Kesukaran mendapatkan bekalan bawang merah

Image result for bawang merahPeningkatan mendadak harga bawang merah telah memaksa pengguna di negara ini membeli bahan ramuan masakan dengan harga yang tidak terkawal. Ini kerana bawang merah dan bawang putih adalah termasuk bawang besar adalah bahan penting dalam masakan Malaysia.

Mengapa isu harga bawang merah meningkat begitu tiba-tiba? Ia dikaitkan dengan proses import dan permintaan yang tinggi dan bekalan yang rendah. Kesukaran mendapatkan bekalan bawang merah di negara ini, menyebabkan harga berlipat ganda dan perlu ditangani segera.

Orang ramai terus mengadu terhadap kenaikan mendadak harga bawang merah India sejak beberapa minggu lalu, memandangkan bekalan telah berkurangan.

Pemborong dan peruncit tidak mempunyai pilihan dan perlu menaikkan harga, kerana mereka juga perlu membeli bekalan dengan harga yang tinggi.

Peningkatan harga bawang di negara ini disebabkan kekurangan bekalan menyebabkan segelintir peruncit menaikkan harga bawang India mencecah sehingga RM30 dan menjual RM10 tetapi dalam bentuk pek.

Sebelum ini, pengguna di beberapa negeri mengadu bahawa purata harga bawang India sebanyak RM4 sekilogram kini RM16 sekilogram.

Kami menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) untuk terus memantau kenaikan harga yang tidak munasabah ini supaya peniaga tidak akan menaikkan harga bawang tanpa kawalan.

Kami juga mengesyorkan bahan-bahan seperti bawang India dan bahan-bahan yang diimport ke dalam masakan Malaysia yang boleh ditanam di negara ini terutamanya di Sarawak kerana Sarawak mempunyai kawasan tanah yang besar dan, jika sesuai, memberi manfaat kepada rakyat Sarawak dan negeri-negeri lain terus bergantung kepada negara-negara asing sekiranya kekurangan bahan tersebut.

Kami berharap isu ini dapat diselesaikan dengan segera dan ia akan mendapat perhatian pihak berkuasa supaya pengguna tidak terbeban dengan masalah ini berterusan.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak

English version

Difficulty in getting a supply of shallots

The sharp rise in prices of shallots has forced consumers in the country to buy culinary ingredients at uncontrolled prices. This is because shallots and garlic are included big onions and are an important ingredient in Malaysian cuisine.

Why is the issue of shallots price rising so suddenly? It is associated with high import and demand processes and low supply. Difficulty in getting a supply of shallots in the country, causing prices to double and need to be addressed immediately.

People have been complaining about the sharp increase in Indian onion prices over the past few weeks, as the supply has decreased.

Wholesalers and retailers have no choice and have to raise prices, as they also have to buy supplies at high prices.

The increase in onion prices in the country due to lack of supply led some retailers to raise Indian onion prices by up to RM30 and sell RM10 but in pack form.

Previously, consumers in some states complained that India's average onion price of RM4 per kg was now RM16 per kg.

We urge the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs (KPDNHEP) to continue to monitor this unreasonable rise in prices so that traders will not raise onion prices without control.

We also recommend the ingredients such as Indian onions and ingredients imported into Malaysian cuisine that can be grown in the country especially in Sarawak as Sarawak has a large land area and where appropriate, benefits the people of Sarawak and other states continue to depend on foreign countries in the event of such material shortages.

We hope this issue is resolved immediately and that it will get the authorities' attention so that users will not be burdened by this problem.