Mengapa jalan utama Sarawak mengambil masa untuk menjadi dua hala pada tahun 2025?

Jalan utama yang pertama di Sarawak, yang merupakan kira-kira 1,500 km dalam semua, akan menjadi dua hala pada tahun 2025, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng seperti yang dilaporkan dalam akbar tempatan baru-baru ini. 

Menurut Yong lagi "Untuk bahagian Sarawak, ia akan menelan belanja kira-kira RM9 bilion. Untuk bahagian, Sabah yang merupakan kira-kira 1,000 km, ia akan menelan belanja sekitar RM7bil.Ini adalah komitmen jangka panjang dengan jelas dalam pelan yang dibentangkan Ia tidak boleh dibina sekelip mata, atau lebih daripada dua atau tiga tahun, tetapi pasti, menjelang 2025, berdasarkan kepada pelan tersebut, ia akan dilakukan".

Berdasarkan kenyataan Yong, kita ingin tahu setakat ini, berapa kos sebenar yang telah diperuntukan untuk pembinaan Lebuhraya Trans Borneo telah digunakan dan mengapa mengambil masa terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun?

Mengapa pihak kerajaan tidak meluaskan jalan yang bersesuaian dengan keadaan bentuk muka bumi Sarawak dimana jalan penghubungan utama perlu dinaiktaraf agar ianya selamat untuk pengguna jalanraya. Sekarang ini keadaan jalanraya utama di Sarawak agak teruk, berlobang, tidak rata dan amat merbahaya kepada pengguna jalanraya.

Peruntukan sebanyak RM9bil tersebut boleh diperolehi daripada hasil sumber asli dalam negeri tanpa perlu mengambil masa yang terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun untuk disiapkan. Adakah selepas 10 tahun akan datang pihak kerajaan yakin lebuhraya di Sarawak setaraf dengan lebuhraya di peringkat antarabangsa atau serupa macam di Semenanjung Malaysia?
 
Sepatutnya lebuhraya atau jalan Pan Borneo sudah boleh disiapkan tanpa perlu menunggu sampai lebih daripada 10 tahun untuk disiapkan sekiranya pihak pemerintah benar-benar telus dan menggunakan hasil sumber asli bumi Sarawak dengan sebaik mungkin.

Dengan mengambil masa 10 tahun barulah siap ini menunjukkan  kegagalan kerajaan BN memberi perkhidmatan terbaik untuk rakyat. Masalah jalanraya utama Sarawak sepatutnya bukan jadi isu utama sekiranya kerajaan BN menggunakan peruntukan dengan telus dan tidak ada ketirisan sekiranya ini digunakan sebaik mungkin 20 tahun yang lalu.

Inilah alasan yang sering kali kita dengar apabila sesuatu projek untuk kepentingan rakyat tergendala atau ditangguhkan. Kalau peruntukan yang berjumlah berbilion ringgit dapat dimanfaat sepenuhnya dan diurus secara baik sudah pasti masalah kebajikan rakyat dan masalah infrastruktur di Sarawak dapat diselesaikan dengan baik.

Kerajaan tidak perlu mengenakan Tol untuk pengguna lebuhraya di Sarawak seperti kata Yong kalau mahu lebuhraya disiapkan lebih awal tetapi dengan hasil sumber asli sudah cukup untuk membina lebuhraya yang baik untuk rakyat Sarawak.

Kita harap kerajaan yang bakal memerintah nanti perlu mengambil kira dan mengutamakan projek untuk kesejahteraan rakyat dan bukan hanya untuk kepentingan pihak tertentu dan kroni saja.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak


English version

Why Sarawak trunk roads take time to become dual carriageway by 2025?

Sarawak’s first trunk road, which is about 1,500km in all, will become a dual carriageway by 2025, said Deputy Works Minister Datuk Yong Khoon Seng as reported in a local newspaper recently.

According to Yong again “For the Sarawak portion, it will cost approximately RM9bil. For Sabah’s portion, which is about 1,000km, it will cost around RM7bil. This is a long-term commitment with a clearly laid out plan. It cannot be built overnight, or over two or three years, but definitely, by 2025, according to the plan, it will be done.”

Based on Yong statement, we want to know so far, what the actual cost that has been allocated for the construction of the Trans Borneo Highway has been used and why taking too long until more than 10 years?

Why is the government did not extend road that in accordance with the terrain of Sarawak where the main connecting road to be upgraded so that it is safe for road users. Currently, the main road in Sarawak condition is quite bad, perforated, uneven and dangerous to road users.

Allocation of RM9bil can be obtained from the revenue of natural resources in the state without having to take too much time until more than 10 years to complete. Will after the next 10 years the government assured the highway in Sarawak on par with international highway or similar ilk in Peninsular Malaysia?

Supposed the highway or Pan Borneo road can be completed without having to wait until more than 10 years to complete, if the government truly transparent and use the Sarawak natural resources as best as possible.

By taking 10 years then completed, this shows the failure of the BN government provide the best service to the people. Sarawak's major road problems should not be the main issue if the BN government uses the provisions in a transparent manner and there is no leakage if this used as best as possible 20 years ago.

This is the reason that we often hear when something projects for the benefit of the people delayed or postponed. If the allocation of billions of ringgit could be fully utilized and managed well no doubt problem of the people's welfare and the infrastructure problems in Sarawak can be resolved amicably.

The government should not impose a toll for motorists in Sarawak as Yong said if you want the highway completed ahead but with the natural resources revenue is enough to build the highway that is good for the people of Sarawak.

We hope the government that will rule in later should consider and prioritize the projects for the welfare of the people and not just the interests of a particular party and the cronies only.