Mahkamah
Anak Negeri Wajar Dilaksanakan Mengikut Kepercayaan Masing-Masing
Mahkamah Anak
Negeri telah ditubuhkan dan beroperasi selama lebih 141 tahun di Sarawak
sekarang. Mahkamah Anak Negeri Sarawak ditubuhkan di bawah Ordinan Mahkamah
Anak Negeri, 1992 sebagai institusi kehakiman Negeri.
Mahkamah Anak
Negeri berfungsi sebagai Unit di bawah Jabatan Ketua Menteri. Fungsi utama
Mahkamah Anak Negeri adalah untuk mendengar dan memutuskan apa-apa pertikaian
ke atas apa-apa perkara atau mengakibatkan antara anak negeri yang tertakluk
kepada mana-mana sistem undang-undang peribadi dan penentuan pertikaian itu
adalah berdasarkan kepada undang-undang Adat atau adat.
Fungsi lain adalah
untuk mendengar dan memutuskan apa-apa permohonan daripada mana-mana bukan anak
negeri yang memohon untuk dikenal pasti sebagai anak negeri bagi tujuan
memperoleh tanah anak negeri atau tanah adat Bumiputera melalui warisan.
Enakmen ini adalah
khas terpakai hanya di Negeri Sarawak sahaja. Enakmen ini telahpun diwartakan
dan dipinda pada tahun 1992. Enakmen ini ada dinyatakan di dalam Perlembagaan
Malaysia iaitu di dalam Perkara 161 A mengenai kedudukan istimewa anak Negeri Sabah
dan Sarawak terutamanya di dalam fasal 5.
Ramai cendekiawan
Dayak mahu melihat Mahkamah Anak Negeri (atau Mahkamah Bumiputera) untuk dinaik
taraf dari segi fungsinya supaya ia boleh menjadi setaraf dengan Mahkamah Sivil
dan Syariah.
Mereka bersetuju
bahawa ramai orang Dayak masih bergantung kepada Mahkamah Anak Negeri mengenai
pelbagai perkara pada adat tradisional atau keadilan; dengan itu mewajarkan
Mahkamah Anak Negeri untuk memainkan peranan yang lebih besar dan relevan.
Mereka mengulangi
apa yang Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Datuk Seri Panglima Richard
Malanjum berkata dalam ucaptama pada bengkel mengenai isu-isu sekitar Mahkamah
Anak Negeri yang diadakan di sebuah hotel di Kuching pada hari Sabtu lalu, yang
telah dianjurkan oleh Persatuan Graduan Dayak Sarawak (SDGA ).
Kebebasan agama
diabadikan dalam Perlembagaan Malaysia. Pertama, Fasal 11 menetapkan bahawa
setiap orang mempunyai hak untuk menyatakan dan menjalankan agamanya dan kedua,
Perlembagaan juga menetapkan bahawa Islam adalah agama persekutuan, tetapi
agama-agama lain boleh dipraktikkan dalam damai dan harmoni (Perkara 3).
Kita menghormati
dan tidak menentang sebarang cadangan untuk kaum Dayak memperkasakan Mahkamah
Anak Negeri begitu juga hasrat Umat Islam yang ingin memperkasakan perundangan
Mahkamah Syariah. Sekarang ini pun kuasa Mahkamah Syariah lebih rendah dari
Mahkamah Sesyen. Mahkamah Syariah tidak
boleh menjatuhkan hukuman mati dan Mahkamah Sesyen juga tidak boleh mendengar
kes-kes rayuan. Umat Islam juga mahu Mahkamah Syariah setaraf dengan Mahkamah
Tinggi Sivil seperti cadangan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355.
Kita mengesa agar kerajaan
Sarawak dan kerajaan Persekutuan boleh memberi kebebasan kepada setiap penganut
untuk melaksanakan perundangan mengikut adat dan budaya masing-masing tanpa ada
sekatan. Kalau perkara ini dapat dilaksanakan dengan baik maka tiada timbul masalah
antara penganut and adat budaya masing-masing yang tiada kaitan dengan
perundangan Mahkamah Anak Negeri kerana ianya tertakluk dengan enakmen Mahkamah
Anak Negeri Sarawak.
Tiada masalah untuk
kita menerima cadangan dari kaum Dayak di Sarawak untuk memperkasakan Mahkamah
Anak Negeri seperti mana mereka ingini. Sama-sama kita menghormati budaya dan adat
perundangan masing-masing agar tidak timbul perselisihan faham antara satu sama
lain supaya kita dapat hidup aman dan harmoni.
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak
English version
Native
Courts should be implemented in accordance with their respective faiths
Native Court was
established and operated for over 141 years in Sarawak now. Sarawak Native
Courts established under the Native Courts Ordinance, 1992 as the judicial
institutions of the State.
Native Courts
function as the Unit under the Chief Minister's Department. The main functions
of the Native Court is to hear and decide any dispute over any matter or cause
between the natives to be subject to any system of personal law and the determination
of the dispute is based on the Customary Law or custom.
Another function is
to hear and determine any application from any native who apply to be
identified as natives for the purpose of obtaining native land or native
customary rights land through inheritance.
This is a special
enactment applies only in the State of Sarawak. These enactments have been
gazetted and amended in 1992. This Act is specified in the Constitution, which
in Article 161 A of the special position of Sabah and Sarawak, particularly in
clause 5.
Many scholars of
the Dayak want to see the Native Court (or Bumiputera Court) to be upgraded in
terms of its functions so that it can be on a par with civil and Syariah
courts.
They agreed that
many of the Dayaks still depends on the Native Courts on various matters on
traditional or customary justice; thus justifying the Native Courts to play a
greater role and relevance.
They repeat what
the Chief Judge of Sabah and Sarawak, Tan Sri Datuk Seri Panglima Richard
Malanjum said in a keynote address at a workshop on issues surrounding Native
Court held at a hotel in Kuching last Saturday, which was organized by the
Sarawak Dayak Graduates Association (SDGA).
Freedom of religion
is enshrined in the Constitution of Malaysia. First, Article 11 provides that
everyone has the right to profess and practice their religion and second, the
Constitution also stipulates that Islam is the religion of the federation but
other religions may be practiced in peace and harmony (Article 3).
We respect and not
oppose any proposals for the Dayaks empower Native Courts as well as the desire
of Muslims who want to strengthen legislation Syariah Court. Even now Syariah
Court is lower than the Sessions Court. Syariah court cannot impose the death
penalty and the Sessions Court also cannot hear the appeal cases. The Muslims
also want the Syariah Court on a par with Civil High Court as proposed amendments
Bill (RUU) Act 355.
We urge the state
government and the federal government can give freedom to every believer to
implement legislation according to the customs and culture of each without any
restrictions. If these things can be done well so no problems arise between the
believers and their culture that has nothing to do with the legislative of
Native Courts because it is subject to enactment of the Sarawak Native Courts.
No problem for us
to accept the proposal of the Dayaks in Sarawak to strengthen Native Courts as
they desire. Together we respect the culture and each other customs legislation
in order to avoid misunderstandings between each other so that we can live in
peace and harmony.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
KLIK-> PESUGIHAN TOGEL