka yang musnah itu dengan segera.

Kami menggesa pihak kerajaan untuk membantu beliau membina sebuah rumah baru dengan segera kerana beliau dan keluarganya tidak selesa tinggal lebih lama di Balai raya.

Marilah kita bantu dia dengan apa sahaja yang termampu dan kami berharap isu ini dapat diselesaikan dengan segera untuk meringankan beban beliau serta keluarganya. Kerjasama dengan semua pihak yang berkaitan untuk membantu beliau sangat dihargai.


Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak

English version

Please help rebuild the destroyed house

On August 1, 2019, a house in Jalan 1D Piasau Utara, Miri caught by fire causing a family to lose their home and valuables and important documents. In the incident, there are three cars located in the house area also burned in the fire. The incident happened around 4:00 pm, where the occupant of the house was still working only his nephew stay at that time.

According to Azmi bin Seman, who lived in that house, he told us that he was still working at the time and that he was aware of the incident from his nephew.

The cause of the fire is from a short circuit from the bedroom upstairs. At the time of the incident, only his nephew who lived downstairs noticed the fire upstairs as he watched TV.

For the time being, he and his family are staying at the Community Hall at Piasau Utara. He appealed to us and the public to help him and his family buys building materials to build a new house in place of their destroyed home.

For more than 3 weeks he and his family have been living in the Community Hall and he hopes the government and the relevant authorities can help him rebuild their destroyed home immediately.

We urge the government to help him build a new house immediately as he and his family are not comfortable staying longer in the Community Hall.

Let us help him with whatever we can, and we hope that this issue can be resolved as soon as possible to ease the burden on him and his family. Cooperation with all relevant parties to help him is greatly appreciated.